جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

ساوه -ایرنا - ویروس کرونا همچون بختکی شوم بر ایران و جهان سایه افکنده و هر روز شمار زیادی از انسان ها را مبتلا یا به کام مرگ می کشاند، با این حال معلوم نیست که چه اصرار و شاید لجاجتی وجود دارد که بسیاری از کسبه و شهروندان با اینکه عمق خطر را می دانند اما همچنان مشغول فروش و خیابان نوردی هستند؟

با گذری در شبکه های اجتماعی به خصوص توئیتر و اینستاگرام تصاویر، ویدئو و مطالب فراوانی را می توان به عنوان فصل مشترک دغدغه های فعالان اجتماعی و رسانه ای دید که حضور گسترده مردم در میادین،‌بازار، خیابان ها و فروشگاه های شهرها را نشان می دهد که جای نگرانی است.

از شب گذشته که مصوبه قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی در رسانه ها بازتاب یافت، در ساوه نیز تدابیری از صبح امروز به اجرا در آمد که بر اساس اعلام فرماندار به ایرنا، همه فروشگاه ها، مراکز خرید، بازار سرپوشیده و محل های اجتماع عمومی تعطیل اعلام شد.

خبرنگار ایرنا برای بررسی میزان اجرایی شدن این مصوبه و هچنین نحوه همراهی شهروندان با تدابیر اتخاذ شده که در اصل به خاطر سلامتی مردم است، از صبح امروز مشاهدات میدانی و تهیه تصاویر و فیلم مناطق مختلف شهر ساوه را آغاز کرد که نشان می دهد کسبه و مردم چندان به تعطیلی بازار و ماندن در خانه اهمیت نمی دهند.

تقریبا می توان گفت: غیر از بازار سرپوشیده که ورودی و خروجی های آن با نیوجرسی های بتنی مسدود و کرکره غرفه ها هم پایین بود و همچنین برخی غرفه های خیابان های امام خمینی (ره) و انقلاب در بیشتر خیابان های شهر،‌ کسبه همچنان در حال فعالیت بودند.

تردد شهروندان و مغازه های باز در خیابان های هلالی، جمهوری، بلوار سپاه، کمربندی های اصفهان و خلیج فارس (به خصوص غرفه های ضایعاتی) و چند خیابان دیگر تقریبا با روزهای عادی تفاوت معناداری را نشان نمی دهد.

فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای شهر همچنان پذیرای سیل خروشان مشتریانی هستند که اغلب بدون ماسک و دستکش در درون این فضاهای مسقف و کوچک تردد می کنند، انگار در شهر قحطی آمده که هر مشتری انبوهی از مواد غذایی مانند برنج، ماکارونی، رب گوجه، روغن و سایر اقلام خوراکی و شوینده ها را در چرخ های فروشگاه چیده است و دقایقی طولانی با فاصله بسیار کم نسبت به سایر افراد در صف صندوق ها برای حساب و کتاب ایستاده اند؛ اگر کرونا اینجا نیست پس کجاست؟

هنگام عکاسی از بازار مسقف شهر، با ۲ خانم مواجه شدم که برای باز کردن غرفه خود که لوازم آرایشی و بهداشتی داشتند، بیقراری می کردند.

به آنها گفتم که آیا به فرض باز بودن بازار، درآمد امروزتان به خطر کرونا می ارزد؟ پاسخ این بود که «ناچاریم»!

یکی از آنها گفت: سررسید چک هایمان نزدیک است و هیچ منبع درآمد دیگری نداریم، در این شرایط هیچ گزینه ای غیر از ادامه کسب و کار نداریم هرچند خطر ابتلا به کرونا را به خوبی می دانیم.

یکی دیگر از فروشندگان بازار ساوه از تناقض در تصمیم گیری ها نسبت به تعطیلی های مصوب شده گلایه داشت.

«محسن» گفت: می دانیم که این تعطیلی برای سلامت مردم است اما یکی به این سئوال من پاسخ دهد که چرا فقط بازار و محل های کسب و کار باید تعطیل شود، مگر بانک ها و ادارات که مردم به آنها مراجعه می کنند از خطر کرونا دور هستند؟ چرا باید در تصمیم گیری های مسئولان این همه تناقض و دوگانگی را شاهد باشیم؟

وی افزود: زندگی خانواده ام وابسته به این مغازه است و اگر تعطیلی ادامه یابد، معلوم نیست شب عید را با وجود انبوهی از بدهی و چک ها، چگونه سر کنم لطفا مسئولان در تصمیم گیری ها همه جوانب را مدنظر قرار دهند.

در خیابان هلالی، مردی با حدود ۵۰ سال سن از خودروی پرایدش پیاده شد و در حالیکه دست یک کودک خردسال آن هم بدون ماسک و محاظفت های لازم را گرفته بود، قصد خرید از مغازه های عمده فروشی مواد غذایی داشت.

وی سئوالم در مورد اینکه چرا با این وضعیت خطرناک به اتفاق این بچه خردسال بیرون‌ آمده اید، را با سئوالی دیگر پاسخ داد و گفت: چرا از قبل در مورد تعطیلی بازار تصمیم گیری و اطلاع رسانی نشد؟ من الان متوجه این تصمیم شدم و برای تامین ملزومات منزل ناگزیرم به بازار بیایم؛‌ این بچه هم نوه دختری ام است و در خانه بی قراری می کرد به همین دلیل او را با خودم تا حوصله اش سر نرود!

 

مسیرم را از میدان شهدا به سمت میدان شهرداری و کمربندی اصفهان تغییر دادم.

مقابل اداره شهرداری ساوه موانعی برای جلوگیری از تردد خودروها به سمت هسته مرکزی شهر و بازار گذاشته بودند.

اغلب واحدهای صنفی کمربندی اطفهان مانند هر روز فعالیت دارند و در این بین باز بودن غرفه های مربوط به ضایعات آهن در این مسیر و بلوار خلیج فارس جلب توجه می کرد.

در حوالی سازمان سیما و منظر شهرداری در این کمربندی، ایستگاه تب سنجی با حضور ۲ مامور انتظامی و راهور و فردی که دستگاه تب سنج داشت، ایجاد شده و از سرنشینان خودروهای ورودی به شهر از سمت اراک، تهران و جاده احمدآباد تست می گرفتند.

 در شهرک حاشیه نشین «یاقوت آباد» و «عباس آباد» نیز چرخی زدم اغلب مردم این محله ها مقابل خانه های خود نشسته بودند و کودکان هم در کوچه منطقه مشغول بازی بودند؛‌ به نظر می رسد در زمینه خطر کرونا به ساکنان مناطق حاشیه ای ساوه کمتر اطلاع رسانی شده است.

واحدهای تعمیرگاهی و سایر صنوف بلوار سپاه نیز انگار از اعلام تعطیلی قرارگاه پدافند زیستی بی خبر بودند و مانند یک روز عادی یکی پنچری می گرفت، دیگری تنظیم موتور می کرد و کمی آنسوتر جوانی مشغول دودی کردن شیشه خودرو بود.

می توان رفتار مردم و کسبه ساوه را به ۲ صورت تعبیر کرد؛‌ نخست نگاه احساسی و عاطفی است با این مضمون که بالاخره شب عید در پیش داریم و چرخ زندگی باید بچرخد و کسبه هم که فقط از طریق غرفه های خود امرار معاش می کنند باید لقمه نانی سر سفره هایشان ببرند و مردم نیز مایحتاج خود را تامین کنند.

اما نگرش دوم مبتنی بر منطق و با توجه به خطر هیولایی به نام کرونا است که به طور مستقیم جان، سلامت و هستی آدمها را نشانه می گیرد و با کسی هم سرشوخی ندارد و ناگزیر باید در برابر این بیماری که هیچگونه واکسن و درمانی ندارد در خانه بمانیم تا از این خطر مهلک رها شویم، ماندن در خانه برای چند روز شاید سخت باشد اما به سلامتی اعضای خانواده می ارزد. 

بسیاری از کسبه و شهروندان ساوجی نگرش احساسی را بر منطق و واقعیت موجود ارجحیت می دهند و شلوغی خیابان های شهر با وجود اعلام تعطیلی متاثر از همین نگرش است، آنها حتی با بی تفاوتی صدای بلندگوی خودروی سیار شهرداری که هشدار می دهد «کرونا به سرعت در حال شیوع است، کرونا درمان و واکسن ندارد، همشریان عزیز در خانه هایتان بمانید» را فقط می شنوند و از کنار آن عبور می کنند.

سازمان پایانه ها و حمل و نقل شهرداری نیز خطوط اتوبوسرانی را تعطیل کرده و فقط اجازه تردد تعدادی مشخص از تاکسی ها بر اساس پلاک زوج و فرد داده که ملزم هستند فقط سه مسافر را سوار کنند.

در مجموع روز نخست اجرای مصوبه تعطیلی مراکز فروش، بازار و غرفه های محتلف در ساوه چندان با استقبال مردم و کسبه همراه نشد و شاید بتوان گفت فقط در بازار سرپوشیده شهر به خوبی اجرا شد که آن هم سبب موضعگیری برخی از صاحبان غرفه ها شده که چرا فقط تعطیلی متوجه کسب و کار آنها شده و در سایر خیابان و مناطق شهر فعالیت ها همچنان ادامه دارد؟

حال کرونا در ساوه جولان می دهد و مردم از همیشه به خطر نزدیکترند با این حال کاسبان و بازاریان شهر و همچنین مردم باید تصمیم بگیرند که کدام را می خواهند؛ اسکناس یا خدای ناکرده افتادن در دام کرونا؟ 

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه، کرونا تاکنون در این شهر جان هفت نفر را گرفته و ۲۰۹ بیمار مبتلا یا مشکوک هم ترخیص شده اند.

 طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۱۲ هزار و ۷۲۹ نفر افزایش یافته است.

«کیانوش جهانپور» شمار جانباختگان این بیماری را در کشور ۶۱۱ نفر و تعداد افرادی که با مراقبت و اقدامات درمانی از دام این بیماری نجات یافته و روند سلامتی شان رو به بهبود است را چهار هزار و ۳۳۹ نفر اعلام کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group