چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

از دوسال پیش که جهان درگیر کرونا شد همواره کارشناسان حوزه سلامت بدین نکته تاکید داشتند که از حضور در تجمعات خودداری کنید تا ضمن حفظ سلامت خود، باعث قطع زنجیره سرایت ویروس شوید.

در سوش اُمیکرون که ویروس از قدرت سرایت و انتشار به مراتب بالاتری نسبت به سوش‌های قبلی برخوردار است، بر پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها تاکید بیشتری شده است و همچنان متولیان حوزه سلامت در خانه ماندن را توصیه می‌کنند، با این حال بسیاری از افراد با بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی با حضور در اجتماعات، کرونا را دست به دست می‌چرخانند که نتیجه‌ای جز جولان ویروس در جامعه و شعله ور شدن این بیماری ندارد.

در روزهای پایانی سال قرار داریم و مردم خود را برای استقبال از سال جدید با حضور در بازار و پاساژها جهت خریدهای نوروزی، آماده می‌کنند، خرید و فروش در حال انجام است و حجم عظیم کالا در این روزها دست به دست می شود و البته در این میان کرونا هم داد و ستد می‌شود، موضوعی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بر توجه به آن تاکید دارد.

دکتر سیدمحمد جمالیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود کاهش آمار مبتلایان، اما مهمترین نگرانی در این شرایط احتمال شیوع سوش جدید کرونا با عنوان اُمیکرون "BA۲" است. امکان ورود این سوش به ایران وجود دارد و در صورت شیوع آن احتمال دارد شیب نزولی مجددا به حال صعودی برگردد و این، زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.

وی با ابراز نگرانی از شلوغی بازار و معابر در روزهای پایانی سال اظهار کرد: متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن سرپوشیده اصلا مناسب نیست و حضور مردم بدون رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک را شاهد هستیم.

وی افزود: انتظار می رود که اتاق اصناف با برگزاری گشت بازرسی مشترک همراه با بازرسین بهداشتی نسبت به تشدید نظارت‌ها بر رفتار مردم و کسبه در بازار و اماکن سرپوشیده تجاری اقدام کند تا نگرانی ها در خصوص کاهش سطح رعایت دستورالعمل های بهداشتی به حداقل برسد.

او از مردم خواست از حضور در تجمعات و اماکن تجاری سرپوشیده پرهیز کنند و گفت: مردم باید علاوه بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به عنوان یک بازرس و ناظر بر رفتار دیگران در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها به سایر افراد جامعه تذکر دهند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی اراک از مراجع قضائی نیز درخواست کرد تا موضوع رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را با عنوان تهدید سلامت عمومی در دستور کار قرار داده و با افرادی که در این خصوص بی‌توجهی و سهل انگاری می‌کنند برخورد قانونی صورت دهد.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا عرضه کالاهای مورد نیاز مردم به صورت مجازی بیشتر شده است، افزود: انتظار می رود حتی الامکان مردم خرید خود را به صورت مجازی انجام دهند و از حضور در تجمعات خودداری کنند. در صورت ضرورت در ساعات خلوت بازار اقدام به خرید کنند و از خرید دسته جمعی به همراه کودکان به شدت اجتناب کنند و به هیچ وجه از فروشگاه های سرپوشیده و فاقد تهویه هوا خرید نکنند.

وی از گروه‌های حساس بویژه سالمندان خواست از ترددهای غیر ضروری در معابر و اجتماعات پرهیز کنند و گفت: این افراد اگر مجبور به حضور در اماکن شلوغ و پر تردد هستند، حتما از دو ماسک سه لایه و یک ماسک پارچه‌ای برای کاهش خطر استفاده کنند.

دکتر جمالیان از فروشندگان و متصدیان واحدهای صنفی درخواست کرد تا با نصب کد QR Code و استفاده از ماسک به مشتریانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، تذکر دهند و در صورت مقاومت آنها، از ارائه خدمات به این افراد خودداری کنند چرا که درگیری با کرونا همچنان ادامه دارد و نیاز است تا فرهنگ رعایت دستورالعمل‌ها در بین افراد مختلف جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه در نقاط حاشیه‌ای شهر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار ضعیف است، تصریح کرد: بسیاری از ساکنین نقاط حاشیه‌ای شهر در برابر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقاومت می‌کنند که زنگ خطری برای درگیری بیشتر این افراد است. رعایت پروتکل‌های کرونایی در مرکز شهرها خوب نیست اما در نقاط حاشیه‌ای این روند اصلا قابل قبول نیست.

رئیس علوم پزشکی اراک با تاکید بر تکمیل فرآیند واکسیناسیون بویژه تزریق دُز سوم گفت: متاسفانه افزون بر ۸۰ درصد افرادی که جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست می‌دهند، افرادی هستند که دُز دوم و یا سوم را تزریق نکرده‌اند و از این میزان حدود ۲۵ درصد هم اصلا واکسن نزدند که این آمار اهمیت واکسیناسیون را در کاهش مرگ و میرهای کرونایی نشان می دهد.

وی همچنین در خصوص آلودگی هوای این روزها نیز گفت: با توجه به همزمانی آلودگی هوا و نیز شرایط قرمز و نارنجی کرونایی در سطح استان از مردم درخواست می شود صرفا برای خرید لوازم ضروری از منزل خارج شوند چرا که ریزگردها برای سالمندان و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ریوی و حتی بانوان باردار بسیار خطرناک است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر وضعیت کرونایی بسیاری از نقاط کشور بسیار شکننده و ناپایدار است، رفتار افرادی که خود را برای نوروز آماده می‌کنند، بازار می‌روند، خرید می‌کنند و زندگی روزمره خویش را بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه می‌دهند، بسیار عجیب و سوال بر انگیز است.

با وجود هشدارهای ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنان شاهد شلوغی‌ها خطرناک بازارها و مراکز خرید در آستانه سال جدید آن هم بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و توصیه‌های متولیان حوزه سلامت هستیم، متولیانی که همواره از چرخش کرونا در بازارهای شب عید ابراز نگرانی شدید می‌کنند.

فروکش نکردن پیک ششم کرونا یا احتمال وقوع پیک دیگر کرونایی با خریدهای نوروزی رابطه مستقیمی دارد و می‌تواند در سایه عادی ‌انگاری جامعه شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را افزایش دهد. موضوعی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این گفتگو در خصوص آن ابراز نگرانی کرده و نسبت به شرایط بحرانی در شب عید هشدار داد.

در این دوسال با ابتلای افزون بر هفت میلیون نفر و جانباختن قریب به ۱۳۸ هزار نفر بیمار کرونایی در کشور باید متوجه شده باشیم که کرونا با کسی شوخی ندارد و حتی سوش جدید، میزان درگیری مردم با ویروس را به دلیل قدرت بالای سرایت بیشتر کرده است. پس بیاییم در روزهای پایانی سال به فکر سلامت خود و دیگران باشیم و مراقب باشیم که در بازار شب عید به جای خرید نورروزی، کرونا نخریم و کاری نکنیم که اُمیکرون بار دیگر در کشور خیز بردارد و جولان دهد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group