جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

 

هرگاه سخن از بارگاه پیامبران الهی در ایران به میان می آید، نخستین نامی که به ذهن متبادر می شود، دانیال نبی (ع) در شوش است اما شاید کمتر کسی بداند که یکی از 33 پیامبر الهی مدفون در کشور، در محدوده شهرستان هایساوه و زرندیه قرار دارد.

به گزارش ایرنا، برای رسیدن به بارگاه «اشموئیل نبی» (ع) باید از 39 کیلومتری مسیر ساوه به بوئین زهرا، یک جاده خاکی به سمت غرب را به طول 9 کیلومتر پیمود تا به روستای «پیغمبر» رسید.
در برخی منابع تاریخی و دینی مانند کتاب مجمع البیان و تفسیر المیزان آمده است که پیامبر قوم بنی اسرائیل بعد از حضرت موسی (ع) همان سموئیل یا اشموئیل بوده که در زبان عبری به آن ساموئل نیز گفته شده است.
همچنین در فصول اول، دوم و سوم کتاب چهارمین مورخان مشهور به کتاب اول شموئیل و در برخی آیات کتاب آسمانی تورات چگونگی تولد و بعثت اشموئیل نبی عنوان شده است.
حمدالله مستوفی در کتاب معروف تاریخی و جغرافیایی خود «نزهه القلوب» به وجود بارگاه اشموئیل نبی در ساوه اشاره کرده و چنین نوشته است: «بر چهار فرسنگی آن (ساوه) به سمت خرقان، مشهدی است که به اشموئیل پیامبر منسوب می کنند».
بارگاه اشموئیل نبی با قدمتی حدود سه هزار و 200 سال امروز در روستایی به نام «پیغمبر» قرار دارد که بسیاری از اهالی، این روستا را ترک کرده اند.
این بنای تاریخی - مذهبی که امروز در فهرست آثار ثبت ملی شده قرار دارد، گنبدی به ارتفاع هشت و ضریحی به بلندای 6 متر دارد که محلی برای حضور زائران از ادیان و مذاهب مختلف است.
بارگاه این بقعه دارای 2 ایوان است که ایوان شمالی به مساحت 12 و ایوان جنوبی با مساحت 40 متر مربع است و سمت شرقی این بارگاه نیز به روستاهای «ده سید» و «ورده» محدود است.
قسمت جنوب و غرب آن را نیز کوه «کافتالان» فرا گرفته است که چشمه «چکه بار» یا «چکه سار» قرار دارد که بنا بر روایات تاریخی گفته می شود اشموئیل نبی ‰در آن وضو گرفته و در کنار آن نماز خوانده است.
همچنین وجود شبستان 60 متر مربعی، فضایی برای بیتوته زائران است.
بنای بارگاه اشموئیل نبی با ارتفاع یک متر از سطح زمین با جهتی رو به بیت المقدس ساخته شده است که از نکات قابل تامل است.
این بنای تاریخی قرن هفتم هجری قمری در چند سال اخیر به اهتمام هیات امنای آستان مقدس حضرت اسماعیل نبی بازسازی شده است.
معرفی این بنای تاریخی و مذهبی می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر باشد و رسانه ها با بازنشر ویژگی های مختلف بقعه اشموئیل نبی، به توریسم مذهبی نیز کمک شایانی می کنند. 
در ایران 33 پیامبر خدا در 15 استان کشور از جمله اشموئیل نبی در ساوه (استان مرکزی) مدفون هستند اما به نظر می رسد بسیاری از این پیامبران از جمله پیامبر بنی اسرائیل در ساوه، هنوز در بسیاری از نقاط کشور ناشناخته باشد.
شهرستان ساوه با قدمتی حدود 6 هزار سال دارای 110 اثر ثبت ملی و 312 اثر غیر ثبتی و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی است.
گزارش: یحیی معماری

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group