شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

 

 

 

شهرستان 64 هزار نفری زرندیه در مسیر تردد جاده ای چند استان مهم قرار دارد اما به لحاظ زیرساخت های درمانی و فضاهای خدمات پزشکی با کاستی هایی مواجه است.

به گزارش ایرنا، ‌فضاهای بهداشتی و درمانی این شهرستان جوابگوی نیاز مردم منطقه نیست و توجه به توسعه حوزه پیش بیمارستانی و خدمات تخصصی و تشخیصی برای مردم این خطه ضرورتی اجنتاب ناپذیر است.
اکنون تنها بیمارستان آسیابک با 34 تخت فعال از مجموع 64 تخت مصوب این مرکز درمانی به مردم زرندیه خدمات رسانی دارد و این در حالی است که این شهرستان در مسیر پیوند چند استان قرار دارد و تقویت زیرساخت های خدمات برای حادثه دیدگان جاده ای و اورژانسی از خواسته های مهم ساکنان زرندیه است.
محدودیت خدمات درمانی در بیمارستان آسیابک زرندیه سبب شده که در بسیاری موارد بیماران برای پیگیری امور درمانی خود ناگز به سفر به تهران و یا استان های همجوار شوند.
بیمارستان امام رضا (ع) شهر مامونیه نیز اگرچه با هدف خدمات دهی در زرندیه ایجاد شده امانواقصی از جمله نبود راه دسترسی مناسب و انتظار برای جذب کادر درمانی و پرسنل را دارد و هنوز نتوانسته در مدار استفاده قرار بگیرد.
به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان های ساوه و زرندیه،‌ فضای بیمارستان آسیابک از نظر زیرساختی استاندارد و استحکام کافی را برای خدمات دهی در حوزه درمانی ندارد و می طلبد که برنامه منسجمی به منظور توسعه فضاهای درمانی و تخت های بیمارستانی زرندیه مصوب و اجرایی شود.
از سوی دیگر 2 شهرستان ساوه و زرندیه در فاصله 40 کیلومتر از همدیگر حدود 400 هزار نفر از جمعیت استان مرکزی را در خود دارند در حالیکه سرجمع تخت های بیمارستانی فعال آن ها حدود 540 تخت است و این در شرایطی است که طبق استاندارد جهانی باید برای این شمار جمعیت 700 تخت بیمارستانی فعال وجود داشته باشد.
رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه و زرندیه در خصوص مشکلات راه اندازی بیمارستان امام رضا(ع) زرندیه گفت: راه دسترسی نامناسب یکی از دلایل اصلی راه اندازی نشدن این مرکز درمانی بود که اقداماتی در این راستا در دست انجام است و به زودی این مرکز درمانی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
دکتر «عباس نیک روش» اظهار داشت: طرح توسعه این بیمارستان در دستور کار است و با پیگیری های صورت گرفته مجوز افزایش یکهزار و 200 متر مربع به فضای درمانی آن از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ شده است.
وی ادامه داد: فرمانداری زرندیه و نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت تلاش زیادی برای راه اندازی بیمارستان امام رضا (ع) داشتند و امید است در آینده نزدیک این پیگیری ها به بار بنشیند و مردم زرندیه از میوه شیرین خدمات درمانی مطلوب بهره مند شوند.
رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان های ساوه و زرندیه تصریح کرد: مجوز افزایش تخت های این مرکز درمانی از 32 به 64 تخت در قالب طرح توسعه درمانی از وزارت بهداشت و درمان گرفته شده که به زودی عملیات اجرایی طرح توسعه این بیمارستان کلید می خورد.
دکتر نیک روش در خصوص بیمارستان شهدای آسیابک زرندیه، گفت: این مرکز درکانی فرسوده است و زیرساخت خدمات استاندارد و استحکام لازم را ندارد و بهبود یا نوسازی آن در بخش های درمانی به منظور ارایه خدمات مطلوب ضروری است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه و زرندیه اضافه کرد: با راه اندازی طرج توسعه بیمارستان امام رضا (ع) زرندیه قرار است که بیمارستان شهدای آسیابک به درمانگاه شبانه روزی تبدیل شود.
به گفته این مسئول، استانداردهای بهینه درمانی و تشخیصی در طرح توسعه بیمارستان امام رضا (ع) زرندیه دیده شده و شهروندان با راه اندازی آن می توانند کیفیت در خدمات درمانی را داشته باشند.
نیک روش ادامه داد: با توجه به اینکه فضاهای درمانی کنونی زرندیه پاسخگوی نیاز مردم نیست درخواست شبانه روزی شدن خدمات پزشکی و تشخیصی در برخی مراکز بهداشتی و درمانی زرندیه به وزارتخانه ارسال شده و در این خصوص موافقت اولیه اعلام شده است اما، هنوز مجوز نهایی صادر نشده است.
وی اظهار کرد: مرکز بهداشتی درمانی شهر رازقان نیز بامجوز وزارت بهداشت و درمان از این پس با فعالیت 2 پزشک به شهروندان خدمات دهی دارد و مراحل شبانه روزی شدن درمانگاه خرقان و تامین نیروی آن نیز در دست حال پیگیری است.
فرماندار زرندیه در خصوص امکانات درمانی این شهرستان گفت: مقوله سلامت و امنیت غذایی زرندیه با حساسیت در کارگروه بهداشت و درمان دنبال می شود و تلاش بر این است که در سایه همراهی مدیران ارشد استانی و نیز دانشکده علوم پزشکی نسبت به توسعه فضاهای زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان اقدام شود.
«هادی فدایی» اظهار داشت: حوزه سلامت منحصر به یک دستگاه خاص نیست و همه دستگاه های بخش ها در حفظ و بهبود آن سهیم هستند و باید در رشد کیفی زیرساخت ها و حوزه پیشگیری و درمان مشارکت کنند
وی توضیح داد: تکیه بر راهبردهای کلیدی در خومراقبتی و پیشگیری از بیماری ها نظیر اقدامات ورزشی، الگوی غذایی سالم و بهداشت فردی و جمعی از سیاست های مهم در این شهرستان است که با جدیت در لایه های جمعیتی دنبال می شود.
فرماندار زرندیه ابراز امیدورای کرد: با بهره برداری از بیمارستان امام رضا (ع) کیفیت خدمات درمانی بهبود یافته و بخش زیادی از مشکلات شهروندان زرندیه در زمینه های درمان حل شود.
شهرستان زرندیه به مرکزیت مامونیه با جمیعت 64 هزار نفر از نظر وسعت دومین و از نظر جمیعت پنجمین شهرستان استان مرکزی است.
گزارش از حمید فرقانی

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group