شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

هرچند این روزها ریتم زندگی در ساوه عادی نیست و امور اجتماعی، اقتصادی و حتی اداری شهرستان تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارد اما تلاش ها برای مهار و کاهش اثر این بیماری از سوی دستگاه های حاکمیتی با همراهی مردم در جریان است.

روز یکشنبه این هفته، رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه شمار فوت شدگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را در این شهرستان سه تن و افراد مبتلا با علائم مثبت را نیز ۱۱ نفر عنوان کرد.

دکتر «عباس نیکروش» در گفت و گو با ایرنا از ارائه جدیدترین آمار به خاطر محدودیت هایی که وزارت بهداشت مقرر کرده، خودداری کرد اما به صورت کلی از افزایش شمار جانباختگان، مبتلا شدگان با علائم مثبت و افراد مشکوک تحت مراقبت در شهرستان ساوه خبر داد.

از سویی به نظر می رسد مردم ساوه بیماری کرونا و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی را نسبت به روزهای قبل جدی تر گرفته اند و خلوتی خیابان های مرکزی و بازار شهر نسبت به روزهای گذشته، نشان می دهد که مردم هم با درک وخامت اوضاع، به جنگ این ویروس آمده و خودمراقبتی در خانه را بهترین نسخه پیشگیرانه یافته اند.

مشکل دسترسی به ماسک و ژل بهداشتی همچنان در شهر وجود دارد و مردم هم از این بابت گلایه هایی دارند هرچند که رئیس دانشکده علوم پزشکی از توزیع ۳۰ هزار عدد ماسک که توسط خیرین سلامت تامین شده بود، خبر داد اما ظاهرا درخواست ها برای ماسک آنقدر بالاست که این تعداد پاسخگوی نیاز همه مردم نیست.

نیکروش گفت:  با توجه به شیوع بیماری کرونا و دسترسی سخت مردم به تجهیزات پزشکی از جمله ماسک، با همکاری مجمع خیرین سلامت استان مرکزی و فرمانداری ساوه منابع مالی به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال از سوی خیرین سلامت تامین و منجر به خرید و تهیه ۳۰ هزار ماسک شد.

وی افزود: ماسک‌های خریداری شده توسط خیرین در چند مرحله پنج هزار عددی میان شهروندان، بیماران خاص، افراد در معرض خطر شاغل در بیمارستان ها، معلولان و جانبازان و همچنین شاغلان در واحدهای نانوایی و پرسنل بهداشت و درمان توزیع می شود.

ایجاد بخش ویژه کرونا در بیمارستان مدرس با ظرفیت ۸۰ تخت

 رئیس بیمارستان شهید مدرس ساوه نیز با تاکید بر اینکه خدمات رسانی به بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا طبق روال گذشته ادامه دارد، از در نظر گرفتن بخش ویژه و تفکیکی برای خدمات اختصاصی به بیماران تنفسی و افراد مشکوک به کرونا در این مرکز درمانی خبر داد.

«الهام فرهادی» افزود: این بخش ویژه در اورژانس اصلی و همچنین طبقه فوقانی اورژانس بیمارستان شهید مدرس ایجاد شده که با داشتن ورودی و خروجی مستقل، ارتباطی با سایر بخش های بیمارستان ندارد و امکان ارائه خدمات به بیماران تنفسی و مشکوک به کرونا در آن میسر است.

وی گفت: پذیرش سایر بیماران از قبیل مصدومان ترومایی و بانوان باردار در اورژانس قدیم بیمارستان مدرس و طبق روال معمول ادامه می یابد.

رئیس بیمارستان شهید مدرس ساوه اظهار داشت: ۸۰ تخت برای مداوا و مراقبت از بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان مدرس در نظر گرفته شده و در زمینه کادر تخصصی نیز برای ارائه خدمات به این افراد مشکلی وجود ندارد.

فرهادی گفت: کادر درمانی در بخش های رادیولوژی، سی.تی.اسکن و آزمایشگاه در کنار پزشکان فوق تخصص ریه، متخصصین عفونی،داخلی و قلب به صورت شبانه روزی به مبتلاشدگان یا افراد مشکوک به کرونا خدمت رسانی می کنند و در این بین پرستاران هم به صورت داوطلبانه و در قالب شیفت های موظفی در صف مقدم خدمت قرار دارند.

نظارت بر نانوایی های ساوه و زرندیه تشدید می شود

یکی از گلایه و نگرانی های شهروندان در فضای کرونایی این روزهای ساوه معطوف به نانوائی ها است که در مواردی این موضوع را با خبرنگار ایرنا در میان گذاشتند.

برخی از شهروندان از نداشتن حفاظ بهداشتی از قبیل ماسک برای شاطران و همچنین مساله ضدعفونی محیط نانوائی ها و میزهای نان دغدغه داشتند و می گفتند، اغلب اوقات نانی که به خانه می برند را با استرس میل می کنند اما علوم پزشکی ساوه برای رفع نگرانی شهروندان در این زمینه با تشدید نظارت و همچنین افزایش گشت های سیار در ساوه و حتی شهرستان زرندیه، دست به کار شد.

سرپرست بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: با توجه به شروع بیماری کرونا در ساوه و اعلام موارد مثبت، همکاران ما در قالب ۱۱ اکیپ گشت و بازرسی، نظارت بر فعالیت نانوایی­ ها را در نوبت های صبح و عصر آغاز کرده اند تا از رعایت بهداشت محیط این واحدها و همچنین بهداشت فردی شاطران اطمینان حاصل شود.

زارع اظهار داشت: همه شاغلین در نانوایی ­ها موظف به استفاده از ماسک، دستکش و کلاه هستند و به آن­ها توصیه شده است که برای دریافت وجه نقد از مشتریان یک نفر را مامور کنند و در صورت امکان نداشتن این اقدام، به نحوی پول را دریافت کنند که اسکناس یا سکه ها تماس مستقیم با دست نداشته باشد.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی انجام شده با اتحادیه نانوائی های ساوه و زرندیه، قرار شد تمهیدی حاصل شود تا مردم با کارت شهروندی اقدام به خرید نان کنند و بدین ترتیب از تماس مستقیم با پول جلوگیری شود.

به گفته این مسئول، در تمام نانوایی ­ها کارشناسان بهداشتی نسبت به ارائه آموزش و یادآوری نکات لازم به شاطران و همچنین مشتریان اقدام می کنند؛ علاوه بر این پوستر­های آموزشی و هشداری در مورد بیماری کرونا نیز در این واحدها نصب و حتی پیامک­ هایی مبنی بر ضرورت رعایت موارد بهداشتی برای عوامل شاغل در نانوائی ها ارسال شده است.

سرپرست بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه تاکید کرد: بازرسان در صورت مشاهده رعایت نکردن موازین بهداشتی از سوی شاطران و نانوائی ها، اخطار همراه با توضیحات لازم صادر می کنند و در صورت تکرار تخلفات بهداشتی، اخطار تعطیل و حتی پلمپ این واحدها را اعمال خواهند کرد.

زارع از شهروندان خواست که در صورت ازدحام در نانوایی ها زمان خرید خود را به تعویق بیندازند و هنگام مراجعه نیز ضمن استفاده از ماسک، تا آنجا که میسر است از خرید با پول نقد خودداری کنند.

از تولید محلول بهداشتی در ساوه تا برخورد با دلالان ماسک 

 فرماندار ساوه در پایان جلسه قرارگاه پدافند زیستی این شهرستان، گفت: همه دستگاه های این شهرستان برنامه هایی برای پیشگیری، فرهنگسازی و درمان در دستور کار دارند.

«علی میرزایی» گفت: تمهیدات لازم برای ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان های شهید مدرس و شهید چمران اندیشیده شده و کادر پزشکی و پرستاران این مراکز در حال انجام وظیفه برای بهبود حال بیماران بستری هستند.

وی گفت: تشدید نظارت و فعالیت ها و همچنین ارتقای خدمات درمانی در شهرستان ساوه از دستاوردهای مصوبات قرارگاه پدافند زیستی شهرستان است همچنین برای چند کارخانه تولیدکننده محلول های بهداشتی در ساوه نیز مجوز بهره برداری صادر شد که به سرعت تولید را آغاز کردند.

میرزایی ادامه داد: محلول های تولیدی کارخانه های ساوه با اولویت تامین نیازهای شهرستان توزیع خواهد شد.

فرماندار ساوه گفت: در برخی از اقلام مورد نیاز از قبیل ماسک و دستکش در سطح شهرستان با کمبودهایی مواجه هستیم و تلاش می کنیم این ملزومات را تامین کنیم.

وی همچنین از تلاش های شورای شهر، شهرداری ساوه و سایر دستگاه های اجرائی که در زمینه پاکسازی معابر و گندزدایی فعالیت می کنند قدردانی کرد.

میرزایی گفت: یکی از برنامه های جدی قرارگاه پدافند زیستی شهرستان ساوه، نظارت بر عملکرد داروخانه ها است و در این راستا اداره تعزیرات حکومتی با برخی متخلفین که در روزهای گذشته به ایجاد بازار سیاه در مورد اقلامی چون ماسک و دستکش مبادرت کرده بودند، برخورد قاطع انجام داد.

وی از مردم ساوه درخواست کرد که کرونا را جدی بگیرند و نسبت به رعایت بهداشت فردی اهتمام داشته باشند و از حضور غیر ضروری در تجمعات و بازار و مراکز خرید خودداری کنند.

حوزه صنعت و کرونا

برگزاری نشست شورای بهداشت شهر صنعتی کاوه نیز از دیگر اقدامات برای پیشگیری و مقابله به کرونا در حوزه صنعتی و کارگری شهرستان ساوه بود.

در این نشست بر ضرورت تداوم اطلاع رسانی و ارائه آموزش های لازم به جامعه کارگری و صنعتی برای پیشگیری و مقابله با کرونا و همچنین ضدعفونی کردن محیط کار و اماکن عمومی صنعتی تاکید شد.

همچنین یک واحد صنعتی ساوه با افزایش ظرفیت تولید خود به ۲ و نیم برابر روال عادی، اقدام به تولید روزانه ۱۰۰ هزار بطری محلول و یل ضدعفونی کرد که می تواند بخش زیادی از نیازهای شهروندان ساوجی را تامین کند.

 دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه نیز به ایرنا، گفت: نسبت به تامین سلامت کارگران شاغل در کارخانه های ساوه و زرندیه نگرانی های جدی داریم.

«داود میرزایی» گفت: استفاده کارگران از اتوبوس و مینی بوس ها به عنوان سرویس های رفت و برگشت از منزل به محل کار و بالعکس یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و متولیان بهداشتی نسبت به ضدعفونی کردن این وسایل نقلیه اقدام نمایند.

وی همچنین رستوران کارخانه ها که اغلب در فضایی کوچک ایجاد شده را عاملی خطرناک برای انتقال ویروس کرونا به کارگران عنوان کرد و خواستار آن شد که کارفرمایان علاوه بر ضدعفونی کردن این اماکن و صندلی و میزها، برای هر کارگر قاشق، چنگال، لیوان و بشقاب جداگانه در نظر بگیرند.

به گفته این فعال کارگری، بسیاری از کارگران شاغل در واحدهای صنعتی ساوه با مراجعه حضوری یا تماس تلفنی خواهان رعایت موازین بهداشتی به خصوص در ارتباط با سرویس های ایاب و ذهاب و رستوران های واقع در کارخانه ها شده اند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group