شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

زمانی نه چندان دور پاس تهران بر قله فوتبال آسیا ایستاد و نفت تهران هم در میان بزرگان خودنمایی می کرد اما، حالا فقط در بایگانی ها باید دنبال این اسم ها گشت.

این سوال در ذهن‌ها باقیست که ملوان انزلی قهرمان سه دوره جام حذفی ایران کجاست؟ برق شیراز چه شد؟ شن سای قهرمان قاره کهن چه بر سرش آمد؟

بازخوانی این اسم‌ها نوعی حس دوگانه شادی و غم را تداعی می‌کند و در همه تحلیل‌ها برای یافتن علت فروپاشی تیم‌ها شاید بتوان به مدیریت ناکارآمد رسید.

سیر اضمحلال باشگاه‌های ورزشی که در زمینه ایجاد نشاط اجتماعی از سرمایه‌های عمومی و ملی محسوب می‌شوند در ایران به اپیدمی فراگیر تبدیل شده و تاریخ مصرف تیم‌های مطرح با افکار منحصر به فرد اشخاص و تصمیم گیری های گاه شتاب زده و احساسی پشت درهای بسته به اتمام می‌رسد.

آوازه ورزشی ساوه با درخشش فوتسال و سالن‌های پرجوش و خروش و هیجانی اش گره خورده است و این خطه سال‌ها در فوتسال ایران آقایی کرده و اسم و رسمی به هم زده و جام قهرمانی آسیا را هم به کلکسیون افتخارات ملی ایران با یک شن سای سرحال و آماده در کارنامه اش دارد اما، سال هاست که دیگر کسی برای شن سا نه شیپور می‌زند و نه حنجره پاره می‌کند چون این سرمایه ارزشمند را به خط پایانش رسانده‌اند.

با وجود همه مشکلات، نبوغ، تکنیک و رقص پای جوانان ساوجی سبب شده که پرچم ساوه همچنان به عنوان پایتخت فوتسال ایران بالا باشد هرچند احتزاز این پرچم لرزان است اما، اهالی فوتسال ساوه بار دیگر به سطح اول لیگ برتر ایران بازگشتند و اوج کار بچه‌های شهر انار در سال گذشته توانست شرایطی را رقم بزند ۲ نماینده تنها شهرآورد فوتسالی ایران میان سن ایچ و شهرداری برگزار شود.

نیم نگاهی به شرایط فعلی اردوگاه فوتسال ساوه بیانگر آن است که اگر بهبود مدیریتی برای این حوزه رقم نخورد ممکن است راه سراشیبی را بپیماید وبایگانی شدن یکی از تیم‌های مطرح این شهر رخ دهد.

سن ایچ در لیگ برتر پارسال با مدیریتی ثابت و عالی در رتبه پنجم را در میان ۱۴ تیم کشور کسب کرد اما، شهرداری سیر سقوطی داشت و در نهایت با ۱۴ امتیاز در رده آخر جدول قرار گرفت و سقوط کرد و شورای شهر ساوه با مصوبه‌ای حکم به انحلالش داده است.

عضو شورای اسلامی شهر ساوه در گفت و گو با ایرنا در این خصوص اظهار داشت: موضوع انحلال تیم فوتسال شهرداری با رأی اعضای پارلمان محلی به تصویب رسیده است.

«سعیده محمودی» توضیح داد: با اینکه برخی اعضای شورای اسلامی شهر تمایل به ماندگاری تیم شهرداری داشتند و راضی به انحلال نبودند اما، در نهایت این مصوبه تأیید جمعی را گرفته و از این به بعد شهرداری ساوه در حوزه فوتسال تیم داری نمی‌کند.

وی بیان کرد: امکان واگذاری امتیاز این تیم به بخش خصوصی منتفی نیست و تلاش شده که رایزنی برای برون سپاری این مجموعه انجام شود و این تیم که از سرمایه‌های متعلق به جوانان ساوجی است حفظ شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ساوه نیز گفت: انحلال تیم فوتسال شهرداری ضربه‌ای جبران ناپذیر بر پیکره این ورزش است.

«حامد توکلی افزود: فوتسال ساوه از زمانی که شن یا اوج گرفت و پس از آن با فعالیت تیم‌ها در لیگ‌های کشوری و رده‌های مختلف سنی به پایتخت این ورزش شهرت یافت.

وی توضیح داد: لیگ برتر سال گذشته و حضور ۲ نماینده ساوه که تنها دربی فوتسال ایران را برگزار کرد دلیل اقتدار و قدرت این شهر در ورزش فوتسال است و عملکرد عالی سن ایچ با کسب رتبه پنجم لیگ برتر حاصل مدیریت با ثبات، سازماندهی مناسب و دوری از حواشی بوده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ساوه یادآور شد، در نقطه مقابل تیم فوتسال شهرداری ساوه با اگر و اماهای بسیار و در دقیقه نود مهیای حضور در لیگ برتر شد و حاصل این بی ثباتی و تغییرات پیاپی مدیریتی و کادر فنی، تزلزل در کوران مسابقات و در نهایت سقوط به لیگ یک شد.

توکلی گفت: مشکلاتی در آغازرقابت های فصل در سال گذشته برای تیم فوتسال شهرداری وجود داشت و امسال هم با شدت بیشتری رخ نموده و در بلاتکلیفی این تیم انگیزش و توان تیم را می بلعد در حالی که سن ایچ با درایت مدیریتی موفق شد اردوی پیش فصل خود را در شمال کشور برگزار کند.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ساوه اظهار داشت: تعلل و وقت کشی در تعیین تکلیف تیم شهرداری مایه نگرانی مردم و علاقه مندان ورزش در ساوه است زیرا این تیم از دلخوشی های جوانان محسوب می‌شود و همواره محلی برای کشف و پرورش استعدادها و معرفی آنان به بالاترین سطح فوتسال کشور و حتی تیم ملی بوده است.

وی معتقد است: تیم فوتسال شهرداری ساوه در حال نابودی است و اعضای شورای شهر به جای حمایت و تقویت آن برای بازگشت دوباره در لیگ برترآن حکم به انحلالش داده‌اند.

توکلی گفت: در شرایط اقتصادی کشور و فشارهایی که بر مردم و به خصوص قشر جوان وارد می شودایجاد نشاط و انگیزه باید اولویت امور و برنامه ریزی ها باشد و انحلال تیم فوتسال شهرداری نه تنها نادیده گرفتن تلاش چند ساله و سرمایه مهم ورزشی است بلکه حق هواداری از یک رشته ورزشی را کمرنگ می‌کند و خواسته به حق جوانان و علاقه‌مندان فوتسال بر حمایت و تقویت تیم شهرداری است.

باید به انتظار روزها و هفته‌های آینده بود تا مشخص شود سرنوشت قطعی تیم فوتسال شهرداری ساوه چیست؟ و قصه ناتمام این تیم آیا با انحلال کامل رقم می‌خورد یا با واگذاری به بخش خصوصی و یا راهکار دیگر در پشتیبانی از آن نام و آوازه‌اش همچنان در کنار شن سا خواهد ماند؟

این روزها هواداران تیم شهرداری منتظر رویکرد سازمان لیگ فوتسال نیز هستند و می‌خواهند بدانند چه واکنشی از سوی این نهاد مرجع به سرنوشت و اعلام انحلال تیم شهرداری با با مصوبه اخیر شورای شهر ساوه خواهد بود.

ساوه ۷۳ باشگاه ورزشی دارد که ۳۱ باشگاه ویژه مردان، ۱۷ باشگاه مختص بانوان و ۲۵ باشگاه نیز به صورت دو شیفت (مردان و زنان) فعالیت می‌کند.

گزارش از یحیی معماری

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group