سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

گشتی در خیابان های ساوه کافیست که توجه هر بیننده و رهگذری معطوف به سر و صدای زیاد مشاغلی از قبیل تراشکاری، جوشکاری، تعمیرات خودرو، نمایشگاههای خودرو و ضایعات فروشان آهن جلب شود تا جایی که معابری چون بلوار سپاه، میدان فلسطین، بلوار شهید بهشتی، طالقانی و شریعتی در تسخیر چنین مشاغلی است.

به گزارش ایرنا، حجم بالای آلودگی صوتی و حتی هوا باعث شد که از حدود ۲۶ سال پیش مدیران امور شهری و سایر مسئولان ساوه به فکر احداث شهرکی باشند تا با انتقال و تمرکز فعالیت چنین صنوفی علاوه بر کاستن از بار آلودگی شهر، هم سیما و منظر شهر را مدرن کنند و هم آرامش را به زندگی ساکنان هدیه دهند اما این تصمیم هربار با مانعی برخورد کرد و نهایی نشد تا اینکه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان مرکزی در ۱۷ آذر سال گذشته با احداث شهرک مشاغل مزاحم ساوه موافقت کرد.

 از آن زمان تاکنون ۵۰ هکتار زمین از سوی اداره راه و شهرسازی برای این منظور در اختیار شهرداری ساوه قرار گرفت و زمین اختصاص یافته هرچند با قیمت هر مترمربع ۵۰۰ هزار ریال واگذار شد اما یک شرط تعیین کننده هم دارد و آن هم اقدام به ساخت این پروژه در بازه زمانی ۲۴ ماه پس از واگذاری زمین است.

جانمایی شهرک صنوف مزاحم ساوه در اراضی موسوم به «قوچ امامی» انجام شده است و مردم نیز انتظار دارند با شتاب در روند احداث شهرک مشاغل، شهری بدون آلایندگی داشته باشند.

استقبال شهروندان ساوجی از انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر

«حمید مطیعی» از شهروندان ساکن در خیابان طالقانی ساوه است که از طرح احداث شهرک مشاغل مزاحم و انتقال اصنافی که به گفته او عرصه را بر زندگی ساکنان تنگ کرده اند، استقبال کرد.

وی به ایرنا گفت: با اینکه خیابان طالقانی دارای فضای مناسبی از حیث پیاده رو است اما وجود اصنافی مانند تعمیرگاههای خودرو، کابینت سازی ها، تراشکاری و نمایشگاههای خودرو نه تنها در این مکان بلکه در سایر خیابان های شهر از جمله شریعتی، آزادی، کمربندی اصفهان و بلوار شهید بهشتی عرصه را برای تردد عابران پیاده تنگ کرده اند.

وی اظهار کرد: زندگی آسان و راحت در شهر حق شهروندان است اما متاسفانه صاحبان برخی مشاغل آلاینده با بی توجهی به حقوق شهروندان ضمن ایجاد آلودگی صوتی و بصری، نسبت به تسخیر فضاهای عمومی اقدام می کنند و انتظار داریم مسئولان و مدیران شهری هرچه زودتر با تکمیل و ساخت شهرک صنوف مزاحم، شهر را از وجود این گونه اصناف خالی کنند تا آرامش به زندگی شهروندان بازگردد.

خانم «مهاجری» نیز با بیان خاطره ای از بسته شدن پیاده رو خیابان شریعتی توسط یکی از مکانیکی ها و سقوط در جدول که منجر به پیچ خوردن پایش شد، اظهار کرد: طبق قانون، معبر یک فضای عمومی است اما در ساوه شاهد هستیم که فعالیت مشاغل اغلب مزاحم باعث شده شهروندان نتوانند از این مکان ها به خصوص پیاده رو استفاده کنند و علاوه بر سختی تردد عابران، سر و صدای زیادی این مشاغل هم آزاردهنده است.

وی گفت: اجرائیات شهرداری هم می تواند با این افراد برخورد کند اما باید فکری اساسی به حال این اصناف شود و ضمن اینکه زمینه کسب و کار و معیشت آنها را نباید با خطر مواجه کرد، لازم است مانند بسیاری از شهرهای کشور با احداث شهرک مشاغل مزاحم نسبت به انتقال آنها به مکانی خارج از شهر اقدام شود تا مردم هم نفس راحتی بکشند.

منابع مالی محدود شهرداری و ضرورت اجرای پروژه با مشارکت بخش خصوصی

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر ساوه نیز به ایرنا، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، آغاز عملیات اجرائی شهرک صنوف مزاحم ساوه نیاز به یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد زیرساخت ها، تسطیح و آماده سازی زمین دارد.

«کبری طاهری» به ایرنا، گفت: از آنجا که شهرداری منابع مالی لازم برای احداث این شهرک را در اختیار ندارد، تصمیم بر آن شد که از طریق واگذاری طرح به بخش خصوصی و سرمایه گذاران اقدام کنیم تا به صورت مشارکتی و تعیین درصد طرف مقابل نسبت به ساخت آن اقدام شود.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت تمام شده ساخت شهرک و قیمت نهایی برای عرضه و فروش به صاحبان مشاغل، واگذاری این پروژه به سرمایه گذاران توجیه بالایی دارد.

طاهری گفت: شهرداری برای تملک این زمین به ازای هر مترمربع مبلغ ۵۰۰ هزار ریال به اداره راه و شهرسازی پول پرداخت کرده است و اکنون هم طبق برآوردها و با توجه به افزایش هزینه ها فقط برای تامین شبکه آب این شهرک نیاز به مبلغی حدود ۲۰ میلیارد ریال و برای تامین برق هم ۸۰ میلیارد ریال اعتبار است و با احتساب هزینه های مربوط به گازکشی در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است بنابراین با توجه به وضع اعتبارات و منابع مالی شهرداری، بهترین راهکار ساخت مشارکتی پروژه شهرک مشاغل با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.

عضو شورای شهر ساوه گفت: این طرح با هدف کمک به محیط زیست انجام می شود و از پیوست های لازم در این خصوص بهره مند است.

طاهری گفت: شهرداری ساوه پس از پرداخت مبلغ می بایست در مدت ۲۴ ماه نسبت به احداث و راه اندازی شهرک صنوف مزاحم اقدام نماید و در نخستین گام نیز باید زیرساخت های لازم تامین شود.  
وی با اشاره به جلسه ای که روز گذشته در فرمانداری در همین رابطه برگزار شد، افزود: نحوه انتقال خطوط آب بررسی و در نهایت مقرر شد تا اداره امور منابع آب برآوردهای لازم در مورد هزینه،  مسیر و نیز میزان آب مورد نیاز را انجام دهد تا مدیریت شهری و اعضای  شورای اسلامی شهر ساوه نسبت به انجام این زیرساخت تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر ساوه نیز گفت: در صورتی که شهرک صنوف مزاحم احداث شود بسیاری از مشاغل از قبیل نمایشگاههای اتومبیل، درب و پنجره سازان، صافکاری ها، مکانیکی، آپاراتی، جوشکاری و دیگر صنف هایی که آلودگی های صوتی و زیست محیطی ایجاد می کنند به مکان جدید منتقل می شوند و بدین ترتیب علاوه بر بهبود چهره و سیما و منظر شهر، ساکنان نیز زندگی آرام تری خواهند داشت.

تمکین نکردن اصناف برای انتقال منجر به تمدید نشدن پروانه کسب می شود

رئیس اتاق اصناف شهرستان ساوه نیز در این خصوص، گفت:‌ صنف هایی چون ضایعات فروشان آهن، درب و پنجره سازان، تعویض روغنی ها، ‌ جلوبندی سازها، ‌ صافکاران خودرو، مشاغل ساختمانی، آپاراتی ها و نیز تراشکاران از جمله مشاغلی هستند که در صورت احداث شهرک مشاغل مزاحم باید از محدوده شهری منتقل شوند.
«مرتضی سعیدی نیک» اظهار کرد: در صورت تکمیل ساخت این شهرک انتقال صنف ضایعات فروش ها به این دلیل که باعث به هم ریختگی و نازیبایی منظر شهری شده اند، در اولویت برنامه ها قرار دارد.
وی اظهار کرد: این طرح بیش از ۲۶ سال است که مسکوت مانده و پیگیری هایی که در این مدت برای عملیاتی شدن آن انجام شده نیز نتیجه بخش نبود تا اینکه در آذر سال گذشته کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان مرکزی با احداث شهرک مشاغل مزاحم ساوه موافقت کرد.

رئیس اتاق اصناف شهرستان ساوه تاکید کرد: شهرک مشاغل مزاحم یک مصوبه قانونی و لازم الاجراست و تمدید پروانه کسب اصناف که اعتباری پنج سال دارد، در گرو همراهی آنها و انتقال به مکان جدید است در غیر این صورت با تمدید پروانه این گونه اصناف موافقت نخواهد شد.

فرماندار ساوه نیز احداث شهرک مشاغل مزاحم در ساوه را از نیارهای اساسی شهر برشمرد و گفت: انتقال صنوف مزاحم ساوه به خارج از محدوده شهر مساله مهمی است که سالها مورد غفلت واقع شد.

«علی میرزایی» اظهار داشت: در حالی که بیشتر شهرهای بزرگ کشور با احداث چنین شهرک هایی کار انتقال صنوف مزاحم از محدوده های شهری را انجام داده اند، در ساوه نیز که حجم چشمگیری از چنین مشاغل آلاینده و مزاحم در در دل خود جای داده است باید هرچه زودتر نسبت به احداث شهرک صنوف مزاحم اقدام شود.
وی ادامه داد: واحدهای صنفی مزاحم باعث ایجاد آلودگی های صوتی و سد معبر می‌شوند و در نهایت کیفیت زندگی ساکنان را پایین می آورند.

میرزایی تاکید کرد: اصناف باید توجیه شوند که انتقال آنها به خارج از شهر علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی سبب ارتقای سلامت جسمی،  روحی و آسایش شهروندان هم خواهد شد.
فرماندار ساوه گفت: با همکاری شورای اسلامی شهر، شهرداری، اتاق اصناف، اداره صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌ها قصد داریم مشکلاتی از قبیل مشاغل مزاحم را با احداث شهرک مشاغل مزاحم برطرف کنیم هماهگونه که با احداث کمربندی های شمالی و غربی به زودی تردد کامیون و خودروهای سنگین از درون شهر ممنوع می شود و کمکی به آسایش و راحتی زندگی ساوجی ها خواهد بود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group