پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

ایرنا - «رازقان» نام شهری در بخش خرقان از توابع شهرستان زرندیه است که دکتر عبدالحسین زرین کوب در کتاب «تاریخ مردم ایران»‌ از آن به عنوان یکی از سرزمین های کهن مادها نام برده است.

رازقان حدود که افزون بر چند دهه است به عنوان مرکز بخش خرقان زرندیه تعیین شده، اکنون به حدود 40 روستا با جمعیتی نزدیک به 17 هزار نفر خدمات ارائه می کند.
شاید بسیاری از مردم با نام رازقان آشنا نباشند اما باید گفت که این دیار دارای ظرفیت هایی بکر در حوزه های کشاورزی و دامی است و در صورت توجه لازم و حمایت از طرح های مولد و اشتغالزا می تواند به کانونی از صنایع تبدیلی در بخش های یاد شده تبدیل شود.
رازقان در سال 1379 و با مصوبه هیات وزیران وقت به عنوان شهر مصوب شد و در سال 1384 نیز صاحب شهرداری شد.
شهردار این شهر برای شناخت بیشتر مخاطبان و آگاهی از وضع کنونی، فرصت ها،‌ بیان مشکلات و نیازهای اصلی به گفت و گو با ایرنا پرداخت.
«وحید غضنفری» گفت: رازقان شهری کوچک است که جمعیت آن در فصول بهار و تابستان با توجه به اوج فعالیت های کشاورزی، باغداری و دامداری به حدود سه هزار نفر می رسد اما در فصول سرد سال به دلیل اینکه بخش زیادی از ساکنان به سایر شهرها می روند، جمعیت آن به حدود 830 نفر کاهش می یابد.
وی با اشاره به اینکه رازقان یک شهر نوپا و شهرداری آن نیز قدمت چندانی ندارد، اظهار داشت: شهرداری روی درآمدهای پایدار حساب چندانی باز نمی کند و بیشتر به اعتبارات دولتی متکی است و از سویی با توجه به جمعیت کم این شهر،‌ سرانه های توزیعی نیز اندک است.
به گفته او،‌ هنوز بسیاری از نیازهای زیربنایی در این شهر ایجاد یا تکمیل نشده است و برای ایجاد شبکه های خدماتی نیاز به حمایت مسئولان شهرستانی و استانی است.
غضنفری اظهار داشت: رازقان به عنوان مرکز بخش خرقان به حدود 40 روستا که جمعیتی افزون بر 17 هزار نفر را شامل می شود، خدمات ارائه می کند اما به دلیل ناکافی بودن زیرساخت و بسترها،‌ ساکنان این منطقه انتظار دریافت برخی خدمات را دارند و به همین دلیل هم نیاز است که نمایندگی ادارات در این شهر مستقر شوند که از مطالبات شهروندان به حساب می آید.
وی معتقد است که باید در ارائه خدمات به شهر رازقان، میزان محرومیت و نیازسنجی ها به جای شمار جمعیت ملاک باشد و علاوه بر این شهر، 40 روستایی که خدمات دریافت می کنند نیز مد نظر قرار گیرند.
به گفته این مسئول از تابستان پارسال تا پایان مهر امسال هشت طرح عمرانی با اعتباری افزون بر 15 میلیارد ریال در شهر رازقان اجرا شده است.
غضنفری افزود: ساخت بلوار شهرداری و عملیات آسفالت و جدولگذاری این معبر،‌ زیرسازی و آسفالت خیابان شهید اصلانی،‌ تهیه سطل زباله مکانیزه برای سطح شهر،‌ احداث و تجهیز باشگاه فرهنگی - ورزشی شهرداری، ‌عملیات زیرسازی و جدولگذاری پنج کوچه از جمله گلستان،‌ مخابرات،‌ شهید اصلانی و کوچه بانک کشاورزی،‌ محوطه سازی برای میدان ورودی شهر و تامین روشنایی برای بلوار شهرداری با همکاری اداره برق از جمله طرح های اجرا شده در رازقان است.
وی سرانه فضای سبز شهر رازقان را افزون بر 11 متر مربع عنوان کرد و در عین حال از وجود چهار کیلومتر معبر خاکی در این شهر به عنوان یکی از مشکلات حوزه شهری نام برد.
شهردار رازقان گفت: با اینکه سرانه این شهر از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می شود اما با توجه به اینکه جمعیت رازقان طبق آخرین سرشماری،‌2 برابر افزایش یافته ولی رقم اختصاصی از محل منابع یاد شده به نسبت رشد جمعیت افزایش نیافته است.
غضنفری در مورد وضعیت امکانات رفاهی و ورزشی شهر رازقان، ‌گفت: تنها بستر ارائه چنین خدماتی،‌ باشگاه فرهنگی - ورزشی شهرداری است که در زمینه هایی مانند تنیس روی میز،‌ آمادگی جسمانی، سالن بدنسازی و فوتبال دستی می تواند پذیرای شهروندان باشد.
وی همچنین از تعامل موثر فرمانداری زرندیه و نیز شورای شهر رازقان با شهرداری به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در پیشبرد برنامه های مدیریت شهری یاد کرد.
به گفته ‌شهردار رازقان،‌ در صورتی که تسهیلات اشتغالزایی برای حمایت از مشاغلی مانند کشاورزی،‌ دامداری و اشتغال خانگی به صاحبان ایده و سرمایه گذاران اعطا شود، می توان نسبت به ایجاد اشتغال و ماندگاری جمعیت در این شهر که مرکز بخش خرقان به حساب می آید،‌ خوشبین بود.
به گفته او، ایجاد صنایع تبدیلی در بخش های کشاورزی و دامداری یکی از ظرفیت های نهفته رازقان است که اگر حمایت های لازم انجام شود امکان تبدیل این منطقه به یکی از قطب های صنایع تبدیلی وجود دارد.
غضنفری همچنین از مسئولان درخواست کرد که نسبت به بهسازی و توسعه جاده دسترسی قدیمی مرکز شهرستان (مامونیه) تا رازقان که وضعیت نامساعدی دارد، اهتمام داشته باشند.
وی افزود: جاده نامناسب یکی از عوامل بازدارنده برای حضور سرمایه گذاران در منطقه خرقان و شهر رازقان است.
وی همچنین ایجاد شعب بانک در رازقان را یکی از خواسته های اهالی این شهر عنوان کرد و گفت: انتظار است پیرو دستور استاندار مرکزی در شهریور امسال،‌ نسبت به ایجاد شعبه بانک اقدام شود.
شهردار رازقان، قولنامه ای بودن زمین های شهری را یکی دیگر از مشکلات ساکنان این شهر عنوان کرد و گفت: با اینکه حدود 18 سال است رازقان به عنوان شهر تعیین شده اما همچنان از مزیت سندهای ثبتی املاک بی بهره است.
غضنفری همچنین یکی از مشکلات دیگری که ساکنان شهر رازقان با آن مواجه هستند را ملی اعلام کردن افزون بر نیمی از زمین های این شهر با وجود مستنداتی که در دست مردم است، برشمرد و خواستار تعیین تکلیف این مساله با اداره منابع طبیعی شد.
وی همچنین توزیع نهاده های کشاورزی برای بهره برداران فعال در بخش خرقان را در شهر رازقان از دیگر خواسته های مردم این منطقه برشمرد و گفت: اکنون کشاورزان برای تهیه این نهاده ها ناچارند به سایر شهرها از جمله مامونیه و ساوه مراجعه کنند.
شهرستان زرندیه با 2 بخش مرکزی و خرقان و پنج شهر مامونیه،‌ رازقان،‌ خشکرود، پرندک و زاویه در مجموع 64 هزار نفر جمعیت دارد.
گزارش از: یحیی معماری

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group