جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

در پی انتشار گزارشی با عنوان "اینجا سرطان می ‌ کارند" که در دهم تیرماه سالجاری بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا، منطقه مرکزی، قرار گرفت، دومین عکس العمل مسئولان ساوجی با اعلام ضرب الاجل از سوی فرمانداری به منظور جلوگیری از تداوم فاجعه زیست محیطی در حوزه کشاورزی ساوه صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، پس از انتشار این گزارش که بازتاب گسترده ‌ ای در بین مردم و مسئولان استانی و شهرستانی بعمل آمد، معاون استاندار و فرماندار ساوه با صدور نامه‌ای خطاب به مدیران ادارات مرتبط با این معضل زیست‌محیطی شامل شهرداری، مدیر جهاد کشاورزی، ریاست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، ریاست اداره حفاظت محیط زیست، مدیر امور منابع آب و ریاست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خواستار پیگیری و اقدام عاجل حسب وظایف قانونی برای جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی در حوزه کشاورزی شده است.

در متن نامه فرمانداری ساوه خطاب به متولیان اجرایی شهرستان آمده است: پیرو بازدید و بررسی به عمل آمده از مزارع جنوب و جنوب شرقی شهر ساوه موسوم به "پلاک زرباف" مشاهده شد برخی از کشاورزان از کانال آب و فاضلاب جمع آوری شده از سطح شهر ساوه اقدام به کشت می‌کنند.

در ادامه این نامه آمده است: لذا با عنایت به ا شاره به مواردی همچون تهدید جدی سلامت جامعه، تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی، سوء استفاده و سوداگری برخی افراد معلوم‌الحال، زشت و نازیبا شدن مناظر عمومی و بهره‌برداری نامناسب از آب و فاضلاب مزارع، ضروری است ضمن گشت ‌ زنی به بازرسی روزانه اقدام عاجل آن دستگاه حسب وظیفه قانونی معمول و نتایج حاصله در جلسه ‌ ای در این فرمانداری مورد بررسی قرار گیرد.

فرمانداری ساوه رونوشتی از این نامه را به ریاست دادگستری شهرستان، دادستان عمومی و انقلاب،رئیس اداره راه و شهرسازی جهت بررسی وضعیت مالکیت زمین‌های مطروحه با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه نیز ارسال و خواستار اقدام قانونی لازم در این خصوص شده است.

همچنین یک نسخه از این نامه به دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه مرکزی در ساوه به منظور اطلاع و تقدیر از تهیه و ارسال گزارش مربوطه توسط "علی فرقانی" خبرنگار ایسنا در این شهرستان، ارسال شده است.

به گزارش ایسنا، پس از ساعاتی از انتشار این گزارش در خبرگزاری ایسنا، در نخستین اقدام که با دستور معاون استاندار و فرماندار ساوه بعمل آمد در یک اقدام ارزشمند با حضور معاون برنامه ‌ ریزی و امور عمرانی فرمانداری ساوه به همراه مدیر اجرایی و محیط ‌ بان اداره حفاظت از محیط زیست ساوه از ابتدای احداث این کانال و مسیر جاری شدن فاضلاب و تجمیع آن و نیز اقدام غیرقانونی برخی از کشاورزان مبنی بر انتقال فاضلاب توسط موتورهای پمپاژ آب از کانال به سمت مزارع و کشت گندم، جو، بامیه، سبزیجات و ذرت بازدید میدانی صورت گرفت.

در جریان این بازدید معاون برنامه ‌ ریزی و امور عمرانی فرمانداری ساوه در جریان این بازدید به خبرنگار ایسنا گفته بود: در پی انتشار این گزارش بلافاصله از سوی معاونت استاندار و فرماندار ساوه دستور بررسی موضوع صادر و قرار بر این شد ضمن بازدید از منطقه ابعاد گوناگون این موضوع بررسی شود.

مهدی الیاسی عنوان کرده بود: قطعا در بهره ‌ برداری از فاضلاب برای انجام امور کشاورزی هریک از مسئولان دستگاهها وظایف خاصی دارند و همان طور که در گزارش ایسنا نیز به خوبی اشاره شده بود دستگاههایی نظیر جهادکشاورزی، امور منابع آب، محیط زیست، شهرداری، آب و فاضلاب و بهداشت مسئولیت خاصی دارند و باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی تصریح کرده بود: در اولین فرصت ممکن جلسه ‌ ای با حضور مسئولان و مراجع ذیربط به ریاست فرماندار شهرستان در فرمانداری تشکیل و ضمن تبیین وظایف هر دستگاهی، مدیران مربوطه مکلف به عمل در حوزه وظایف قانونی و سازمانی خود خواهند شد.

الیاسی گفته بود: این موضوع با حساسیت بیشتر در کمترین زمان ممکن پیگیری و نتایج آن به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، آلودگی ‌ های زیست محیطی تاثیرگذار بر کیفیت محصولات کشاورزی همواره دغدغه متولیان سلامت در تمامی جوامع است و در این میان آبیاری زمین ‌ های کشاورزی بوسیله فاضلاب تصفیه نشده شاید از نگاه مردم و دغدغه ‌ مندان حوزه سلامت گناهی نابخشودنی محسوب شود، گناهی که چندی است در مزارع جنوب و جنوب شرق ساوه بوقوع می ‌ پیوندد .

فاضلابی که در این منطقه مورد استفاده کشاورزان قرار می ‌ گیرد، حاصل تجمیع روان ‌ آب ‌ های شهری است که پس از تجمیع از طریق جوی ‌ هایی به این کانال می ‌ ریزد و به گفته مدیرعامل آبفا ساوه آلودگی آن بسیار بالاست . 

مسئولان مربوطه گفته اند که این موضوع را پیگیری کرده ‌ اند یا می ‌ کنند اما آنچه در حال حاضر در حال اتفاق افتادن است، جریان فاضلابی است که همچنان در میان محصولات کشاورزی روان است .

نتیجه آبیاری محصولات کشاورزی با پساب ‌ های صنعتی و فاضلاب، آلوده شدن محصول به فلزات سنگینی نظیر سرب، نیترات، کادمیوم و ... است و بخش زیادی از مصرف کنندگان اینگونه محصولات را در معرض ابتلا به سرطان، نازایی، بیماری ‌ های ریوی و میکروبی قرار می ‌ دهد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group