پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

از ساوه به عنوان نقطه زرخیز ایران به لحاظ برخورداری از اقلیم و آب و هوای مناسب و مستعد کشاورزی یاد می ‌ شود تا جایی که قطب کشاورزی استان مرکزی و ایران محسوب می ‌ شود و یک سوم کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، انار، طالبی، پسته و زیتون شاخص ‌ ترین محصولات باغی و زراعی شهرستان ساوه به شمار می ‌ روند البته محصولاتی نظیر انجیر، گوجه سبز، صیفی ‌ جات، تولیدات گلخانه ‌ ای، گردو و بادام در رده ‌ های بعدی قرار دارند.

شرایط اقلیمی مساعد و اراضی مستعد کشاورزی در ساوه زمینه ساز تولید افزون بر 70 نوع محصول باغی و زراعی است که در سه دشت حاصلخیز شامل دشت مرکزی با آب و هوای نیمه گرمسیری، دشت لوئین با آب و هوای معتدل و دشت بیات با آب و هوای سرد و کوهستانی تولید می شود. سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی ساوه بیش از 70 هزار هکتار است که 21 هزار هکتار آن باغی و مابقی محصولات زراعی است و در مجموع حدودا سالانه 650 هزار تن انواع محصول در این شهرستان تولید می ‌ شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه پیشتر به ایسنا گفته بود: در دهه 70 میزان تولیدات باغی و زراعی ساوه بالغ بر 270 هزار تن بود و با وجود اینکه در طول این مدت سطح زیر کشت شهرستان به دلیل محدودیت منابع آبی حدود 20 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است، اما تولیدات کشاورزی آن با رشد چشمگیری به 650 هزار تن رسیده است.

حسن شریفی در خصوص منابع آبی حوزه کشاورزی ساوه نیز گفت: 1800 حلقه چاه، 326 رشته قنات و 280 دهنه چشمه در این شهرستان وجود دارد که خوشبختانه بر اثر بارش ‌ های مطلوب سالجاری اکثر قنوات و چشمه ‌ ها فعال شدند. رودخانه مزلقان به عنوان یکی از رودخانه ‌ های دائمی با 56 دهنه آبگیری و نیز سد الغدیر به عنوان منابع آبی مناسب در اختیار کشاورزی شهرستان است.

بارش های مطلوب در سال آبی جاری خبرنگار ایسنا در ساوه را راهی مزارع طالبی این شهرستان کرد.

تخصیص حقابه بیشتر در نتیجه تکمیل تراز آبی سد الغدیر و نیز افزایش منابع آبی موجب شده بود تا امسال شاهد رونق طالبی کاری در ساوه باشیم. گرچه به دلیل محدودیت منابع آبی چند سالی بود که عملکرد تولید این محصول در ساوه با چالش جدی مواجه شده بود، اما به فضل الهی و در سایه بارش های مطلوب، میزان سطح زیر کشت تولید طالبی در این شهرستان به میزان قابل قبولی افزایش یافته بود و تا چشم کار می کرد دشت مرکزی این شهرستان زیر کشت یکی از محصولات کشاورزی پرمصرف با برند ساوه بود.

ابوالفضل خالقی یکی از طالبی کاران ساوه در روستای هریسان بخش مرکزی ساوه که سال قبل تنها 10 هکتار طالبی کشت کرده بود گفت: خوشبختانه به دلیل بارش های خوبی که امسال بوقوع پیوست سطح زیر کشت این محصول را تا۳۰ هکتار افزایش دادم.

وی درخصوص نحوه آبیاری مزرعه طالبی کاری خود گفت: با کمک مروجین جهادکشاورزی مزرعه خود را به سیستم آبیاری نوین (قطره ‌ ای) تجهیز کردم تا ضمن صرفه جویی در مصرف آب از آسیب وارد شدن به محصول در نتیجه آبیاری غرقآبی جلوگیری شود چرا که در این نوع آبیاری، آب جاری شده در مزارع به داخل طالبی نفوذ کرده و موجب از بین رفتن آن می شود و درصد ضایعات را بیشتر خواهد کرد.

خالقی همچنین به کشت زیرپلاستیکی نیز اشاره کرد و افزود: درست است که امسال شاهد وفور منابع آبی هستیم اما همچنان دشت ساوه با محدودیت منابع آبی مواجه است از این رو کشت طالبی به روش زیرپلاستیکی با هدف مدیریت در مصرف آب را در دستور کار داریم که علاوه بر مدیریت در مصرف آب موجب عدم رویش علف ‌ های هرز و نیز زودرس بودن محصول می شود.

وی با اشاره به تولید 25 تن طالبی در هر هکتار از مزرعه خود گفت: محصول تولیدی علاوه بر ارسال به بازار تهران به استان‌های غربی و حتی برخی کشورهای همجوار نیز صادر می شود.

رییس جهادکشاورزی بخش مرکزی ساوه نیز که خبرنگار ایسنا را در بازدید از مزارع طالبی ساوه همراهی می کرد از افزایش 20 درصدی سطح زیر کشت طالبی و افزایش 30 درصدی میزان عملکرد و تولید این محصول شاخص ساوه در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

رحیم محمودی شهرستان ساوه را بزرگترین تولیدکننده طالبی در کشور دانست که محصول آن به کیفیت بالا و ماندگاری طولانی طالبی ساوه و نیز طعم، بو و شیرینی مطبوع، شهرت یافته است و پیش بینی می شود امسال افزون بر 40 هزار تن طالبی از مزارع شهرستان برداشت شود.

وی سطح زیر کشت محصول طالبی در سالجاری را افزون بر دو هزار هکتار بیان کرد و افزود: این در حالی است که در سال گذشته به دلیل محدودیت منابع آبی این میزان به کمتر از 1600 هکتار رسید.

محمودی با اشاره به آغاز کار برداشت طالبی از مزارع ساوه گفت: کار برداشت تا یک ماه دیگر ادامه دارد و مهم ‌ ترین ارقام زیر کشت طالبی در ساوه رقم ورامین و فلات است.

به گزارش ایسنا، علیرضا طهماسبی رییس اداره آب و خاک جهاد کشاورزی ساوه نیز شیرین‌تر بودن، منظم بودن خطوط طالبی، ماندگاری بالا، عطر و بوی بهتر نسبت به سایر طالبی‌های تولیدی کشور را دلیل شهرت طالبی ساوه بیان کرد و افزود: محصول طالبی در کشور با برند ساوه عرضه می شود و مشتاقان زیادی دارد.

وی همچنین درخصوص رهاسازی پلاستیک‌های استفاده شده در کشت زیرپلاستیکی پس از پایان برداشت، گفت کشت زیر پلاستیکی علاوه بر مزایایی که دارد در صورت عدم توجه به جمع آوری پلاستیک ها پس از برداشت محصول، خسارت زیادی را به آب و خاک اراضی کشاورزی وارده کرده و تبعات زیست محیطی به همراه دارد.

طهماسبی دغدغه جدی جهاد کشاورزی در کشت محصول طالبی زیرپلاستیکی را عدم رهاسازی پلاستیک‌ها در طبیعت پس از برداشت بیان کرد و افزود: از کشاورزان انتظار می رود پس از پایان برداشت نسبت به جمع آوری پلاستیک ‌ ها اقدام کنند، گرچه همکاری لازم در این حوزه صورت می گیرد.

وی بیان کرد: کشت صیفی جات زیر پلاستیک یکی از روش‌های تولید محصولات جالیزی در نقاط کم آب نظیر ساوه است که علاوه بر کاهش مصرف سموم و آب، موجب مبارزه با علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف بذر، محافظت کشت از خطر تگرگ احتمالی و کمک به زودرس بودن محصول می‌کند. این نوع روش تولید طالبی با توجه به باقی ماندن بقایای پلاستیک در سطح اراضی موجب آلودگی خاک می‌شود و کشاورزان باید نسبت به جمع آوری آنها پس از برداشت اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسان تغذیه، طالبی سرشار از ویتامین و فیبر بوده و میوه ‌ ای اشتهاآور و ملین است که باعث رفع تشنگی نیز می ‌ شود. این میوه تابستانی منبع غنی پتاسیم و فسفر است و پتاسیم موجود در این میوه باعث جلوگیری از بیماری ‌ های قلبی عروقی می ‌ شود ‌ .

به علت وجود کلسیم فراوان، مصرف طالبی باعث بهبود و رشد اسکلت و استخوان بدن و لطافت و شادابی و نرمی پوست می ‌ شود. مصرف این میوه همچنین به افرادی که از کم ‌ خونی رنج می ‌ برند، توصیه می ‌ شود .

مطالعات نشان داده است که افرادی که از آسم رنج می ‌ برند، در صورت استفاده از میوه ‌ هایی که خاصیت آنتی ‌ اکسیدانی بالایی دارند، کمتر دچار حملات تنفسی می ‌ شوند، از این رو مصرف طالبی برای کسانی که سل ریوی دارند، مفید است .

به گزارش ایسنا، بارش های سیل آسای امسال گرچه آثار مخربی را در نقاط مختلف کشور بر جای گذاشت و در ساوه نیز موجب تخریب برخی از زیرساخت ها شد اما در مجموع برای این نقطه زرخیر کشور که تولید کننده بیش از 70 نوع محصول کشاورزی است نعمت بود چرا که شاهد افزایش سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی در نتیجه تقویت منابع آبی هستیم، اما نباید از این موضوع غلفت کنیم که ساوه یک شهر گرمسیر با آب و هوای نسبتا خشک است بنابراین همچنان با محدودیت منابع آبی مواجه است و نباید به بهانه یک سال پرآب ذخایر آبی را به هر نحو و به بهانه افزایش سطح زیر کشت هدر داد بلکه باید سیاست مصرف بهینه با اجرای روش‌های نوین آبیاری در حوزه کشاورزی در این شهرستان که به دلیل اقلیم و آب و هوای خاص آن با محدودیت منابع آبی دچار است، اعمال شود تا شهر یاقوت‌های سرخ همواره با تولید انواع محصولات کشاورزی به عنوان قطب کشاورزی استان مرکزی و ایران بدرخشد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group