جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

طبق پیش بینی‌هایی که از روزهای گذشته عنوان شده بود، بارش برف و باران این نعمات الهی در نقاط مختلف کشور آغاز شده و در برخی از مناطق شدت بارش‌ها به صورت برف هستیم، گویی زمستان در بهار تکرار شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، در استان مرکزی نیز بارش‌ها به صورت باران آغاز شد و در برخی نقاط سردسیر به صورت برف درآمد و با توجه به کمبود میزان بارش ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این بارش ها موجی از خوشحالی را در بین مردم بوجود آورد.

در این بین برخی از باغداران و کشاورزان ضمن شکرگزاری به درگاه خدای تعالی به دلیل نزول رحمت الهی، از خطر سرمازدگی به باغات و مزارع خود نگرانند و دلهره دارند، چرا که بیم آن می‌رود با کاهش دما و سرمازدگی بهاره حاصل دسترنج آنان در کشت بهاره یا محصولات باغی از بین برود.

به صدمات ناشی از دمای زیر صفر درجه سانتیگراد، تنش یخبندان یا یخ زدگی می گویند که بروز این پدیده در فصل بهار به دلیل انجام فرآیند گل دهی و به بار نشستن محصولات باغی به مراتب خسارت بیشتری را نسبت به سایر فصول سال بر جای می‌گذارد.

از این رو در گفت و گو با مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی ضمن بررسی ابعاد گوناگون این پدیده زیانبار در حوزه کشاورزی به تشریح راهکارهای مقابله با کاهش خسارات وارده پرداختیم.

سرمازدگی باغات دور از انتظار نیست

در همین رابطه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بارش برف و باران در سطح وسیعی از شهرستان زرندیه صورت گرفته است و در بخش خرقان و برخی روستاهای بخش مرکزی به دلیل سردسیر بودن با پوشش کامل برف مواجه هستیم.

احمد قره‌بیگلو بیان کرد: احتمال سرد شدن هوا و کاهش دما پس از بارش برف وجود دارد و طبق اعلام هواشناسی دمای هوا به صفر درجه خواهد رسید که در این صورت باغات و مزارع با پدیده سرمازدگی مواجه خواهند شد.

وی بیان کرد: اعلام دقیق میزان سرمازدگی و میزان خسارت وارده طی روزهای آینده و پس از عبور جبهه هوای سرد صورت خواهد گرفت، اما قطعا در بخش خرقان که در برخی نقاط تا 20 سانتیمتر برف باریده است پدیده سرمازدگی وجود خواهد داشت.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی زرندیه گفت: اگر کاهش دما در حد صفر درجه باشد به یک میزان خسارت به بار خواهد آورد و هر چقدر دمای هوا از سفر درجه کمتر شود میزان خسارت افزایش می یابد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود که سرمازدگی بهاره به باغات انگور، میوه‌های سردرختی و برخی مزارع گندم و جو و حتی محصول پسته که به سرمای زیاد مقاوم است مخصوصا در بخش خرقان و خشکرود خسارت وارد خواهد کرد چرا که پوشش برف بهاره در باغات پسته بویژه باغات منطقه خشکرود به دلیل باردهی محصول پسته احتمال یخ زدگی و از بین رفتن محصول را به دنبال دارد.

درختان را گرم کنید

معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی ساوه نیز خسارت سرمازدگی بهاره متاثر از بارش برف و باران و کاهش دمای هوا را دور از انتظار ندانست و گفت: باید منتظر ماند و پس از اتمام بارش‌ها و میزان یخبندانی که پس از بارش برف صورت می گیرد اظهار نظر قطعی در خصوص میزان خسارت وارده بعمل آورد.

محمودرضا خلیلی بیان کرد: در فصل بهار به دلیل اینکه گل و میوه‌های تازه تشکیل یافته باغات میوه در صورت بروز جبهه هوای سرد در معرض خطر قرار می گیرند، خسارات زیادی به محصولات وارد خواهد شد.

وی با توصیه به کشاورزان برای پیشگیری از خسارت وارده به باغات و مزارع اظهار کرد: با توجه به جبهه هوایی که به صورت بارش فراگیر در منطقه حاکم است و در ارتفاعات و نقاط سردسیر نظیر بخش نوبران را درگیر خود کرده است، با امکانات موجود عملا هیچ اقدام پیشگیرانه ای از سوی کشاورزان نمی‌توان انجام داد.

وی بیان کرد: با این وجود تکاندن درختان از برف‌هایی که بر روی برگ‌ها نشسته است به باغداران توصیه می شود که هم مانع از شکستن شاخه ها شده و هم موجب عدم یخ زدگی برف بر روی برگ خواهد شد.

خلیلی تصریح کرد: به دلیل وسعت بالای بارش‌ها با امکانات موجود نمی توان اقدام عملی صورت داد اما توصیه می شود که با سوزاندن درختان خشک شده و گرم کردن محیط با سیستم های گرمایشی باغی و ایجاد دود در باغات دشت لوئین و مناطق پائین دست بخش نوبران ساوه به کاهش میزان خسارت سرمازدگی کمک شود.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

وی در ادامه در خصوص موضوع بیمه کشاورزی برای جبران خسارت احتمالی نیز گفت: کشاورزانی که باغات خود را تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار داده اند، در صورت بروز خسارت با اعلام خسارت از سوی جهاد کشاورزی و معرفی ظرف مدت 10 روز به شرکت‌های بیمه با برآورد میزان خسارت قادر به دریافت هزینه خسارت از بیمه خواهند شد.

خلیلی با بیان اینکه در فصل بهار امکان بیمه کردن باغات وجود ندارد، گفت: کشاورزان باید قبل از آغاز فصل سرما در پائیز اقدام به بیمه محصولات کشاورزی کنند تا با در دست داشتن بیمه نامه در صورت بروز سرمازدگی در زمستان و بهار بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، پدید سرمازدگی و یخبندان باغات و مزارع در فصل بهار ممکن است موجب بروز خسارت زیاد و با ارزش ریالی بالا شود و حتی به گونه‌ای باشد که کشاورز نتواند هیچ محصولی را برداشت کند، از این رو پیشگیری برای کاهش خسارت وارده و کاهش آسیب‌ها و ضرر مالی یکی از الزاماتی است که باغداران و کشاورزان باید به فکر آن بوده و علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهند.

این تجربه ای است که باغداران ساوجی و هزاوه ای در سال های اخیر به شکل دردناکی با آن مواجه شده و بخش اعظم باغات خود را از دست دادند و قطعا آنها که باغات خود را بیمه نکرده اند در این میان با ضرر دوچندان مواجه می شوند.

 

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group