چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

ساوه - ایرنا - پلنگ آباد روستایی از توابع بخش مرکزی ساوه با قدمتی نزدیک به 900 سال در 45 کیلومتری غرب این شهرستان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، روستای پلنگ آباد که با قرار گرفتن در دل رشته کوه های زاگرس دارای آب و هوا و طبیعتی ییلاقی و زمستان هایی سرد، با 34 خانوار است که ساکنان آن به پیشه کشاورزی، باغداری و دامپروری اشتغال دارند.
دهیاری روستای پلنگ آباد حدود یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است و اهالی خوشبین هستند که با داشتن این ساز و کار،‌ به برخی از خواسته های خود همچون زیرساخت های خدماتی گاز و جاده مناسب دسترسی پیدا کنند.
دهیار پلنگ آباد در گفت و گو با ایرنا گفت: بیشتر جمعیت کنونی این روستا را سالمندان تشکیل می دهند و سایر اهالی اغلب به صورت فصلی و غیر دائم و اغلب در زمان فصل برداشت محصول در روستا اقامت دارند.
«رسول مرادی» افزود: به دلیل وقوع خشکسالی و سرمازدگی در سال های اخیر، رونق فعالیت هایی چون کشاورزی و دامداری در پلنگ آباد به شدت کاهش یافته و اکنون به دلیل آب و هوای مناسب، روستا بیشتر کارکرد یک تفرجگاه را دارد.
وی ادامه داد: گردو، بادام و انار از تولیدات باغی این روستا محسوب می شود اما در سال های اخیر باغات پلنگ آباد گرفتار سرما زدگی شد و به همین خاطر برخی از درختان گردو با قدمت حتی تا 200 سال از میان رفتند و به سایر محصولات تولیدی نیز آسیب جدی وارد شد.
مرادی بیان کرد: تابستان امسال حدود 12هکتار از باغات و مزارع این روستا طعمه حریق شد اما به دلیل کوچک بودن مقیاس این سطوح و کمی درآمد کشاورزان و باغداران امکان بیمه کردن در مقابل خطری چون آتش سوزی میسر نبود و این حادثه باعث وارد شدن خسارت های جبران ناپذیری به اقتصاد و منبع درآمد اهالی روستا شد.
دهیار پلنگ آباد افزود: آب مورد نیاز برای بخش های خانگی و کشاورزی روستا نیز از طریق منابعی مانند چشمه اسدعلی و چشمه طاق تامین می شود اما با این وجود، خشکسالی بر روستا چیره شده و در صدد هستیم با احداث بندهای خاکی و آبخیزداری، آب تجمیع شده از بارش های پاییز و زمستان را ذخیره و برای مصارف کشاورزی استفاده کنیم.
مرادی اظهار داشت: در این روستا از نظر آثار تاریخی، قلعه هایی وجود دارد که به دلیل کم توجهی و رسیدگی نکردن مطلوب، تخریب و از بین رفته اند.
وی همچنین در مورد وضعیت جاده دسترسی این روستا بیان کرد: روستای پلنگ آباد از جاده اصلی هشت کیلومتر فاصله دارد و پنج کیلومتر از این مسافت خاکی است و کیفیت مناسبی ندارد.
وی افزود: اهالی این روستا از مسئولان برای بهسازی و آسفالت جاده دسترسی درخواست مساعدت دارند.
دهیار پلنگ آباد همچنین بهره مند نبودن از گاز طبیعی را از دیگر مشکلات و نیازها برشمرد و افزود: اداره گاز در پاسخ به این خواسته مردم، اعلام کرده که به دلیل پایین بودن سرانه جمعیت روستا، از لحاظ اقتصادی گاز رسانی مقرون به صرفه نیست این در حالی است که پلنگ آباد از نظر جغرافیایی در میان کوه های گونی و قوزی از سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و به علت کوهستانی بودن، زمستان های بسیار سردی دارد.
به گفته مرادی، وضعیت آنتن دهی خطوط تلفن همراه اول و ایرانسل مطلوب است اما اینترنت و دریافت شبکه های تلویزیونی در روستای پلنگ آباد، با مشکل روبرو است.
وی همچنین از اقدام برای صدور سند ملکی منازل این روستا خبر داد و گفت: تاکنون سندی صادر نشده است.
وی در خصوص وضعیت زیرساخت و خدمات بهداشتی در پلنگ آباد، توضیح داد: خانه بهداشت در این روستا وجود ندارد اما در ماه یک الی 2 نوبت پزشک در روستا حاضر می شود و به ویزیت اهالی می پردازد.
شهرستان ساوه دارای 285هزار نفر جمعیت است و حدود 150 روستا در 2 بخش مرکزی و نوبران دارد.
گزارش از سمیرا عارفی مجد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group