سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

 

 

روستای «نیوشت» در بلندی های فرادست شمال غربی ساوه با قدمتی حدود یک هزار سال از مناطق خوش آب و هوا و دارای ظرفیت های بکر برای توسعه اشتغال و گردشگری است.

به گزارش ایرنا، با پیمودن 22 کیلومتر از ساوه به روستای 400 نفری نیوشت می رسیم؛‌ جایی که مردان و زنانی سخت کوش،‌ صمیمی و مهمان نواز پنجه در پنجه سختی ها برای زندگی‌ تلاش می کنند.
این روستا با آثاری تاریخی و قدمتی حدود 10 قرن در صورت توجه و رسیدگی لازم به برخی زیرساخت ها و ایجاد انگیزه کار و اشتغال در میان جوانان، می تواند پذیرای شمار زیادی از گردشگران باشد.
اما به گفته دهیار نیوشت، این روستا با همه زیبایی های خدادادی و فرصت های شغلی،‌ به دلیل برخی کاستی ها‌ بسیاری از ساکنانش راه مهاجرت به شهر را در پیش گرفتند.
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان شهرستان ساوه‌ گفت: در روستای نیوشت آثاری مانند حمام سنتی با قدمت بیش از 700 سال، درخت چنار یک هزار ساله که به ثبت ملی هم رسیده و بافت کوهپایه ای که به ماسوله استان مرکزی معروف است،‌ وجود دارد که می تواند جاذبه ای مناسب برای حضور گردشگران در این روستا باشد.
«صادق کاظمی فرد» از کوه «شاه پسند» با ارتفاع 2 هزار و 727 متر ارتفاع و وجود افزون بر 15 چشمه یا قنات فعال و نیز باغ های بادام، گردو و گیلاس به عنوان سایر سرمایه های خدادادی نیوشت یاد کرد.
به گفته دهیار نیوشت، این روستا دارای موقعیتی مناسب برای ایجاد پیست اسکی و سایر ورزش های زمستانی با توجه به بارش مناسب برف است.
کاظمی فرد، وجود بارگاه های امامزاده عبدالله و امامزاده محمد و نیز بی بی مریم را از جاذبه های مذهبی این روستا برشمرد که همواره پذیرای شمار زیادی از زائران هستند.
به گفته دهیار نیوشت،‌ شغل مردم این روستا کشاورزی، باغداری،‌ نبورداری و دامپروری است و یک معدن فعال «کائولن» نیز از ظرفت های این روستا است.

*** نگاهی به مشکلات و کاستی های نیوشت
راه دسترسی نامناسب از مهمترین مشکلات این روستا به شمار می رود و جاده آسفالت به دلیل تردد پرحجم کامیون ها در هنگام ساخت آزاد راه ساوه - همدان، تخریب شده و با وجود پیگیری های فراوان تاکنون نتیجه ای برای بهسازی و روکش آسفالت این مسیر حاصل نشده است.
وی، بر ضرورت ساخت یک دهنه پل در محدوده خط راه آهن تاکید کرد و گفت: در این محدوده کیفیت نامناسب آسفالت و وجود پیچ های خطرناک و نبود دید مناسب برای رانندگان باعث بروز سوانح رانندگی زیادی شده است و اهالی خواستار توجه جدی به رفع این مشکل هستند.
دهیار نیوشت، بیکاری و تحقق نیافتن اعطای وام های کم بهره برای ایجاد طرح های اقتصادی و اشتغالزا را از دیگر مشکلات عنوان کرد.
به گفته او،‌ خشکسالی و کم آبی در سال های اخیر بخش بزرگی از باغات مثمر این روستا را خشکانده است که منجر به کاهش درآمد مردم و در نتیجه مهاجرت شمار زیادی از جوانان به شهرها شده است.
کاظمی فرد، از وضعیت نامناسب فضای آموزشی در این روستا سخن گفت و افزود: نیوشت مدرسه فعال ندارد و ساختمان مدرسه کنونی نیز در حال از بین رفتن است.
وی گفت: بافت منازل این روستا عمدتا فرسوده است و یکی از درخواست های اهالی نیز، بهره مندی از تسهیلات برای بازسازی خانه های قدیمی است.
دهیار نیوشت از مسئولان خواست تا با ایجاد شرایط بهتر و سهولت نسبت به واگذاری زمین برای ساخت مسکن مقاوم به مردم این روستا به خصوص جوانان اقدام کنند.
وی ادامه داد: با وجود پیگیری های انجام شده موضوع واگذاری اراضی بنیاد مسکن در این روستا روند کندی دارد.
کاظمی فرد، از فرسودگی شبکه و ضعف بودن جریان برق در این روستا به عنوان چالش جدی یاد کرد و خواستار رفع این مشکل شد.
به گفته دهیار نیوشت، کم آبی از مشکلات اساسی این روستا است که با تلاش مسئولان و بهره برداری از مجتمع چنار به زودی این مشکل برطرف می شود.
وی در مورد وضعیت ارائه خدمات بهداشتی در روستای نیوشت،‌ گفت: این روستا دارای خانه بهداشت است و بهورز نیز هفته ای 2 نوبت در آن مستقر می شود ضمن اینکه یک خانم کارآموز و ساکن روستا نیز هر روز در این خانه بهداشت حضور دارد.
کاظمی فرد افزود:‌ هر ماه نیز در 2 مقطع زمانی پزشک به صورت تمام وقت در روستا حضور می یابد و نسبت به ویزیت ساکنان مبادرت می کند.
به گفته دهیار نیوشت،‌ این روستا در مجموع 20 شهید، 16 جانباز و یک آزاده برای دفاع از میهن تقدیم کرده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group