سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

 

ساوه - ایرنا - اینجا سرای دشت امید است، مامنی که چراغش از حضور پرمهر روشندلان نور می گیرد و ناگفته ها و دردهایی دارد که ترمیم آن گوش شنوا و چشم بینا می خواهد.

به گزارش ایرنا، اینجا محلی برای حضور کسانی است که از نعمت دیده محروم هستند اما، با اتکا به توانمندی های دیگر افتخارآفرینی می کنند و هرکدامشان برای حک کردن ردپای خود بر زندگی کوهی از اراده و توان هستند و در مواجهه با موانع و مشکلات می توان به آنان مقام قهرمان زندگی را داد.
روز عصای سفید مصادف با 15 اکتیر (23 مهر ماه) بهانه ای شد که درددل روشندلان ساوجی مطرح شود، مطالباتی که بسیاری از آنان را تنها با اجرای صحیح قوانین و حمایت موثر می توان پاسخ داد.
نابینایی معلولیتی است که فرد قدرت دید خود را به صورت نسبی و یا مطلق از دست داده است و می تواند به دلیل عوامل ژنتیکی، عصبی، حوادث طبیعی و یا ابتلا به بیماری ها ایجاد شود.
پای صحبت روشندلان که می نشینی اغلب آنان خواسته زیادی را ندارند و می خواهند که جامعه حضور آنان را بدون نگاه های افراطی و احساسات کور بپذیرد و آنچه که در قانون برای نابینایان مصوب شده در حوزه اصلاح معماری شهری، رفاه، اشتغال و مهارت ورزی جامه عمل بپوشد.
مدیر انجمن نابینایان دشت امید ساوه اظهار داشت: این انجمن با هدف ساماندهی امور نابینایان در سال 85 تاسیس شده و اکنون 100 روشندل از ساوه و زرندیه در آن عضویت دارند.
«مجید مبارک» افزود: این انجمن می کوشد با برگزاری اردوهای سیاحتی، زیارتی و تفریحی، آموزش تئاتر، شطرنج، آموزش خط بریل، سواد آموزی و تشکیل گروه های سرود حس اعتماد به نفس و امیدواری به زندگی را در میان نابینایان و کم بینایان برانگیزد و آنان را برای عبور از میان بحران ها و مشکلات یاری دهد.
این کارشناس روانشناسی گفت: به صورت مادرزادی نابینا بوده ام و خواهر و برادرم نیز از این معلولیت رنج می برند اما هرگز تسلیم سرنوشت و محدودیت نخواهیم شد چرا که هر کس فقط یک بار فرصت زندگی در این دنیا را دارد و اگر برای من و سایر روشندلان فرصت دیدن وجود ندارد ده ها توانمندی دیگر هست که باید در مدت حیات آن ها را بشناسیم و رشد دهیم.
مدیر انجمن نابینایان دشت امید ساوه عنوان کرد: اگرچه بضاعت این انجمن در بسیاری از خدمات اندک است اما محلی است که روشندلان با حضور در آن خود را می یابند و داشته های وجودیشان را باور کرده و رشد می دهند.
مبارک بیان کرد: اعضای این انجمن در رشته های مختلف قرآنی، هنری و ورزشی مقامات مختلف کشوری و منطقه ای کسب کرده اند و شماری از روشندلان نیز در حوزه فرهنگی و یا کسب دانش و تحصیل افتخار آفرین بوده اند و این پیامی است که مسئولان باید شنوای آن باشند و بندانند که اگر فرصت سازی کنند هر قشری می تواند زمینه های رشد و اثر بخشی خود را نمایان کند.
به گفته این روشندل،‌ در سال 1390 با همکاری نهاد کتابخانه ها بخش ویژه ای برای نابینایان در فضای کتابخانه سلمان ساوجی راه اندازی شده که با استقبال اعضای این انجمن و نابینایان همراه شده است و باید حقوق مسلم روشندلان در عرصه های دیگر نیز ادا شود.
مبارک عنوان کرد: استیجاری بودن ساختمان انجمن نابینایان ساوه مشکلاتی را در پی دارد و روشندلان انتظار دارند در سایه حمایت مسئولان کانون دشت امید که تنها محفل گرم و خانه امیدشان است مالکیت شود و اقدامات مهارتی و مشاوره ها و سایر خدمات با آرامش و ثبات ارایه شوند.
مدیر انجمن نابینایان ساوه گفت: محور اصلی فعالیت ها در این مرکز خارج کردن روشندلان از انزوای اجتماعی و سوق دادن آنان به سمت یک زندگی پویا است چرا که نگاه ترحم آمیز و کم باور جامعه به این قشر آسیب زننده است و برای تعدیل آن باید فرد روشندل برای زندگی مستقل و رویارویی با مشکلات آماده و خودپروده شود.
مبارک افزود: برخی تصورات نادرست بال های رشد معلولان از جمله نابینایان را زخمی کرده و یا می شکنند و مانع از استقلال فردی و اجتماعی آنان می‌شوند و تمام تلاش انجمن دشت امید آن است که اراده روشندلان را رشد داده و دایره آسیب پذیری آنان را کاهش دهد.
وی گفت: تمام هزینه‌های این تشکل از جانب خیران پرداخت می شود و اداره بهزیستی حمایتی از این انجمن و اعضای آن نمی‌کند.
مبارک گفت: از مسئولان تقاضا می شود که به قانون جامع حمایت از معلولان بها دهند و از شهردار و شورای شهر نیز این انتظار می رود که به منشور حقوق شهروندی عمل کرده و مناسب سازی محیطی را جدی بگیرند.
«لیلا سعیدی فر» یکی از نابینایان ساوجی که کارشناس حقوق و دارای مقام سوم کشوری در رشته شنا است، گفت: تصور سربار بودن در خانواده و جامعه آزارم می دهد و همه تلاشم بر این است که با وجود تمامی سختی ها ساز خود را در زندگی بنوازم و آنچه به عنوان توانمندی دارم بروز دهم.
وی افزود: انجمن در پیشرفت و انگیزش من اثربخش بوده و در عرصه موسیقی نیز وارد شده ام و سه نوع ساز می نوازم و اعتقاد دارم که هر فرد فارغ از محدودیت هایش با تلاش می تواند به هر خواسته ای که دارد برسد.
سعیدی فر ادامه داد: در این راه سختی های زیادی را متحمل شدم اما می دانم که هر پیروزی حاصل راهی پرخطر و سختی است و از خداوند ممنونم که با محدودیتم توانسته ام خود را بشناسم و گام های محکم در مسیر زندگیم داشته باشم که حاصل درک عمیق مفهوم زندگی، دانستن قدر فرصت ها و تکیه بر هدفمندی و تلاش مضاعف است.
لیلا سعیدی فر هم گفت: با اینکه اداره بهزیستی خانواده دوم معلولان محسوب می شود و باید مشکلات آنان را حل کند اما، واقعیت آن است که نابینایان امید چندانی به حل مشکلاتشان از سوی این ارگان ندارند.
وی اضافه کرد: در زمینه امکانات کمک بینایی و آموزشی از قبیل لوح و قلم، عصای سفید و کاغذ بریل. اداره بهزیستی امکاناتی را که استان در اختیار اداره بهزیستی ساوه برای توزیع میان نابینایان می‌گذارد اما این اقلام را در انبار انباشته کرده و توزیع سازماندهی شده ای در این خصوص وجود ندارد.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ساوه در مورد اهمیت مشاوره و آزمایش های ژنتیکی قبل از ازدواج برای کاستن از درصد تولد فرزندان نابینا یا کم بینا گفت: نابینایی با علل ژنتیکی قابل پیشگیری است.
«فاطمه آرزومند» افزود: اداره بهزیستی به زوج هایی که مشکل ژنتیکی در خانواده دارند، فارغ از اینکه در خانواده شان فرزندانی معلول داشته باشند،‌ کمک هایی در زمینه تامین هزینه آزمایش هایشان پرداخت می کند.
وی گفت: حدود سه هزار و 500 معلول در سطح شهرستان ساوه تحت پوشش بهزیستی هستند که 250 نفر آنان نابیناو کم بینا می باشند.
آرزومند در خصوص خدمات این اداره به نابینایان،‌ اظهار داشت: وسایل کمک بینایی از قبیل عصای سفید، کاغذ بریل و لوح و قلم در قالب کمک های نقدی و غیر نقدی توسط اداره بهزیستی کل استان در اختیار بهزیستی ساوه قرار می گیرد و به انجمن نابینایان شهرستان تحویل می شود.
به گفته این مسئول در نیمه نخست امسال بابت این اقلام بودجه ای از استان پرداخت نشده و کمک به انجمن نابینایان دشت امید از محل وسایلی است که سال گذشته تهیه شده بود.
«اکرم بی جفا» نابینای عضو انجمن دشت امید و بازرس این مجموعه نیز گفت: با اینکه دریافت حقوق مستمری حق مسلم هر فرد معلول است اما در مراجعه ای که به بهزیستی ‌ اعلام شد که ظرفیت تکمیل است و باید منتظر بمانیم.
وی که بازیگر تئاتر است و عناوینی را در هنر استان و منطقه کسب کرده است،‌ افزود‌: روشندلان تنها می خواهند که به آنان اعتماد شود و حقوقشان از سوی مسئولان و مردم رعایت شود و نیاز است که جامعه در نگاه به قشر معلول دیده هایش را بشوید.
«محسن ابوالقاسمی» عضو هیات مدیره انجمن نابینایان دشت امید ساوه نیز گفت: فضای ادارات ساوه برای رفت و آمد معلولان به ویژه نابینایان مناسب سازی نشده است.
وی به کارگیری نشدن نابینایان در اداره بهزیستی را از دیگر مشکلات روشندلان برشمرد و گفت: با وجود اینکه معلولان بهزیستی را مرجع حمایتی می دانند اما اکنون هیچ نابینایی در این نهادبه مار اشتغال ندارد.
این روشندل افزود: از نابینایان در طراحی محیط و مبلمان شهری، نظر گرفته نمی شود و اگر اقدامی هم در سطح شهر از جمله خط کشی ویژه روی سنگ فرش های پیاده روها صورت گرفته تنها جنبه نمادین دارد و انتهای این خطوط به جوی آب، باغچه و تیر چراغ برق ختم می شود.
ابوالقاسمی گفت: ایستگاه و خطوط اتوبوس واحد شهری ساوه امکانات لازم از جمله سیستم اعلام برای استفاده نابینایان را ندارند و رانندگان نیز همکاری لازم را برای راهنمایی و اعلام ایستگاه ندارند.
وی افزود: فضاهای عمومی از جمله بوستان ها، فروشگاه ها، آموزشگاه ها، باشگاه های ورزشی، رستوران ها و محل عبور عابران به بانک ها برای نابینایان مناسب سازی نشده و از امکاناتی مانند اتیکت، فلش و منوهای بریل برای راهنمایی نابینایان در این مکان ها استفاده نمی شود.
ابوالقاسمی گفت: فرهنگ برخورد با معلولان از کودکی در مدارس به افراد آموزش داده نمی شود و برخی رفتارهای آزاردهنده از مردم سرمی زند که معلولان و به ویژه روشندلان را رنج می دهد.
دستیابی به فرصت های برابر برای همه اقشار جامعه از مولفه های توسعه پایدار است و امید می رود که در راهبردهای کوتاه و بلند مدت استانی و شهرستان ساوه برنامه های هدفمند و موثری در تقویت زیرساخت های شهری و رفاه معلولان به ویژه روشندلان پیش بینی و اجرا شود.
شهرستان ساوه با 285 هزار نفر جمعیت دومین کانون جمعیتی استان مرکزی به حساب می آید.
گزارش از سمیرا عارفی مجد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group