پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: یکی از پیامدهای گرمازدگی تضعیف سیستم ایمنی بدن است بنابراین باید مصرف روزانه ۸_۱۱ لیوان آب یا شربت‌های کم شیرین خانگی مدنظر باشد چراکه آب از طریق دفع سموم و مواد زاید به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند.

لیلا الیاسی روز چهارشنبه‌ در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با افزایش دمای هوا در فصل تابستان، دمای بدن هم افزایش پیدا می‌کند و اعضای مختلف بدن وظیفه حفظ دمای درونی بدن را برعهده دارند که این فعالیت‌های مضاعف منجر به تعریق و از دست دادن آب، املاح و ویتامین از بدن می‌شود.

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه تصریح کرد: یکی از پیامدهای گرمازدگی تضعیف سیستم ایمنی بدن است بنابراین باید مصرف روزانه ۸_۱۱ لیوان آب یا شربت‌های کم شیرین خانگی از جمله خاکشیر، تخم شربتی و آبلیمو مدنظر باشد چراکه آب از طریق دفع سموم و مواد زاید به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند.

الیاسی ادامه داد: دوغ کم نمک و شیر کم چرب نیز گزینه‌های مناسبی برای جبران اتلاف آب از بدن هستند و به همین منظور مصرف میوه و سبزی نیز باید مدنظر باشد چراکه باعث جبران املاح، ویتامین و آبرسانی به بدن می‌شوند.

وی افزود: انواع سبزیجات خام و پخته به دلیل کالری کم و وجود آب درون بافت آنها، به رفع تشنگی کمک می‌کنند و بهتر است در تمام وعده‌های غذایی در کنار غذای اصلی از سبزیجات و انواع سالادها استفاده شود؛ میوه‌ها هم نقش مهمی در جبران آب و املاح بدن دارند.

به گفته کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه، برخی مواد غذایی مانند چای پررنگ، نوشیدنی کافئین دار و گازدار باعث اتلاف آب بیشتری از بدن و تشدید تشنگی می‌شوند که باید مصرف آنها را کاهش دهیم.

الیاسی گفت: برنامه غذایی سبک، مغذی و زود هضم در شرایط گرما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه غذاهای دیرهضم، فست‌فودها، غذاهای سرخ شده و انواع تنقلات موجب تشنگی می‌شود، ادویه‌ها هم محرکی برای افزایش دمای بدن هستند و بهتر است در فصل گرما از مصرف ادویه‌ها به ویژه انواع تند در طبخ غذا به طور متعادل استفاده شود.

وی بیان کرد: از نشانه‌های گرمازدگی می‌توان به تهوع، استفراغ، قرمزی پوست، سردرد و سرگیجه، ضعف و بی‌حالی و ضربان قلب نامنظم اشاره کرد که افراد به منظور جلوگیری از گرمازدگی باید در ساعات اوج گرما در منزل بوده و در صورت خروج از منزل ضمن استفاده از لباس های با رنگ روشن، آب خنک به همراه داشته باشند.

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه با بیان اینکه در ایام تابستان از فعالیت‌های سنگین ورزشی و پیاده‌روی طولانی در ساعات گرم باید اجتناب شود، عنوان کرد: فردی که دچار گرمازدگی شده باید به اورژانس مراجعه کند تا اقدامات لازم برای آبرسانی به بدن انجام شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group