جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

روستای یولاق از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوه با مختصات جغرافیایی 50 درجه و 13 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 7 دقیقه عرض شمالی در 20 کیلومتری شهرستان ساوه قرار دارد.

این روستا ییلاق نام دارد که در گویش محلی به یولاق شهرت یافته و حتی برخی از مردم ساوه با لهجه خاص ساوجی از آن به نام "یویلاق" نام می‌ برند. این منطقه جزو مناطق ییلاقی اطراف ساوه به شمار می‌ آید که دارای آب و هوای معتدل کوهپایه‌ ای است.

به گزارش ایسنا، روستای ییلاق (یولاق) با وجود باغات میوه، ویلاهای تفریحی ساخته شده و سفره خانه‌ ها و واحدهای پذیرایی یکی از تفرجگاه‌ های طبیعی شهرستان ساوه است.

مردم روستا به زبان فارسی صحبت می‌ کنند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. شغل اصلی مردم روستا کشاورزی است و محصولاتی چون میوه، گردو و انار در آن تولید می شود.

روستای ییلاق ( یولاق) دارای جاذبه‌ های طبیعی منحصر به فردی است که محیطی بسیار زیبا و مناسب برای طبیعت گردی و کوهنوردی و گذراندن یک روز به یاد ماندنی را فراهم کرده است.

به گفته محسن اسفندیاری دهیار روستای یولاق جمعیت این روستا براساس آخرین سرشماری، 315 نفر با 123 خانوار است اما به دلیل اینکه این منطقه خوش نشین و ییلاقی است همواره پذیرای جمعیتی بیش از این آمار است به گونه ای که در فصل بهار و تابستان و البته دیگر فصول سال این تعداد به بیش از هزار نفر می رسد.

وی بیان کرد: در تعطیلات و ایامی نظیر چهارشنبه سوری، 13 نوروز، هنگام بارش برف، مراسم شادی و ... این منطقه پذیرای حجم بالای جمعیتی است و به عبارتی یولاق تبدیل به ساوه ای کوچک می شود و قشرهای مختلف مردم در این روستا به شادی و تفریح می ‌ پردازند.

وی شغل بیشتر ساکنین روستا را باغداری و تولید انواع محصولات باغی برای مصارف شخصی بیان کرد و گفت: به دلیل تفرجگاهی بودن روستا، اقتصاد مردم از طریق فعالیت در شهر تامین می‌ شود و برخی نیز با احداث سفره خانه های سنتی و رستوران از مزیت گردشگری این روستا بهره‌ برداری کرده و معیشت خود را از این طریق تامین می ‌ کنند.

اسفندیاری با اشاره به اینکه این روستا از زیرساخت هایی همچون آب، گاز، برق، تلفن و شرکت تعاونی روستایی برخوردار است، گفت: با وجود تامین این زیرساخت ‌ ها اما به دلیل عدم اسقبال مردم و سرمایه‌ گذاران، طرح‌ های بوم ‌ گردی با توجه به قابلیت ‌ های فراوان گردشگری در این روستا اجرا نشده است.

وی همکاری و حمایت دستگاه ‌ های اجرایی را مورد تاکید قرار داد و افزود: این روستا از مزیت بالایی علاوه قابلیت ‌ های تفریحی که دارد برخوردار است و می ‌ توان با احداث پیست موتورسواری و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای ورزش کوهنوردی، دوچرخه سواری و اسکی ایجاد کرد.

وی از منطقه یولاق به عنوان پیشانی تفریحی شهرستان ساوه یاد کرد و گفت: در هر شهرستانی یک منطقه ییلاقی برای تفریح مردم وجود دارد که از امکانات لازم برای گردشگری برخوردار است و یولاق نیز باید چنین باشد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group