پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد حمایت از بیماران مبتلا به MS در ساوه گفت: روند توزیع داروی بیماران مبتلا به MS در این شهرستان مختل شده و درمان آنان با چالش مواجه شده است.

ملیحه کیکاوسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، تامین دارو را اولویت نخست در درمان این بیماران دانست و گفت: اگر داروی مورد نیاز روزانه برای این بیماران بویژه بیمارانی که در خط اول درمان قرار دارند، تامین نشود، پروسه درمان آنان با توقف مواجه خواهد شد.

وی بیان کرد: در گذشته داروهای بیماران مبتلا به ام اس به ویژه داروهای تزریقی، همانند سایر بیماران خاص، از طریق بیمارستان شهید مدرس شهرستان توزیع می شد، اما هم اکنون بخشی از داروها را باید از قم، اراک یا تهران و بخش دیگری را از داروخانه بخش خصوصی تهیه کنند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف به موقع داروهای بیماران مبتلا به ام اس جلوی پیشرفت این بیماری را گرفته و موجب خواهد شد که این بیماران از حملات ناشی از التهابات در امان باشند، افزود: عدم توزیع داروی مورد نیاز بیماران در شهرستان و مراجعه آنان به شهرهای همجوار برای تهیه دارو موجب ایجاد وقفه در دریافت دارو شده و ضمن اینکه استرس زاست، وقفه در دریافت دارو پروسه درمان را با چالش جدی مواجه می کند.

کیکاوسی به علت اختلال در توزیع داروی این بیماران خاص اشاره کرد و گفت: بیمارستان شهید مدرس ساوه وابسته به دانشکده علوم پزشکی به علت بدهی به شرکت‌های پخش دارو، قادر به تامین داروهای مورد نیاز این بیماران نیست و از طرف دانشکده یک داروخانه فعال در بخش خصوصی مجاب به تامین داروی بیماران شده است که این داروخانه هم قادر به تامین تمامی داروهای مورد نیاز نیست.

وی از مسئولان خواست تا فکری اساسی برای تامین داروی افزون بر 350 بیمار مبتلا به ام اس در شهرستان های ساوه و زرندیه کنند و آنها را از نگرانی درآورند.

وی تصریح کرد: ادامه زندگی بیماران مبتلا به ام اس از طریق مصرف داروهایی است که روند درمان آن را بهبود می بخشد و نباید هیچ وقفه ای در تحویل دارو صورت گیرد چرا که موجب بروز استرس در آنها شده و استرس بلای جان بیماران ام اس است و روند درمان آنان را با چالش مواجه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر از سوی برخی بیماران مبتلا به نارسائی های کلیوی بویژه بیماران پیوند کلیه نیز نارضایتی هایی نسبت به نحوه توزیع داروهایی نظیر "ساندیمون" و "سل سپ" وجود داشته و در تماس با خبرنگار ایسنا اعلام داشتند که اولا داروی مورد نیاز آنان به عنوان مثال ساندیمون 50 میلی گرمی در ساوه وجود ندارد و ثانیا فرانشیز دریافتی داروخانه ای که دانشکده علوم پزشکی معرفی کرده به میزان سه برابر افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که بیماران پیوند کلیه در گذشته داروهای مورد نیاز خود را به صورت رایگان از بیمارستان شهید مدرس دریافت می کردند. اما هم اکنون پرداخت هزینه آن هم سه برابر ماههای گذشته آنان را با چالش جدی مواجه کرده و بعضا قادر به پرداخت این میزان هزینه نیستند.

گرچه خبرنگار ایسنا، مشکلات دارویی بیماران خاص شهرستان بویژه بیماران ام اس و بیماران کلیوی را در نشست خبری هفته سلامت به رئیس دانشکده علوم پزشکی، معاونت درمان و معاونت غذا و دارو بازگو کرد و در پی انعکاس مطالبات این بیماران توسط خبرنگار ایسنا، رئیس دانشکده به معاونت های خود دستور پیگیری و اعلام نتیجه داد، اما تاکنون اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است و همچنان این بیماران با چالش جدی تامین دارو و پرداخت هزینه های آن مواجه هستند.

خبرگزاری ایسنا، پیشتر بارها اقدام به برگزاری میزگرد و ارسال گزارش های متعدد از مشکلات دارو و درمان بیماران خاص به ویژه بیماران ام اس بر بروی خروجی خبرگزاری کرده است.

برگزاری میزگردی با عنوان "پای درد دل ام اسی ها: ام اس فرهنگی دردناک تر از ام اس جسمی است /"امید" آب حیات بیماران ام اس است" و "بغض‌های فروخورده اِم اِسی های ساوه" از جمله میرگزدها و گزارش های ایسنا در خصوص مشکلات دارو و درمان این بیماران بوده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group