پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

ساوه - ایرنا - با وجود بارش های مناسب در اوایل سال جاری و تغذیه سفره های زیرزمینی، چشمه و قنات ها اما روزهای گرم از راه رسیده اند و نیاز آبی ۱۵ روستای منطقه کوهپایه شهرستان ساوه همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش ایرنا، طرح آبرسانی از روستای چنار برای تامین نیاز آب اشامیدنی ۱۵ روستای منطقه کوهپایه که در مجموه سه هزار و ۵۰۰ خانوار را شامل می‌شوند، در حال اجرا است و به نظر می رسد به زودی آب شیرین گوارای وجود بخشی از آنها خواهد شد.



این طرح به طول ۳۱ کیلومتر قرار است در گام نخست آب شرب مورد نیاز برای روستاهای چنار، سقانلیق، نیوشت، نورعلی بیگ و اکبرآباد را تامین کند و آنگونه که بخشدار مرکزی ساوه می‌گوید، به زودی و حداکثر تا ۱۰ روز آینده ساکنان این روستاها از این نعمت خداوندی بهره مند می‌شوند.



منطقه کوهپایه شامل روستاهایی در ناحیه شمال و غرب ساوه است که در سال‌های گذشته به دلیل بی آبی و وقوع خشکسالی علاوه بر آنکه فعالیت های زراعی و باغبانی به شدت کاهش یافت، کمبود آب آشامیدنی باعث شد که برخی از آنها به آب چاه ها و قنوات روی آورند و برخی هم چاره را در ترک دیار و کوچ به شهرها دیدند اما به نظر می رسد بارش های مناسب امسال و اهتمام برای به نتیجه رسیدن طرح آبرسانی از روستای چنار به منطقه کوهپایه، امیدها را دوباره به این مناطق بازگردانده و مهاجرت معکوس نیز شکل گیرد.



بخشدار مرکزی ساوه به ایرنا، گفت: برای شتاب بخشی در روند اجرای طرح آبرسانی از مجتمع کوهپایه روستای چنار و رفع وقفه های این طرح امروز (یکشنبه ۱۹ خرداد) در فرمانداری ساوه نشستی با حضور فرماندار ساوه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی و سایر مسئولان برگزار شد.



«کیوان گودرزی راد» ادامه داد: مرحله نخست این طرح و بهره مندی پنج روستای ابتدای مسیر این خط انتقال (چنار، سقانلیق، نیوشت، نورعلی بیگ و اکبرآباد) تا ۱۰ روز آینده بهره برداری می‌شود.



وی گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی در این خصوص قول مساعد داده است و امیدواریم به زودی رنج اهالی این روستاها که در سال‌های اخیر به دلیل کم آبی و خشکسالی زحمت بسیار متحمل شدند، پایان یابد.



*** برخی روستاها آب نمی‌خواهند!



بخشدار مرکزی ساوه گفت: بعد از اینکه در مرحله نخست پنج روستای منطقه کوهپایه از آب آشامیدنی بهره مند شدند، در گام بعدی آبرسانی به مناطق دیگری مانند یکه باغی، چرمک و تعدادی دیگر از روستاها در دستور کار است اما یک «مشکل» در این خصوص وجود دارد.



گودرزی راد اظهار داشت: ساکنان این روستاها به دلیل اینکه چاه آب، پمپ و مخزن دارند، تمایلی به اجرای طرح آبرسانی از مجتمع چنار و اتصال به شبکه آب روستایی ندارند.



وی گفت: بر اساس مصوبه‌ای که روز جاری به تصویب رسید، قرار است با حضور در این روستاها برای قانع کردن مردم و توجیه مزایای بهره مندی از شبکه آب و فاضلاب با استناد به نظامنامه آب روستایی جلسه برگزار شود.



به گفته این مسئول، مرحله آخر طرح خط انتقال آب مجتمع کوهپابه و تامین آب روستاهای انتهای مسیر مانند جلال آباد ممکن است تا ۶ ماه آینده طول بکشد ولی تلاش مدیریت شهرستان و همچنین آبفار استان مرکزی بر اجرای نهایی و بهره مندی همه ۱۵ روستای هدف از نعمت آب آشامیدنی است.



به گفته وی، اکنون کار اجرای خط انتقال آب برای روستاهای انتهای این طرح در دست اجرا است.



دهیار روستای نیوشت نیز به ایرنا گفت: طبق قرار قبلی و پیگیری های که از شرکت آبفای روستایی انجام شد، قرار بود تا پایان خرداد آب آشامیدنی این روستا از مجتمع چنار وصل شود اما به دلیل اینکه عده ای افراد ناشناس و معترض چاه منطقه را با سنگ و تیرآهن و… پر کرده بودند، دوباره برای احیای و لایروبی آن پیمانکاری از سوی شرکت آبفار تعیین شده و فعالیت ها در دست اجرا است.



«صادق کاظمی فرد» اظهار داشت: اکنون به برکت بارش های مناسب اوایل سال، چشمه های روستا پرآب شده اند اما خطر همچنان باقی است و به یقین در گرمای تابستان و با مصرف بی رویه ای که اکنون در روستا وجود دارد، باز هم به مشکل بر می خوریم هرچند بارها در زمینه صرفه‌جویی به اهالی روستا هشدار داده شده است.



وی گفت: در بالادست روستای نیوشت ۲ چشمه پر آب وجود دارد که با چهار و نیم کیلومتر خط انتقال به روستا می رسد اما مشکلی که وجود دارد پر و مسدود شدن این لوله‌ها در چندین نقطه است که انتقال کامل آب چشمه‌ها را به روستا را غیرممکن کرده است و باید این خط انتقال بازگشایی شود.



دهیار نیوشت گفت: این روستا اکنون حدود ۲ ساعت و نیم در شبانه روز آب دارد که در این زمان اهالی باید تانکرها و مخازن خانگی را آبگیری کنند تا نیازهای شان تامین شود.



وی گفت: خواسته اهالی این روستا مانند سایر روستاهای منطقه کوهپایه، شتاب در اجرای طرح خط انتقال آب مجتمع چنار و رفع مشکل بی آبی به صورت اساسی است.



شهرستان ساوه با متوسط بارش سالانه ۱۶۰ میلیمتر در سال از مناطق نیمه خشک محسوب می‌شود و با ۲ بخش مرکزی و نوبران دارای افزون بر ۱۴۰ روستا است.



گزارش از: یحیی معماری

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group