شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

ساوه- ایرنا- نخستین نشانه های ابتلای شهروندان ایرانی به کرونا در قم ثبت شد و در همان روزهای نخست بسیاری از مردم، اهالی رسانه و نخبگان ساوجی هشدار دادند که فاصله ۸۰ کیلومتری میان این شهرها و ترددهای پرحجم ممکن است خطر را متوجه ساکنان شهر انار ایران کند.

اکنون بیش از ۲ هفته از جدی شدن کرونا در قم و شیوع این ویروس در سایر شهرهای کشور از جمله ساوه می گذرد و همچنان روزانه صدها و بلکه هزاران خودرو با نمره ایران ۱۶ و 26 از سمت جعفریه، آوه و سلفچگان وارد ساوه می شوند.

بسیاری از این خودروها را وانت بار و نیسان هایی تشکیل می دهند که اغلب حامل بار میوه و سبزی هستند و در شهر ساوه برای ساعاتی اتراق و اقدام به فروش محصول می کنند.

از دیربار میان مردم ساوه و شهر زیارتی قم روابط خویشاوندی، اقتصادی و اجتماعی گسترده ای وجود داشته و مردم این شهرها برای دیدار اقوام، خرید، زیارت و کسب و کار همواره با هم در پیوند بوده اند و به همین دلایل جاده ساوه به قم یکی از پرترددترین محورهای این مناطق محسوب می شود اما این روزها هر خودرویی که از این جاده عبور می کند، به صورت بالقوه می تواند خطری برای سایرین باشد که همین مساله سبب شده ساوجی ها نگرانی هایی داشته باشند.

اما اکنون موضوعی جدی و خطرناک دامن جامعه را گرفته و آن هم ویروس کرونا با قابلیت سرایت شتابان است که طبق جدیدترین آمارها در ساوه جان ۶ نفر را گرفته، ۵۳ نفر را با علائم مثبت مبتلا کرده و ۱۰۵ نفر مشکوک به این بیماری هم در مراکز درمانی و بیمارستان های شهر تحت مراقبت و ایزوله هستند.

شاید مردم ساوه در روزهای آغازین خبر انتشار کرونا خیلی توجهی به رعایت موارد مراقبتی و پیشگیرانه‌ نداشتند و همچنان بازار و خیابان های شهر پرازدحام بود اما اکنون شهروندان هم عمق فاجعه را درک کرده اند و خودمراقبتی در خانه را آغاز کرده اند.

دستیابی به ماسک، ژل بهداشتی شست و شو و حتی الکل در ساوه کاری بس دشوار شده و فضایی برای جولان دلالان و سودجویان از این اقلام ایجاد شده که روز گذشته فرماندار ساوه هم مهر تایید بر آن زد.

«علی میرزایی» در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی که با حضور استاندار در فرمانداری برگزار شد، از اینکه برخی داروخانه های ساوه به عامل ایجاد بازار سیاه ماسک و سایر ملزومات مورد نیاز این روزها تبدیل شده اند انتقاد کرد.

وی گفت: در ساوه علاوه بر ماسک و ژل بهداشتی نیاز به کیت های تشخیص کرونا و همچنین لباس های مخصوص داریم و مردم هم از اینکه پاسخ نمونه های آزمایشگاهی از اراک و تهران با تاخیر زیاد داده می شود دچار استرس و نگرانی هستند.

طبق یکی از مصوبات قرارگاه پدافند زیستی ساوه، در ورودی جعفریه به اتوبان ساوه - سلفچگان و همچنین شهر آوه، نیروهای بهداشتی و جمعیت هلال احمر با استفاده از دستگاه های تب سنج از افرادی که از سمت قم قصد ورود دارند، آزمایش به عمل می آورند و آنگونه که «سید لقمان حسینی» رئیس جمعیت هلال احمر ساوه می گوید؛ تاکنون 35 نفر مسافران با استفاده از توان تشخیصی تب سنج ها راهنمایی بهداشتی شده اند.

 

علوم پزشکی خواهان ممنوعیت ورود و تردد خودروهای با پلاک های غیربومی به ساوه

با گردشی در شهر ساوه به خصوص در میادینی چون فلسطین، سرداران، یل آباد، عاشورا و برخی معابر پرتردد دیگر همچنان شاهد بساط فروشندگان قمی با خودروهای نمره این شهر هستیم که از پرتقال و سیب درختی تا سبزی خوردن و حتی گردو و شیره انگور و توت را به فروش می رسانند.

همین مسأله از دغدغه های مردم است و امروز هم دانشکده علوم پزشکی ساوه به تردد آزادانه میان این شهرها واکنش نشان داد.

در پیامی که توسط کانال اطلاع رسانی این دانشکده در شبکه های اجتماعی منتشر شد، از مسئولان شهرستان درخواست شده که نسبت به مسدود کردن راههای ارتباطی و ورودی از شهر قم به ساوه اقدام شود.

متن منتشر شده این دانشکده به شرح زیر است:

«باتوجه به افزایش شیوع بیماری کرونا در ساوه و مجاورت این شهرستان با شهرهای با موارد مثبت بالا از جمله استان قم، دانشکده علوم پزشکی ساوه از شورای تامین شهرستان ساوه، خواستار ممنوعیت ورود و تردد پلاک های غیربومی به شهرستان ساوه شد.»

در جلسه دیروز قرارگاه پدافند زیستی، استاندار مرکزی هم به مسئولان و شورای تامین ساوه تکلیف کرد که تا ۲۴ ساعت آینده در خصوص اعمال کنترل بر ورودی های قم به این شهر از طرف آوه و سلفچگان و همچنین مسیر ورودی از اتوبان تهران تصمیم گیری و فعالیت اجرایی خود را آغاز کنند.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، در محور قدیم ساوه به همدان و به طرف شهرهای غرق آباد و نوبران نیز تردد خودروهای پلاک قم چشمگیر , باز بودن رستوران های بین راهی و توقف خودروهای عبوری برای صرف ناهار است.

 بخشدار نوبران در این خصوص اظهار داشت: تردد اهالی قم به این منطقه به دلیل روابط نزدیک خویشاوندی با ساکنان غرق آباد، نوبران و روستاهای اطراف است.

«یوسف حیدری» افزود: رستوران ها باز هستند اما چون تردد اتوبوس در این منطقه نداریم، مراجعین به این مراکز محدود هستند با این حال باید از سوی تعزیرات بر فعالیت آنها نظارت و کنترل شود.

وی ممانعت از برگزاری آیین های ختم درگذشتتگان با هدف پیشگیری از شیوع کرونا را از اقدامات در دستور کار بخشداری نوبران برشمرد و گفت: چندی پیش از برگزاری مراسم ختم فردی که در قم فوت شده بود در غرق آباد جلوگیری کردیم.

حیدری گفت: مشکل اصلی ما تردد از سمت قم و تهران به این منطقه است و چون بخش بیشتر جمعیت نوبران، غرق آباد و روستاها را افراد سالخورده تشکیل می دهند و در برابر ویروس کرونا آسیب پذیر هستند، توصیه می کنیم که مردم این مناطق برای سرکشی به اقوام و تفریح تا پایان دوره شیوع این بیماری سفر نکنند.

آنچه باعث خوشبینی نسبت به کاهش اثر کرونا در ساوه می شود، هوشیاری مردم و جدی گرفتن این بیماری است که با هر سطح سوادی نسبت به رعایت موازین بهداشتی و خودمراقبتی کوشاتر از قبل شده اند و البته موضع مشترکی در میان شهروندان ساوجی نسبت به تردد به قم و بالعکس وجود دارد که به نظر می رسد نوعی چیرگی منطق بر احساس و عواطف است.

«ارسلان» از جوانان اهل ساوه به ایرنا، گفت: با اینکه منزل برادر و پدربزرگم در قم است اما معتقدم که فرصت برای دیدار و سرکشی همیشه وجود دارد و ما در خانواده های  خود در این مقطع حساس ارتباط فیزیکی و رو در رو را قطع کرده ایم و هر از گاهی با تماس های تصویری و شبکه های مجازی از حال هم با خبر می شویم.

وی گفت: دیداری عاطفی و خویشاوندی که انتهای آن ممکن است به فاجعه کرونا ختم شود را باید پیش از آنکه مسئولان بگویند و تصمیم بگیرند، خودمان کاهش دهیم و هرچند مردم قم مانند برادران و خواهران ما هستند اما فعلا باید قاعده «دوری و دوستی» را رعایت کنیم تا از این مرحله سخت عبور کنیم.

کرونا در ساوه تاکنون جان 6 نفر را گرفته و نتیجه آزمایش های سه مورد فوتی هم به زودی مشخص می کند که آیا آنها هم به دلیل این ویروس جان باخته اند یا علت دیگری داشته است.

اکنون 53 نفر با علائم مثبت ابتلا به کرونا در بیمارستان های ساوه و زرندیه تحت مراقبت هستند و 105 نفر هم مشکوک به ابتلای به این بیماری هستند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group