سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

عکس های یادگاری از سفرهای نوروزی بخشی از جذابیت ها برای مسافران است که در سال های بعد یادمانی از لحظات تلخ و شیرین را برایشان تداعی می کند اما ثبت این تصاویر برخی مواقع در سایه غفلت خطرآفرین است و رفتارهای پرخطر ترافیکی در حاشیه آزادراه ها از این جمله است.

به گزارش ایرنا، در حاشیه مسیرهای ارتباطی محدوده مرکزی و شرقی شهرستان ساوه با اقلیم نیمه خشک همگام با روزهای بهاری پهنه های وسیعی از مزارع کلزا آغوش گشوده که برای مسافران نوروزی جذاب و دل انگیز است و با توقف در این راه ها اقدام به بهره مندی از نشاط طبیعی و گرفتن عکس یادگاری می کنند اما کوچکترین غفلتی می تواند برای خانواده آنان حادثه ساز شود.
فرش گل های زردرنگ کلزا در حاشیه اتوبان ساوه به سلفچگان جذابتی برای گرفتن سلفی است اما با ورق زدن کارنامه این راه برون شهری پرتردد سوابق وقوع حوادث خطرناک و برخورد خودروهای عبوری با سرعت بالا با مسافران و خودروهای متوقف شده آنان در حاشیه های بدون شانه اتوبان خودنمایی می کند که هشدار در این زمینه ضروری است.
معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه با توجه به ضریب بالای خطرآفرینی مسیر برون شهری ساوه در محدوده مزارع کلزا ارگان های مسئول از جمله پلیس راه،‌ راهداری و حمل و نقل جاده ای و هلال احمر را تکلیف کرده که با اتخاذ تدابیری از توقف خودروها در این محل ها جلوگیری کنند.
«علی میرزایی» در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: توقف مسافران نوروزی در حاشیه ناایمن مسیرهای برون شهری به ویژه اتوبان ساوه - سلفچگان رفتاری پرخطر است که جان آنان را تهدید می کند.
وی گفت: علاوه بر خطرات جانی برای مسافران، مزارع کشاورزانی که با زحمت محصول خود را پرورش داده اند نیز به دلیل ورود افراد و لگدمال شدن بوته ها دچار خسارت می شود.
فرماندار شهرستان ساوه بر لزوم نظارت بر پارکینگ های جاده ای تاکید کرد و گفت: وضعیت این نقاط که برای مواقع ضروری از قبیل ایجاد مشکل در خودروها یا رفع خستگی راننده ایجاد شده،‌ اکنون به گونه ای است که محلی برای تجمع فروشندگان دوره گرد تبدیل شده است که گاهی مجال توقف به خودروهای عبوری را نمی دهد.
میرزایی تاکید کرد: پلیس راه،‌ راهداری و سایر ارگان ها باید در این خصوص تدبیری اتخاذ کنند و اگر لازم باشد مکانی مناسب تر با ارایه مجوز برای فروشندگان جاده ای ایجاد شود ضمن اینکه این مشکل بر رفتار افرادی که در حاشیه آزادراه ها برای گرفتن عکس یادگاری توقف می کنند نیز بی تاثیر نیست.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان ساوه نیز گفت: برای کاستن از خطر توقف در حاشیه اتوبان ساوه به سلفچگان نشست ویژه ای با حضور راهداری،‌ پلیس راه و هلال احمر برگزار شد.
«ابراهیم مردانی» اظهار داشت: راهکار تغییر رفتار خطرآفرین در مسیرهای برون شهری ساوه برخوردهای قهری و جریمه نیست بلکه باید در این مسیرها تدابیری مانند نصب بنرهای هشدار آمیز نصب شود.
وی افزود: توقف در حاشیه اتوبان ها از نظر ایمنی و قوانین رانندگی رفتاری پرخطر محسوب می شود و با بررسی های صورت گرفته بساط فروشندگان دوره گرد و توقف های نابه جا در آمار تلفات جاده ای این شهرستان موثر است و رانندگان عبوری به دلیل خستگی یا خواب آلودگی ممکن است حادثه جبران ناپذیری را ایجاد کنند.
شهرستان ساوه دارای 147 کیلومتر آزادراه است که در مسیر اصلی اتصال شمال به جنوب و مرکز به غرب کشور قرار دارد.
به هر حال مساله توقف های خطرآفرین در حاشیه اتوبان ها به خصوص مسیر ساوه - سلفچگان برای چند فریم عکس یادگاری و بساط گستردن فروشندگان دوره گرد در این محدوده ها از مصداق های بارز رفتار ترافیکی پرخطر محسوب می شود و ضروری است در این خصوص تدبیری با هدف ساماندهی انجام شود تا جان و مال هموطنان دچار آسیب نشود.
گزارش از: یحیی معماری

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group