جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

چند روزی است که بسیاری از مناطق شهر ساوه مورد هجوم حشراتی ریز که در دسته های چند هزاری قرار گرفته و با نفوذ تا درون منازل، عرصه را برای برخی شهروندان دشوار کرده است.

به گزارش ایرنا، روز گذشته درپی تماس یکی از اهالی منطقه «عبدل آباد» ساوه و اعلام نارضایتی از وضعیت موجود، پیگیری این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

«محمد صفوتی» گفت: این حشرات مانند یک هاله در کف معابر عمومی، حیاط منازل، دیوار، سقف و حتی درون خانه‌ها تا آشپزخانه رسوخ کرده‌اند و ساکنان را به ستوه آورده‌اند.

وی اظهار داشت: در این خصوص به شهرداری ساوه مراجعه کردم و نامه‌ای نوشتم که در پیگیری‌ها به سازمان پارک‌ها و فضای سبز ارجاع و اعلام شده که قرار است با تأمین سم، عملیات سم پاشی انجام شود.

صفوتی گفت: این حشرات به انسان هم نیش می‌زنند و بدن اهالی خانه از نیش این حشرات در امان نیست.

این شهروند حتی چند فیلم و عکس از هجوم حشره دانه خور خاکشیر که از محله و درون منزل خود را تهیه کرده بود را در اختیار خبرنگار ایرنا گذاشت.

وی گفت: در اطراف محله عبدل آباد یک باغ متروکه وجود دارد که اهالی گمان می‌برند این حشرات از زیر خاک این باغ به سطح زمین آمده‌اند.

برخی این حشره را با نام «دانه خوار کلزا و خاکشیر» و عده‌ای هم با عنوان «سنَک» می‌شناسند ولی نام علمی آن Nysius Cymoids است.

پیگیری‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان داد که این حشرات مهاجم در برخی مناطق دیگر شهر از جمله امیرکبیر، شهرک هدایت، بسیج و حاج بلوک نیز وجود دارند.

معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه به ایرنا، گفت: از هجوم این حشرات به مناطق شهر مطلع هستیم اما تا حالا گزارشی از نیش زدن و خطرناک بودن آنها برای سلامت انسان به صورت رسمی اعلام نشده است.

«محمود رضا خلیلی» افزود: با توجه به بارش‌های فراوان امسال و افزایش رطوبت خاک که سبب رشد نباتات علوفه‌ای از جمله خاکشیرهای خود رو شده، طغیان این حشرات در سطح شهر و حتی برخی مزارع و درختان را شاهد هستیم.

به گفته وی، جهاد کشاورزی در مناطق مسکونی و شهری نمی‌تواند کمک چندانی در این خصوص انجام دهد و حتی در باغات نیز مالکان به صورت شخصی با این حشرات مبارزه می‌کنند اما امکان ارائه مشاوره‌های فنی وجود دارد.

خلیلی گفت: از سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ساوه نیز به جهاد مراجعه کردند و ظاهراً این حشرات به عرصه‌های در اختیار آن مجموعه هم خسارت‌هایی زده است.

وی گفت: این حشره را با عنوان «دانه خوار کلزا و خاکشیر» هم می‌شناسند.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ساوه نیز گفت: حشره سنَک این روزها به عرصه‌های فضای سبز، درختان و منازل شهروندان ساوجی حمله ور شده و این سازمان تا آنجا که در توانش بوده نسبت به عملیات سمپاشی و مبارزه اقدام کرده اما به دلیل گستردگی عرصه‌هایی که با این مهاجمان درگیر هستند، انجام مبارزه فراگیر بسیار مشکل است.

«قاسم جبران» اظهار داشت: این حشرات برخی عرصه‌های سبز مانند باغ رضوان شهرداری که محل کاشت درختان توت امریکایی است را مورد حمله قرار داده‌اند و کار مبارزه در حال انجام است اما نیاز است که در این زمینه جهاد کشاورزی در تأمین سم مورد نیاز همراهی کند.

وی گفت: به جهاد کشاورزی هم در این خصوص نامه نگاری کرده‌ایم و درخواست شده که سم را تأمین کنند که تاکنون محقق نشده است و موضوع مبارزه به بخش خصوصی واگذار شده است ولی ما انتظار داریم که چون حمله این حشرات به مسأله‌ای عمومی تبدیل شده، مساعدت شود.

به گفته این مسئول، حشره سنک در درختان میوه مانند انجیر، سنجد، توت امریکایی و تجمع می‌کنند و با مکیدن شیره، آنها را از بین می‌برند و تاکنون نیز نمونه‌هایی از خشک شدن کامل انواعی از انجیر و سنجد در شهر ساوه مشاهده شده است.

جبران گفت: سازمان پارک‌ها و فضای سبز در حد توان و بضاعت با این حشرات مقابله می‌کند اما لازم است سایر ارگان‌های مسئول نیز در این رابطه همکاری کنند تا از آسیب رسانی هرچه بیشتر این حشره جلوگیری شود.

«عقیل ذبیحی»، مدیر شرکتی که در زمینه مبارزه با موش و جوندگان به صورت پیمانکاری با شهرداری ساوه همکاری دارد، نیز در این خصوص به ایرنا، گفت: هرچند فعالیت اصلی ما مبارزه با موش و جوندگان در سطح شهر است اما در روزهای اخیر تماس‌های زیادی از سوی شهروندان در مورد هجوم این حشرات به منازل و مناطق مسکونی داشته‌ایم.

وی افزود: شهرداری هم در پاسخ به تماس‌های مردمی، آنها را به این شرکت ارجاع داده است و این شرکت در زمینه مبارزه مشکلی ندارد به شرطی که شهروندان هزینه‌های سمپاشی را تقبل کنند.

وی گفت: از برخی مناطق شهری مانند امیرکبیر هم تماس‌هایی از سوی شهروندان با ما برقرار شد که خواستار مقابله با این حشرات بودند و به زودی با حضور در محل بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد و در صورت موافقت اهالی نسبت به سمپاشی و مقابله با این حشرات اقدام خواهیم کرد.

شهر ساوه با جمعیتی افزون بر ۲۲۰ هزار نفر دارای ۲۲ منطقه حاشیه‌ای و ۲ منطقه شهرداری است.

گزارش از یحیی معماری

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group