جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

شهرستان ساوه به عنوان دومین قطب جمعیتی استان مرکزی و شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و مرکز به غرب در سال 97 با رخدادهای تلخ و شیرینی همراه بود.

به گزارش ایرنا،‌ به کار بردند عبارت تلخ و گزنده از آنجا بود که هر از گاهی خبر جان باختن شماری از هموطنان در جاده های شهرستان ساوه از جمله واژگونی اتوبوس مسیر تهران - کرمانشاه و جان باختن شماری از هموطنان به خصوص به گوش می رسید و البته لحظات شیرینی مانند نجات «رضا» نوجوان محکوم به قصای از هیولای طناب دار نیز به ثبت رسید.
ساوه با تمرکز صدها کارخانه مهم صنعتی و اشتغال ده ها هزار کارگر از گوشه و کنار کشور محلی برای ارتزاق خانواده های بسیاری است و محورهای شریانی ارتباطی آن نقشی مهمی در جغرافیای اقتصادی، اجتماعی ایران دارد.
در آغاز سال 97 خبرهایی از اجرایی شدن یکی از بزرگترین قراردادهای پسابرجامی یعنی استقرار کارخانه رنو در سایت خودروسازی بن رو منتشر شد و سرانجام پس از خروج آمریکا از معاهده برجام، این طرح بزرگ 600 میلیون یورویی که گفته می شد برای دست کم 6 هزار نفر اشتغالزایی می کند، با عقب نشینی طرف فرانسوی مسکوت ماند.
در سالی که روزهای پایانی اش را می گذرانیم، برخی واحدهای صنعتی ساوه مانند لوله و پروفیل صفا، مقره سازی، لاستیک پارس به دلیل مختلفی از جمله تحریم های ظالمانه با مشکلاتی در زمینه تولید و یا صادرات مواجه شدند.
آغاز به کار یا احیای چند کارخانه و واحد تولیدی و اشتغال مجدد بسیاری از کارگران، خبر خوشی بود که از جمله آنها می توان به احیای کارخانه قدیمی نارایران، رفع مشکل واحد تولیدی ریخته گری و لاستیک پارس و طرح توسعه شرکت واحدهای تولیدی و دارویی از جمله پرسام رابرفارمد و بایودنت بود که با تلاش بخش خصوصی و حمایت های دولت تحقق یافت.
رونق نسبی شهرک صنعتی ساوه (احمدآباد) و فعالیت بیش از 90 واحد صنعتی هم یکی دیگر از اقدامات موثر در حوزه تولید و اشتغال شهرستان ساوه بود و علاوه بر این سفرهای متعدد دولتمردان به ساوه و تشکیل جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی، کارگروه های مختلف و شورای اداری با بررسی مشکلات حوزه های صنعتی، اجتماعی و مصوبه هایی همراه شد که در مواردی گره هایی از مشکلات این شهرستان را گشود.
تعطیلی بیمارستان 96 تختخوابی حضرت فاطمه (س) به دلیل برخی مشکلات از جمله مطالبات وصول نشده از بیمه ها در اوایل امسال نیز خبرساز شد و برای چندین ماه، ساوه یکی از ظرفیت های مهم درمانی را از دست داد اما با تدبیر مسئولان این مرکز درمانی با واگذاری به سرمایه گذار جدید از اواخر تابستان امسال دوباره آغاز به کار کرد.
در نوروز 97 و بر اساس آمارهایی که مسئولان ارائه دادند حدود 45 هزار گردشگر وارد شهرستان ساوه شدند و از آثار و بناهای تاریخی این منطقه بازدید کردند.
در اردیبهشت امسال بالاخره پرونده یک فقره قتل که افکار عمومی ساوه را به شدت جریحه دار کرده بود با قاطعیت دستگاه قضائی و اعدام فردی که دختر بچه پنج ساله ای به نام «تبسم» را در مرداد سال 96 به قتل رسانده بود، مختومه شد اما شاید یکی از خبرهای مسرت بخش در همین سال و در حوزه قضائی، بازگشت «رضا» نوجوان محکوم به قصاص با نیت خیراندیشانه مردم ساوه و جمع آوری منابع لازم برای پرداخت دیه او بود و در حالی که چوبه دار به شدت به رضا نزدیک شده بود با اهتمام عمومی ساوجی ها و رسانه ها از جمله گزارش ایرنا با عنوان «رضا را به زندگی بازگردانیم» بالاخره ورق برگشت و با گذشت اولیای دم، این بار زندگی به رضا لبخند زد.
در اوایل سال 97 بود که خبر تعلیق از کار سه عضو شورای شهر ساوه و نیز 2 تن از کارمندان دستگاه های اداری با حکم دستگاه قضائی، حوزه مدیریت شهری ساوه را دچار یک شوک کرد و برای چند ماه سه کرسی پارلمان شهری ساوه خالی بود تا اینکه سه تن از اعضای علی البدل با حکم استاندار مرکزی به جای اعضای خلع عضویت شده وارد شورا شدند و کار خود را آغاز نمودند.
در حوزه زیست محیطی نیز موضوع آبیاری مزارع سبزی کاری اطراف ساوه با فاضلاب های شهری نیز خبرساز شد و با ورود مسئولان به این موضوع، دستور توقف کشت و حتی قلع و قمع این مزارع صادر شد اما در تابستان خبر دیگر مبنی بر ساخت سایت ویژه دفن پسماندهای صنعتی در شهر ساوه نیز منتشر شد.
با گذشت زمان، حساسیت ها نسبت به این طرح بسیار پررنگ تر شد و بسیاری از افراد در فضای مجازی موضعگیری هایی نسبت به این طرح داشتند تا اینکه با تدبیر مسئولان استانی و روشنگری های استاندار مرکزی در سفری که اوایل اسفند به ساوه داشت، اما و اگرها روشن شد.
در سال 97 وزرا و مسئولان سازمان های کشوری هم به ساوه سفرهایی داشتند از جمله سفر وزیر راه و شهرسازی در بهمن امسال که از طرح های حوزه راه ساوه بازدید کرد و همچنین مقاماتی مانند دبیرکارگروه اشتغال و سرمایه گذاری وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و بازدید از چند واحد صنعتی،‌ سفر پرویز فتاح مدیر کمیته امداد کشور،‌معاون میراث فرهنگی کشور که به ساوه سفر کردند.
امسال از 57 طرح عمرانی و اقتصادی با حجم سرمایه گذاری 500 میلیارد ریال در شهرستان ساوه بهره برداری شد که بخشی از آنها با حضور سید علی آقازاده استاندار مرکزی در دهه فجر انجام شد.
تغییرات مدیریت دستگاه های اجرایی نیز در سال 97 در دومین شهر پرجمعیت استان مرکزی انجام شد ‌و مهمترین تغییر مدیریتی شهرستان بازنشستگی «محمد بهاروند» پس از چندین سال فعالیت در سمت فرماندار ویژه بود که جای خود را به «علی میرزائی» داد.
در حوزه تولیدات بخش کشاورزی نیز شهرستان ساوه به دلیل اینکه در سال 95 دچار سرمازدگی و خشکسالی شدیدی بود،‌ افزون بر 80 درصد از نارستان های آن معادل 13 هزار هکتار از باغات مثمر «بن بر» شدند و دولت نیز برای احیای آنها حدود 500 میلیارد ریال تسهیلات به باغداران پرداخت کرد.
در حوزه صنعتی و فرآورده های غیرنفتی با اینکه بسیاری از صنایع شهرستان ساوه با مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی و فشار تحریم ها مواجه بودند ولی افزون بر 587 میلیون دلار انواع کالا از گمرک این شهرستان به مقصد 19 کشور جهان صادر شد.
در حوزه مدیریت شهری نیز با تدابیری که مسئولان از جمله فرمانداری،‌ نماینده مردم در مجلس،‌ شورا و شهرداری ساوه و حمایت مدیریت ارشد استان، کار خدمات رسانی به مناطق حاشیه ای ساوه آغاز شد.
شهر ساوه دارای 22 منطقه حاشیه ای است که مسئولان این شهر اقاماتی مانند گازرسانی، روکش آسفالت،‌ ساخت بوستان و زمین های ورزشی در مناطقی مانند فانوس آباد،‌ شهرک هدایت و عباس آباد را انجام دادند.
وقوع سوانح رانندگی پرشمار در آزادراه ساوه - همدان که بر اساس اعلام مسئولان به عنوان حادثه خیزترین نقطه در استان مرکزی شناخته می شود و همچنین محورهایی مانند جاده قدیم ساوه - همدان،‌ جاده روستایی بیات و محور رنگرز هم امسال فراوانی چشمگیری داشت به طوری که سال 97 109 نفر از هموطنان در حوادث رانندگی جان خود را در این محورها از دست دادند.
آغاز عملیات اجرایی راهسازی از قبیل کمربندی های شمالی و شرقی ساوه از مهمترین فعالیت های حوزه راهسازی این شهرستان در سال 97 به شمار می رود هرچند که درخواست های متعددی برای بهسازی و ایمن نمودن مسیرهای ساوه به غرق آباد و نوبران،‌ آزادراه ساوه به همدان،‌ مسیر سه راهی آوه و جاده ساوه - مامونیه به عنوان مطالبات شهروندان وجود دارد.
شهرستان ساوه دارای چهار شهر و افزون بر 200 روستا با 285 هزار نفر جمعیت است که با 500 کارخانه از جمله بزرگترین شهر صنعتی ایران (کاوه) یکی از قطب های صنعتی ایران است.
این شهرستان در حوزه کشاورزی نیز با برخورداری از 135 هزار هکتار زمین زراعی و باغ در سال توان تولید 600 هزار تن انواع محصولات بخش کشاورزی را دارد.
گزارش از: یحیی معماری

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group