پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

انتشار گزارشی با موضوع راه اندازی یک مرکز بزرگ "بازیافت، امحاء و ذخیره پسماندهای ویژه و صنعتی استان و کشور" در ساوه که 24 آذرماه سال جاری بر روی خروجی ایسنا قرار گرفت و تشریح نگرانی هایی که در این خصوص وجود داشت، عکس العمل های رسمی و غیررسمی را از سوی مردم و مسئولان در پی داشت.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، تبدیل شدن ساوه با تمام ظرفیت های صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و تاریخی اش به زباله دان کشور و درگیر شدن این خطه زرخیز با مشکلات حوزه پسماند که اینروزها بخش های مختلف کشور با آن درگیر هستند، نگرانی بزرگی است که بدنبال جدی تر شدن راه اندازی سایت بزرگ پسماند در این شهرستان، در این منطقه ایجاد شده است و در گزارش ایسنا با عنوان " ساوجی‌ها می پرسند : ساوه "زباله‌دان" می شود؟! " به صورت مبسوط به این نگرانی ها پرداخته شد و نظرات و پاسخ های مسئولان مربوطه در این زمینه اخذ شد.

 

مجری طرح در تماس با خبرنگار ایسنا، خواستار ارائه توضیحاتی درخصوص این طرح و شفاف سازی در رابطه با آن (با توجه به تاکید استاندار مرکزی بر شفاف سازی طرح و رفع نگرانی های مردم) شده است.

 

اشکان معمارزاده، مدیرعامل شرکت تجارت ماندگار سلیم در توضیحاتی که در اختیار ایسنا قرار داده خود را محقق و متخصص حوزه محیط زیست، طراح سیستم های تصفیه پساب های صنعتی و بهداشتی، طراح سیستم های کاهش آلاینده‌های گازی، مدرس حوزه مدیریت پسماند، مخترع طرح های بازیافت و بازیابی پسماند ها، نایب رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران و رئیس کارگروه ملی خدمات محیط زیست، رییس هیات مدیره چند شرکت فعال در حوزه پسماند و فناوری های زیست محیطی معرفی کرده و به عنوان مجری طرح "مرکز دفع و دفن پسماند های صنعتی و ویژه " که قرار است در ساوه اجرایی شود، توضیحاتی را بیان کرده که مشروح آنرا در ذیل می خوانید:


عنوان طرح:

طرح این شرکت، طرحی سبز و در راستای اعتلای محیط زیست و صیانت از منابع استان و کشور بوده و عمده فعالیت آن در فاز نهایی، متمرکز بر بازیافت و بازیابی است. اینکه طرح "مرکز دفع و دفن پسماندهای صنعتی و ویژه" نام گرفته است، متاسفانه صرفاً به علت عدم وجود نام دیگری برای طرح‌های مشابه در سرفصل های سازمان حفاظت محیط زیست است. ذکر این نکته روری است که در تمامی گزارشات تهیه شده جهت ارائه به مراجع و مجامع بین المللی از جمله وزارت محیط زیست ایتالیا، نام طرح، " شهر صنعتی سبز " عنوان شده است؛ لذا پیشنهاد می کنم که از این به بعد طرح را با نام اصلی آن یعنی: " شهر صنعتی سبز " خطاب کنیم.

 

طرح شهر صنعتی سبز توسط شرکت تجارت ماندگار سلیم و با همکاری تعداد زیادی از شرکت های داخلی و خارجی در حال اجراست. این شرکت متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی حرفه ای در موضوع فعالیت های زیست محیطی و اقتصادی خود است. در اجرای طرح‌های مشابه، شرکت ها می بایست قابلیت های فنی و اقتصادی را توأمان در یکجا گرد آورند و از این باب، شرکت تجارت ماندگار سلیم از دو شرکت معتبر زیست‌محیطی اروپایی و ایرانی به عنوان سهامداران حقوقی و دو سها مدار فنی حقیقی و دو سهامدار اقتصادی حقیقی ایرانی در ترکیب سهانداران خود، بهره جسته است.  


شرکت مونتانا از کشور ایتالیا( www.montanambiente.com ) دارای بیش از ۳۰۰ مشتری در سطح جهان بوده و بیش از ۱۵۰۰ پروژه را طی ۲۳ سال فعالیت مهندسی محیط زیست به اتمام رسانده است. شرکت مونتانا مشاور مطالعات زیست محیطی بیش از ۳۰ طرح منجر به اخذ مجوز بوده و در سال‌های فعالیت خود بالغ بر ۲۰ میلیون مترمکعب لندفیل مهندسی احداث کرده است، بیش از یک و نیم میلیون متر مربع را با سطوح آب بند پوشش داده، واحدهای با ظرفیت مجموعاً ۷۰۰۰ متر مکعب در ساعت استحصال بیوگاز طراحی کرده، دو میلیون متر مربع از اراضی آغشته به آلاینده‌ها را پاکسازی کرده و طراحی و نظارت پروژه هایی به ارزش ۲۲۰ میلیون یورو را بر عهده داشته است.

 

پروژه طراحی شده برای شرکت تجارت ماندگار سلیم توسط شرکت مونتانا بنا بر اظهار تعداد زیادی از متخصصین اروپایی (آلمانی و انگلیسی) و صاحب نظران دانشگاهی جمهوری اسلامی، به لحاظ ملاحظات زیست محیطی و تکنولوژیکی از بهترین های جهان به حساب می آید. شرکت مونتانا را در کشور ایران و در ترکیب هیئت مدیره شرکت تجارت ماندگار سلیم "دکتر لورنزو نتونو" ( Lorenzo Nettuno ) نمایندگی می‌کند. دکتر نتونو دارای مدرک دکترای محیط زیست از کشور ایتالیا بوده و از فعالترین و بنام ترین متخصصان حوزه محیط زیست در کشور ایتالیا به حساب می آید و دارای ۲۰ درصد از سهام شرکت مونتاناست.


شرکت سبز پالایش البرز( www.sabzpalayesh.ir ) نیز از پیمانکاران و مشاوران معتمد سازمان حفاظت محیط زیست به حساب آمده و قریب به ۱۰ سال است که به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه و همچنین مطالعات زیست محیطی تحت قالب مشاور معتمد سازمان حفاظت محیط زیست و نیز طراحی و بهره برداری تصفیه خانه های صنعتی و بهداشتی، طراحی سیستم های کاهش آلاینده‌های گازی و ارائه راه حل های زیست محیطی در سطح کشور فعالیت می کند.

 

سایت های مدیریت پسماند شرکت سبز پالایش البرز در ا ستان البرز مستقر بوده و مشابه فعالیت های سایت تجارت ماندگار سلیم را در مقیاس بسیار کوچک تر انجام می دهند. این شرکت نیز دارای 329 مشتری در حوزه های مختلف زیست محیطی بوده و بیش از ۴۵۰ پروژه را طی ۱۰ سال فعالیت به اتمام رسانده است.

 

  به گزارش ایسنا، معمارزاده درخصوص چگونگی فرایند مکان یابی و نحوه انتخاب محل سایت گفته است:


فرآیندهای مکان یابی فرایندهایی هستند که بر پایه ضوابط استقرار صنایع، رده استقرار و فواصل کاربری توسط نرم افزار تخصصی مکان یابی انجام می گیرند. در این فرآیندها بر اساس نوع صنعت و ظرفیت آن، رده استقرار تعیین شده، لایه‌های داده های استقرار برای استان مورد مطالعه قرار گرفته و در نرم افزار مربوط بارگذاری و نهایتا فواصل کاربری و مساحت مورد نیاز برای نرم افزار تعریف شده و نرم‌افزار، مکان هایی را که دارای مشخصات متناسب با تعاریف هستند را مشخص می کند. فرایندهای مکانیابی فرایند های بسیار دقیقی بوده و نیاز به پشتوانه فنی و تخصصی قوی جهت انجام تعاریف صحیح و تحلیل داده ها و بازدیدهای میدانی دارند.

 

اولین مکان یابی انجام شده در استان مرکزی که مربوط به گذشته ای نسبتا دور است منجر به تعیین نقاطی نامناسب شده بود که این مهم در جلسات کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی، طرح و نهایتا شرکت تجارت ماندگار سلیم پذیرفت که بدون دریافت حق الزحمه، فرایند مکان یابی مجدد سایت مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه استان مرکزی را برای استقرار سایت مزبور با تکیه بر دانش و توان شرکای فنی خود انجام دهد. گزارش مکان یابی سایت مذکور در جلسه 15 تیرماه 95 تقدیم کارگروه مدیریت پسماند استان شد و پس از انجام استعلامات مربوطه از تمامی ارگانهای ذیربط، ابلاغیه شروع عملیات ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح، توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست وقت استان، در مورخه 18 مردادماه 95 صادر شد.

 

فرایند مکان یابی بدون هیچ‌گونه دخالت فردی و فاقد هر گونه خطای شخصی و به صورت کاملا مکانیزه توسط پیشرفته ترین نرم افزار مکان یابی انجام گرفته و کلیه استعلامات مربوطه در زمان یاد شده توسط اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی به عمل آمده است و تمامی نهادها و ارگان های اجرایی و نظارتی استان از بدو این امر در جریان بوده و با انجام بررسی های کارشناسی و پاسخ دهی به استعلامات هر مرحله در فرایند نهایی شدن مکان اجرای پروژه، موثر بوده اند.

 

جاده اختصاصی سایت مزبور توسط این شرکت احداث و تمامی ملاحظات ایمنی از قبیل تقاطع غیر همسطح و سایر استانداردهای مربوطه در احداث آن لحاظ خواهد شد. تأمین برق سایت در مرحله شروع فعالیت توسط ژنراتور خواهد بود اما از فاز دوم به بعد، طرح قابلیت تولید و تحویل دو برابر برق مورد نیاز خود را به شبکه خواهد داشت. این شرکت در طرح خود از گاز طبیعی استفاده نکرده و نیاز سایت به گاز از طریق مخازن ال پی جی برآورده خواهد شد. در خصوص آب نیز با توجه به محدودیت منابع استان، میزان مصرف پروژه، قریب به ۵۰ درصد تقلیل یافته و کلیه پساب های فرآیندی موجود در سایت توسط مجتمع تصفیه خانه ای مجهز و پیشرفته، بازیابی و بازچرخانی خواهند شد.

 

وی در خصوص مطالعات زیست محیطی و بهداشتی و ابعاد فنی طرح و آلاینده های احتمالی آن نیز آورده است:

 

طراحی به کار گرفته شده در سایت "شهر صنعتی سبز"، یکی از جدید ترین و منحصر بفرد ترین انواع موجود و از بروزترین های  دنیا محسوب می شود. امروزه سایت های مشابه به سایت این شرکت، در جوار شهرهای مهم اروپایی و بعضا در قلب این شهرها مشغول به فعالیت هستند و هیچگونه آلایندگی را به محیط اطراف تحمیل نمی کنند. باید دقت کرد که سطح آب های زیرزمینی در اغلب مناطق اروپایی به گونه ای است که با حفر گودالی در حد چند متر به سفره های آب زیرزمینی دست می یابیم و استاندارد این سایت ها در مهار آلودگی ها آنچنان بالاست که قوانین سختگیرانه اروپا اجازه احداث چنین سایت هایی را در بستر آبهای زیرزمینی و در قلب شهرهای اروپایی صادر می کند. با این حد از استاندارد بالای زیست محیطی در منطقه ای مانند ساوه و سایت این شرکت که عمق آب زیرزمینی آن بالغ بر ۱۴۰ متر برآورد می شود و با لحاظ کردن یکی از پیشرفته ترین سیستم های تصفیه و بازچرخانی پساب در این سایت زعم طراحان و متخصصان مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی بر آن است که هیچگونه آلایندگی به آب منطقه وارد نخواهد شد.

 

ملاحظات مشابهی در مدیریت سایر آلاینده‌های احتمالی لحاظ شده که حصول اطمینان صددرصدی از عدم ورود هرگونه آلایندگی را به خاک و هوای منطقه نیز پدید می آورد؛ همچنین در تمهیدات زیست محیطی طرح پایش آنلاین (برخط) به گونه‌ای لحاظ شده است که ایجاد و بروز هرگونه آلایندگی احتمالی، بلافاصله گزارش شده و منجر به قطع فرایند منجر به ایجاد آلایندگی می شود؛ همچنین تعداد ۷ حلقه چاه پیزومتریک، پایش کامل و آنلاین سفره های آب زیرزمینی منطقه را بر عهده خواهند داشت.

 

گزارش EIA (ارزیابی اثرات زیست محیطی اجرای طرح) که کاملترین مطالعه زیست محیطی در اجرای طرح هاست به صورت جامع بر روی پروژه انجام گرفته و تاییدیه این گزارش پس از صحه گذاری سازمان حفاظت محیط زیست و مجامع دانشگاهی در بهار ۱۳۹۶ (به رغم تفویض اختیار استانی)، نهایتا در مورخ دوم مهرماه تایید و مصوبه آن صادر شد. صدور مجوز زیست محیطی و مصوبه ارزیابی اثرات زیست محیطی نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان، به منزله لحاظ کردن کلیه ابعاد زیست محیطی در یک طرح و بی زیان بودن آن برای محیط زیست منطقه و سلامت ساکنان آن و گونه های جانوری و گیاهی منطقه است.

 

این شرکت جهت حصول  اطمینان از بررسی کلیه ابعاد طرح، نسبت به ارزیابی ریسک و مخاطرات زیست محیطی پروژه و اخذ تاییدیه آن از اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اقدام کرده است؛ همچنین این شرکت پس از واگذاری زمین و قطعیت اجرای پروژه، نسبت به تهیه مدرک مطالعاتی پیوست سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ساوه اقدام خواهد کرد.

 

 به گفته وی؛ بازدید از سایت برای عموم آزاد خواهد بود و پس از راه اندازی سایت تورهای بازدید ماهیانه از سایت، امکان بازدید کامل از فرایند مزبور را برای شهروندانم و ساکنین منطقه فراهم خواهند آورد؛ همچنین در راستای رعایت الزامات زیست محیطی مصرح در گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی سایت "شهر صنعتی سبز"، در هر دو دوره احداث و بهره‌برداری، نظارت عملکرد این شرکت به صورت توأمان توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوه و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی استان و شهرستان انجام خواهد گرفت.

 

به گزارش ایسنا، توضیحات معمارزاده درخصوص تاثیرات طرح در ایجاد رونق در منطقه نیز از این قرار است:

 

اجرای هر طرحی حتی در ابعاد کوچک رونقی را برای منطقه اجرای طرح به همراه خواهد داشت؛ بدیهی است که اجرای چنین پروژه ای که دارای ابعاد ملی است، می تواند سهم بسزایی در رونق منطقه داشته باشد که پاره ای از ابعاد و مصادیق رونق زای این طرح به به شرح ذیل است:

 

1-اشتغال زایی: این سایت در اوج فعالیت های احداث و بهره برداری توأمان، قریب به ۴۵۰ نفر را مشغول به کار خواهد نمود. محاسبه متوسط خانوار ۴ نفری برای هر یک از شاغلین به معنای ارتزاق 1800 نفری مستقیم در اثر اجرای این طرح است. همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که با راه‌اندازی سایت، مشاغل جانبی آن اشتغال زایی غیر مستقیمی به میزان ۲ الی ۳ برابر میزان اشتغال زایی مستقیم را برای منطقه به ارمغان خواهند آورد.

 

  2-دانشگاه: این شرکت در فاز نهایی، در کنار مستحدثات طرح و پس از اخذ مجوزات لازم، نسبت به تأسیس دانشگاه علمی-کاربردی  برای آموزش دانشجویان علاقمند به حوزه های مختلف محیط زیست و مدیریت پسماند اقدام خواهد کرد؛ ایجاد رونق اقتصادی و فرهنگی ناشی از تأسیس مراکز دانشگاهی و اشتغال زایی جانبی آن و تقویت ابعاد توریستی منطقه که ناشی از اسکان دانشجویان غیر بومی می باشد بر هیچ کس پوشیده نیست.

 

3-تولید انرژی پاک: این شرکت در فاز نهایی بهره‌برداری خود، معادل ۲۰ مگاوات برق از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر از جمله سلول های خورشیدی و بیوگاز تولید می کند که این میزان، معادل ۲ برابر نیاز مجموعه بوده و سایت، قابلیت تزریق ۱۰ مگاوات برق به شبکه برق منطقه را خواهد داشت.

 

4-بالا رفتن سطح پاکیزگی در اراضی منطقه: ساماندهی پسماندهای صنعتی و ویژه استان عملاً موجب جلوگیری از اختلاط پسماندهای صنعتی صنایع فعال در استان با پسماند های عادی و جلوگیری از دفع غیر اصولی و انتشار آن ها در اراضی استان شده و عملا به پاکیزگی اراضی استان منجر می شد که این امر نیز به نوبه خود از مصادیق رونق اقتصادی-زیست محیطی-بهداشتی منطقه به حساب می آید.

 

وضعیت تحریم ها و چگونگی فعالیت سرمایه گذار خارجی و نحوه عمل به تعهدات در این شرایط


با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری، این شرکت از بدو تاسیس مذاکرات خود را با سرمایه‌گذارانی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آفریقای جنوبی و اخیراً آلمان انجام داده است. واقعیتی که در خصوص تحریم ها وجود دارد این است که عدم تمایل کمپانی های اروپایی و حتی آمریکایی به متابعت از تحریم‌ها به وضوح در قریب به تمامی فعالان اقتصادی بین المللی ملاحظه می شود. شرکت هایی که در خاک ایالات متحده آمریکا فعالیت نداشته یا با این کشور مبادلات تجاری و فنی ندارند به صورت مستقل و بی اهمیت به تحریم‌های وضع شده، آمادگی همکاری با جمهوری اسلامی ایران را داشته و برخی از شرکت‌های اروپایی نیز شاخه های فعالیت جداگانه ای جهت همکاری با کشور ایران در ساختار خود ایجاد کرده اند. متاسفانه تهدید ناشی از نوسانات نرخ تسعیر ارز امروزه معضل بزرگتری در راه سرمایه گذاری خارجی به حساب می آید تا وضع تحریم های همه جانبه علیه کشورمان؛ با این حال با توجه به موارد ذکر شده، این شرکت سرمایه‌گذاران اروپایی و آفریقایی خود را کماکان به عنوان گزینه‌های اصلی سرمایه گذاری در کنار خود داشته و همزمان در حال مذاکره از طریق اعضای هیئت مدیره خود با تعدادی از سرمایه‌گذاران داخلی نیز هست.

 

در مجموع نرخ بازگشت سرمایه مناسب پروژه (IRR) در محاسبات اقتصادی طرح، به گونه ای است که سرمایه‌گذاران زیادی در صف مذاکره برای همکاری با مجریان طرح قرار دارند.

 

به گزارش ایسنا، معمارزاده در پایان، آمادگی مسئولان و مجریان این طرح را برای پاسخگویی به سوالات مردم در راستای هرچه شفاف تر شدن ابعاد طرح اعلام کرده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group