چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

روستای اردمین از توابع بخش نوبران جمعیتی بیش از ۳۰۰ خانوار دارد و یکی از روستاهای خوش آب و هوا و تاریخی این منطقه به شمار می‌رود که مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران در طول سال بویژه فصل بهار و تابستان است، اما در پس اینهمه زیبایی، برخی مشکلات و محرومیت‌ها، مردمان این خطه تاریخی و سرسبز شهرستان ساوه را می آزارد.

در همین رابطه داوود منظوری، استادیار دانشگاه، دوستدار میراث فرهنگی و از اهالی روستای اردمین، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اینجا طبس یا خراسان جنوبی یا سیستان دور دست نیست، اینجا بیخ گوش پایتخت است و فقط ۱۴۰کیلومتر از تهران فاصله دارد ولی اهالی روستا از ابتدایی‌ترین ضروریات زندگی برای زنده ماندن یعنی آب شرب در مضیقه شدید هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد اراضی کشاورزی روستا به دلیل کمبود آب متروک مانده است و با وجود پیگیری‌های شورای اسلامی روستا تا به حال هیچگونه اقدامی در راستای رفع این مشکل اساسی از طرف مسئولین ذیربط بعمل نیامده است، ادامه داد: از زمستان سال ۱۳۹۹ تا بهار ۱۴۰۰ شورا و اهالی روستا با همیاری مالی خیرین و مشارکتی افزون بر ۲۰۰ میلیون تومان و با تلاش اهالی طی ۶ ماه اقدام به لایروبی قنات تامین کننده آب شرب و ایجاد نهر بتنی در مسیر قنات تا مخزن ذخیره کردند ولی با وجود این اقدامات هنوز هم این اصلی‌ترین مشکل اهالی یعنی کمبود آب شرب همچنان باقی است. برطرف کردن این مشکل اقدامات اساسی مسئولین را می‌طلبد البته اگر اینجا را هم جزئی از خاک ایران بدانند.

منظوری با اشاره به اینکه مشکل دیگر روستا نبود اینترنت است، گفت: امروزه اینترنت یکی از اصلی‌ترین ضروریات زندگی و یکی از نیازهای اولیه برای توسعه و اشتغالزایی است. روستای تاریخی اردمین از توابع بخش نوبران با بیش از ۳۰۰ خانوار سکنه فاقد هر گونه امکانات اینترنتی است و این در حالی است که چندین روستا با جمعیت کمتر از اردمین از قبیل آقچه قلعه، چهار حد، ویدر، و... در استان مرکزی به این وسیله ارتباطی حیاتی در دنیای امروز مجهز شده‌اند.

وی بیان کرد: با وجود مراجعات مکرر حضوری در سالهای گذشته و سپس مکاتبات کتبی با اداره کل ارتباطات استان مرکزی و نامه مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت به شرکت ارتباطات سیار و نیز پیگیری‌های مکرر از طرق مختلف، تاکنون هیچگونه اقدامی مؤثری در این زمینه به عمل نیامده است.

او افزود: عدم وجود اینترنت، گذشته از دسترسی نداشتن دانش آموزان به شبکه شاد و نقصان ارتباطات اینترنتی مردم، مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم سرمایه گذاری اهالی برای توسعه کسب و کار و اشتغالزایی را بوجود اورده است، از طرفی سرقت از منازل و قطع درختان در مزارع توسط افراد ناشناس به یک مشکل در این روستا تبدیل شده است در حالی که رد صورت برخورداری از اینترنت و نصب دوربین‌ برای شناسایی سارقین در گذرگاه‌های عمومی می توان این معضل را کاهش داد یا رفع کرد

 منظوری گفت: در نظر داشتیم با هماهنگی مسئولین ذیربط جشنواره‌ای از بازیهای بومی محلی؛ رسومات مختلف از قبیل موسیقی آشیقی، غذاهای محلی و... برگزار کنیم، که بواسطه نبود امکانات ارتباط اینترنتی، برنامه ریزی برای برگزاری آنها با مشکل مواجه شده است چراکه در صورت برخورداری از اینترنت می توان دستاودهای بسیار یبشتری را در چنین عرصه هایی حاصل کرده و مخاطبان چند برابری را نسبت به اطلاع رسانی های معمول غیر اینترنتی جذب کرد.

وی گفت: از مسئولان انتظار می‌رود ضمن رسیدگی به این امر و تاخیر ناموجه جهت برقراری ارتباطات اینترنتی در این روستا، در راستای سیاست‌های اعلامی دولت جمهوری اسلامی مبنی بر تجهیز روستاهای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار به اینترنت نسل سه یا چهار، اقدامات عاجلی را در روستای اردمین مانند دیگر روستاها صورت دهند.

منظوری در ادامه با تاکید بر اینکه آثار تاریخی نه تنها از آنِ همه ملت ایران بلکه میراث بشری و جهانی است، گفت: موضوع دیگری که اقدامات عاجلی را برای هر فرد ایرانی چه اردمینی و چه غیر اردمینی می‌طلبد، مرمت و نگهداری دو باب برج تاریخی باقیمانده از دوران زندیه و قاجاریه، متعلق به مرحوم علی اکبر خان سیف افشار است. در خصوص این دو برج تاریخی که بخش اعظم آنها تخریب شده و در شرف ویرانی کامل قرار گرفته‌اند، با وجود پیگیری‌های مکرر اینجانب، مراجعات مکرر اهالی، دهیاری و شورای اسلامی به ادارۀ میراث فرهنگی ساوه و تهران و حتی شکایت از میراث فرهنگی به سازمان بازرسی کل کشور هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی با اشاره به انتشار گزارشی از وضعیت این آثار تاریخی در خبرگزاری ایسنا به تاریخ سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ اظهار کرد: به دنبال این پیگیری‌های مستمر  وزارت میراث فرهنگی موضوع را طی نامه‌ای جهت اقدام به میراث فرهنگی استان مرکزی ارسال کرد اما با وجود مراجعه کارشناس میراث فرهنگی در ۲۵ دیماه ۱۴۰۰ به روستا و تهیۀ عکس و گزارش ... از آثار فوق، تاکنون اقدام موثری از سوی اداره میراث فرهنگی استان مرکزی بعمل نیامده است و با توجه به اینکه آثار یاد شده براثر بارندگی و عوامل طبیعی دیگر در شرف تخریب کامل قرار دارند، تسریع در ثبت آثار فوق در لیست آثار ملی و اقدامات لازم برای مرمت، حفظ و نگهداری آنها ضرورت دارد و امیدواریم گوش شنوایی برای شنیدن این دردها پیدا شود.

به گزارش ایسنا، کمبود آب شرب و نبود اینترنت یا سرعت بسیار پایین آن تنها مشکل اردمین نیست و روستاهای دیگری نیز در این منطقه با این مشکلات دست به گریبان هستند.

یوسف حیدری بخشدار بخش نوبران در این خصوص گفت: تامین آب شرب روستای اردمین به صورت خودگردان بوده و توسط اهالی روستا مدیریت می‌شود. این روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیست ولی با پیگیری‌های صورت گرفته و با احصای کمبودهای موجود در این حوزه مقرر شد که شرکت آبفای مرکزی نسبت به تحت پوشش قرار دادن آب شرب روستا اقدام کند.

وی افزود: تامین و شبکه توزیع آب روستای اردمین در سال جاری توسط شرکت آب و فاضلاب انجام و از حالت خودگردان خارج خواهد شد تا مشکل کمبود آب روستا برطرف شود.

وی در خصوص مشکل اینترنت نیز گفت: اکثر روستاهای بخش نوبران با مشکل اینترنت مواجه هستند که با پیگیری های صورت گرفته و برنامه دولت مبنی بر ایجاد فیبرنوری در روستاها امیدواریم که مشکل اینترنت در روستاهای بخش نوبران و همچنین روستای اردمین برطرف شود.

بخشدار نوبران گفت: در یکسال اخیر حدود ۷۰ کیلومتر فیبرنوری در روستاهای بخش نوبران اجرا شده است و با توسعه آن بخش اعظمی از روستاهای نوبران از اینترنت برخوردار خواهند شد.

به گزارش ایسنا، جوامع روستایی بویژه روستاهای تاریخی و مولد، نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارند و اصولا اهرم‌ قدرتمند و تاثیرگذار در تسهیل و تسریع روند توسعه اقتصادی هستند به شرط آنکه از زیرساخت های لازم نظیر آب، برق، گاز، اینترنت، راه ایمن و ... برخوردار باشند.

در گام دوم انقلاب باید توجه جدی به روستاها داشت و برای رسیدن به توسعه پایدار، بستر تامین زیرساخت‌های روستایی را هموارتر کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group