شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

ساوه در آستانه شب عید همانند هر شهر دیگری شاهد ازدحام شهروندان در بازار سنتی و سایر فروشگاه های شهر است اما کم نیستند شهروندانی که اقلام مورد نیاز خود را از پایتخت کشور یا حتی شهرهای همجوار، تامین می کنند.

به گزارش ایرنا،‌ شهر ساوه دارای یک راسته بازار سنتی در مرکز شهر با حجره های متعدد است و اغلب فروشگاه ها نیز فاصله چندانی از این بازار ندارند و این محدوده، به همین دلیل، شلوغ ترین نقطه شهر ساوه محسوب می شود.
مشکلی که شاید بیش از همه دامنگیر بازاریان ساوجی شده،‌ خرید نکردن بخش چشمگیری از شهروندان از بازارهای این شهر و تامین اقلام مورد نیاز از شهرهای همجوار ساوه و پایتخت کشور است.
گرانی برخی اجناس، نبود تنوع لازم و مراکز خرید مدرن، از عمده ترین دلایل بی رغبتی شهروندان ساوجی از بازار این شهر است.
یکی از شهروندان ساوجی در پاسخ به این پرسش، که آیا تمایلی به خرید مایحتاج خود از ساوه دارد یا خیر،‌ گفت: بیشتر اجناسی که به خصوص در غرفه های بازار سنتی ساوه قرار دارد،‌ موجودی های قدیمی انبار است و کیفیت چندانی ندارند، ضمن اینکه قیمت های بالایی هم نسبت به تهران و قم دارند.
کریم رحمتی گفت: برای تهیه کفش و پوشاک مورد نیاز خانواده به تهران سفر کردم و در این شهر هم تنوع محصول و قیمت های مختلف با توجه به سلیقه های افراد وجود دارد.
الف - کبیری یکی دیگر از شهروندان ساوجی نیز گفت: اگر فروشندگان ساوجی سلایق مردم را در نظر بگیرند و اقلام متنوع و به روز را در فروشگاه های خود عرضه کنند، میزان خرید از بازار شهر بیشتر می شود.
کیوان، یکی از جوانان ساوجی است که نبود فروشگاه های مدرن یا به تعبیر او 'مال' های مدرن را از عمده ترین دلیل خرید نکردنش از ساوه بیان کرد.
وی البته در این مورد به چند مرکز خرید مجهز در مناطق مختلف شهر تهران اشاره کرد و از مسئولان شهر درخواست کرد که با الگوگیری از چنین مراکزی، اقدام به تاسیس آنها در ساوه کنند.
البته برخی از کسبه نیز استدلال هایی دارند و معتقدند: اغلب مشتریان از اقشار کم درآمد و کارگری شهر ساوه هستند و توان خرید محدودی دارند، به همین دلیل، متناسب با توان مالی و نیاز مشتریان اجناس مغازه تامین می شود.
فروشنده ای به نام سهیل نیز اجناس کنونی و موجود در مغازه های شهر ساوه را متناسب با کشش بازار عنوان می کند و می گوید: بیشتر خانواده ها به دنبال خرید ارزان هستند.
وی البته در مورد خرید بسیاری از خانواده های ساوجی از شهرهای اطراف به ویژه تهران، ایده جالبی دارد و می گوید: ' دارندگی و برازندگی' شاید این خانواده ها از اقشار مرفه جامعه هستند و به تنوع محصول توجه ویژه ای دارند.
به راستی چرا در بازار شهرستان 285 هزار نفری ساوه این کاستی ها وجود دارد و باعث شده برخی، از خیر خرید در دیارشان بگذرند و عازم شهرهای دیگر شوند؟

*** نبود کشش بازار ساوه و راهکار گردشگرپذیری
رئیس اتاق اصناف شهرستان ساوه معتقد است: شهری مانند ساوه هیچگاه نمی تواند با شهری مثل تهران با جمعیت 12 میلیون نفر یا حتی برخی شهرهای همجوار رقابت کند.
مرتضی ‌سعیدی افزود: اغلب مراکز پخش کالاها در تهران قرار دارد و تمام بنکداران در آنجا فعالیت می کنند که تقریبا نیازهای کشور را تامین می کنند.
وی اظهار کرد: برخی از مردم ساوه نیز به علت نزدیکی شهرهای تهران و قم و البته تنوع بیشتر اجناس، برای سلیقه های مختلف به ویژه در زمینه پوشاک،‌ نیازهای خود را از این شهرها تامین می کنند.
به گفته سعیدی اکنون در شهرستان ساوه امکان ایجاد تنوع بیشتر به دلیل نبود کشش کافی بازار وجود ندارد و اگر فروشندگان اجناس بیشتری وارد کنند، فروش نمی رود.
رئیس اتاق اصناف شهرستان ساوه ادامه داد: با چندین نفر از بنکدارهای بزرگ که پیشتر در ساختمان پلاسکو تهران فعالیت داشتند،‌ مذاکره شد که در بازار پوشاک ساوه وارد شوند، اما به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی کافی،‌ این امر میسر نشد.
سعیدی یکی از راهکارهای رونق بازار ساوه را در جذب گردشگران به این شهر، عنوان کرد و گفت: با این کار می توان تنوع بیشتری در بازار ساوه ایجاد کرد و نقش میراث فرهنگی در این بین نیز کلیدی خواهد بود.

*** واریز سالانه 150 تا 200 میلیارد تومان از پول ساوجی به جیب کسبه سایر شهرها
شهردار ساوه گفت: ساوه دارای ظرفیت هایی چون تکثر و تنوع فرهنگی و قومی است که می تواند دارای مراکزی برای تفریح، ورزش و خرید خانواده ها باشد.
سید مهدی حسینی افزود: امکانات و مشوق هایی که به نوعی در تصمیم گیری خانواده ها برای خرید از بازارهای شهر و حتی مشارکت در سایر مسائل اجتماعی اثر گذار باشد، در ساوه وجود ندارد.
وی اظهار کرد: در شهر ساوه حدود هفتاد هزار خانوار با جمعیتی حدود 230 هزار نفر زندگی می کنند اما دست کم سالانه 20 هزار خانوار به طور میانگین بین پنج تا 10 میلیون تومان خارج از این شهر خرید می کنند و این بدان معناست که به طور متوسط هر سال رقمی حدود 150 تا 200 میلیارد تومان از پول ساوجی ها به جیب کاسبان سایر شهرها سرازیر می شود.
وی گفت: مراکز خریدی که هم محل عرضه اجناس و کالا ها باشد و هم نوعی تفرجگاه به حساب آید در ساوه وجود ندارد تا خانواده ها علاوه بر تامین اقلام مورد نیازشان، لحظاتی را در کنار هم باشند و از این رو بسیاری از شهروندان ساوجی به شهرهایی چون تهران و قم که دارای مراکز خرید به روزتری هستند؛ مراجعه می کنند.
شهردار ساوه ادامه داد: باید تصمیمی برای ایجاد چنین مراکزی تحت عنوان ' پارک خانواده' یا مرکز خرید در ساوه اتخاذ شود که بتواند خانواده ها را در کنار هم و در محیطی مفرح دور هم جمع کند.
حسینی گفت: شهرداری براساس وظیفه ذاتی خود، جدا از مسائل مالی به دنبال توسعه مراکز تفریحی سالم برای شهروندان است و این مساله به ویژه در دوره پنجم فعالیت شورای اسلامی شهر جدی است.
به هر حال ساوه یک شهر صنعتی، مهاجرپذیر و با جمعیتی رو به رشد است و لازم است مسئولان این شهر به فکر تغییر در بازارهای خرید و مصرف باشند تا علاوه بر رونق اقتصادی شهر و توسعه کسب و کار، بازار ساوه بیش از هر زمانی جان بگیرد که این امر در بهبود شاخص های اجتماعی نیز تاثیر فراوانی دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group