جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

بارش های سیل آسای اخیر اگرچه در برخی مناطق و استان های کشور صحنه های دلخراشی ایجاد کرد و جان و مال بسیاری از هوطنان را گرفت اما در مناطقی که سالهاست از خشکی و بی آبی رنج می برند، مایه شادمانی شد.

به گزارش ایرنا، بشر با دخالت در طبیعت مانند ساخت و ساز در بستر مسیل ها، رودخانه ها، تخریب درختان و جنگل یکی از اصلی ترین عوامل اختلال در چرخه طبیعی اکوسیستم طبیعی است به همین دلیل وقتی با پدیده مخربی به نام سیل مواجه می شویم، نخستین واکنش ها این است که دچار خشم و قهر طبیعت شده ایم.
ساوه با اقلیمی نیمه خشک و بارش سالانه متوسط (215 میلیمتر در سال) در سالهای اخیر به دلیل وقوع خشکسالی و کم بارشی به شدت به این بارندگی ها نیاز داشت؛ هرچند مناطقی از این شهرستان در بارش های اخیر دچار سیلاب شد و برخی از پل ها، راه ها، ابنیه و تاسیسات تخریب و حدود 400 میلیارد ریال خسارت وارد شد اما شادی پر شدن سد 280 میلیون متر مکعبی الغدیر و اینکه امسال امکان تخصیص تا 60 میلیون متر مکعب آب به کشاورزان وجود دارد، موجی از شادی را به همراه داشت.
نزولات آسمانی در فروردین ماه امسال علاوه بر اینکه موجب شد تا حجم آب سد الغدیر ساوه به بالاترین میزان خود در 14سال اخیر برسد، سبب تغذیه سفره های زیرزمینی و پر آب شدن چاه های کشاورزی و تامین آب شرب در این شهرستان شد.
به هر روی، سیل و بارش ها در ساوه آنقدر برکت دارد که شاید خسارت هایی که وارد کرد، در پی این نعمت پرآبی کمتر دیده شود و این امکان هم وجود دارد که با بازگشت زندگی به زمین های زراعی خشک سال های گذشته، شاید شمار زیادی از روستاییان شهرنشین، بار دیگر به زادگاه شان بازگردند.
رئیس اداره جهاد کشاورزی ساوه گفت: افزون بر 20 هزار هکتار اراضی باغی و 50 هزار هکتار اراضی زیر کشت زراعت در این شهرستان ساوه وجود دارد.
«حسن شریفی» افزود: بارندگی های مطلوب در سال آبی امسال باعث شده حدود 6 هزار هکتار از اراضی که از سد الغدیر مشروب می شدند، امسال زیر کشت محصولات زراعی بروند.
به گفته وی، امسال برداشت محصولات زراعی آبی مانند ذرت، یونجه، پنبه، گندم بین 20 الی 30 درصد افزایش می یابد.
وی گفت: در سال های گذشته بسیاری از کشاورزان روستاهایی مانند سرخه ده و قردین در پایین دست سد الغدیر به دلیل کاهش بارندگی ها و تخصیص آّ کم از سد، امکان فعالیت و تولید نداشتند و به ناچار به شهر مهاجرت کردند اما با بارش های امسال و امکان تخصیص تا مرز 60 میلیون مترمکعب آب از سد، امکان بازگشت دوباره به زادگاهشان را تقویت می کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی شهرستان ساوه نیز، گفت: بارندگی های فروردین امسال یک هدیه الهی به مردم این شهرستان است و باید با مدیریت مصرف، علاوه بر بهره مندی کشاورزان و تامین آب شرب، این سرمایه الهی را برای سال های آینده نیز ذخیره کرد.
«رضا نوبخت» یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب را به کارگیری روش های نوین و دانش محور در بخش کشاورزی دانست و گفت: کشاورزی غیر اصولی سنتی و آب بر به معنای نابودی سفره های زیرزمینی است.
وی اظهار داشت: باید در شیوه کشت محصولات آب بر مانند انواع صیفی جات بازنگری شود زیرا در غیر این صورت بار دیگر با کمبود آب مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه آبیاری قطره ای علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، مزایایی مانند کنترل علف های هرز و توزیع کودهای شیمیایی محلول در آب را به همراه دارد، گفت: باید برای آبیاری محصولات با نیاز آبی زیاد از این شیوه آبیاری استفاده شود.
وی ادامه داد: بارش های مطلوب روزهای اخیر در صورت تداوم موجب رونق کار کشاورزان و مهاجرت معکوس می شود.
پارسال، ایرنا گزارشی با عنوان «سرخه ده، روستایی که با خشکسالی زرد شد» منتشر کرد که در بخش هایی از این گزارش به مزارع و گندم زارهای پر رونقی که در گذشته نه چندان دور در این منطقه وجود داشت و سایه خشکسالی برآن سایه افکنده، اشاره کرده بود.
دهیار سرخه ده پس از بارش های مناسب امسال در خصوص وضعیت کنونی و مقایسه با گذشته، افزود: بارندگی های امسال موجب پر آب شدن چاه های عمیق کشاورزی در این روستا شده که نوید بخش آغاز دوباره کشاورزی و بهبود معیشت اهالی سرخه ده است.
«داود پولادی» اظهار داشت: این روستا 120 خانوار جمعیت داشت که به دلیل خشکسالی و بیکاری حدود 50 خانوار به ساوه مهاجرت کرده اند.
وی گفت: در صورت تامین آب و باز کردن نهرهای کشاورزی که به علت خشکسالی مسدود شده، حدود 90 درصد اراضی کشاورزی سرخه ده امسال زیر کشت می رود.
وی افزود: عمده تولیدات کشاورزی این روستا شامل گندم، جو، ذرت، انار و صیفی جات است.
شهرستان ساوه پس از اراک قطب دوم کشاورزی در استان مرکزی محسوب می شود و بیش از 130 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی قابل کشت در این شهرستان با ظرفیت تولید سالانه 600 هزار تن انواع محصولات وجود دارد.
گزارش از: سمیرا عارفی مجد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group