جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

یک کارشناس کاهش تقاضای سوء مصرف مواد مخدر و استاد دانشگاه از کاهش سن سوء مصرف به مواد مخدر در کشور به 12 الی 19 سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ترابی در کارگاه آموزشی مبارزه با مصرف مواد مخدر گل در زرندیه با اشاره به تهدید جدی مواد مخدر برای همه افراد جامعه، اظهار کرد: کاهش سن سوء مصرف به مواد مخدر به دلیل نبود آموزش‌های کافی و عدم اطلاع جامعه از تبعات مصرف است.

وی با اشاره به شیوع مواد مخدر صنعتی در کشور و سبقت گرفتن آن از مواد مخدر سنتی اظهار کرد: به دلیل نبود دانش کافی در حوزه پیشگیری و درمان تاکنون اقدام عملی در این حوزه صورت نگرفته است.

این استاد دانشگاه بهترین ابزار کارآمد برای پیشگیری از مصرف به مواد مخدر را کارهای آموزشی و اطلاع رسانی بیان کرد و افزود: با توجه به کاهش سن سوء مصرف مواد مخدر در جامعه باید کارهای آموزشی و پیشگیری را از سنین ابتدایی و پیش دبستانی آغاز کرد و مدرسین علاوه بر آموزش‌های تئوری، تجارب خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

وی شروع یکنواختی و افسردگی روحی، اختلالات حافظه، آسیب مغزی و ... را از تبعات مصرف به مواد مخدر دانست و افزود: تداوم مصرف مواد مخدر موجب بروز بسیاری از آسیب‌ها و بیماری‌ها نظیر طلاق، قتل، سرقت، همسرآزاری، ایدز و ... خواهد شد.

ترابی، قیمت پایین، در دسترس بودن، قدرت تخریبی، ناخالصی، پایین آمدن سن شروع مصرف بویژه شیوع در بین بانوان را بیانگر وضعیت نامناسبی دانست که جامعه ما دچار آن شده است و باید اقدام عاجل برای پیشگیری و درمان انجام داد.

وی با اشاره به هزینه بالایی که کشور در امر مبارزه، پیشگیری و درمان مواد مخدر متحمل می شود، افزود: در این راستا بالغ بر 3700 شهید و 12 هزار جانبار جان خود را برای مبارزه و پیشگیری با این بلای خانمانسوز فدا کردند.

ترابی به هزینه بالای مبارزه با مصرف مواد مخدر در حوزه آموزش و برخورد قانونی نیز اشاره کرد و افزود: تشکیل حجم بالای پرونده های قضایی و آمار بالای ابتلا در این بخش نشان از هزینه بالای مبارزه و پیشگیری در کشور دارد.

وی ارتقای سطح آگاهی‌های جامعه و ظرفیت‌های فرهنگی، آشنایی با آسیب های متاثر از مصرف مواد مخدر، اجرای فعالیت های آموزشی و آشنا کردن جوانان با تبعات منفی و زیانبار موادمخدر و ارائه الگوهای تربیتی مناسب و مهارت‌محوری منطبق با سبک زندگی اسلامی را از جمله برنامه‌های محوری در این راستا برشمرد.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره بهزیستی شهرستان زرندیه نیز گفت: ماده مخدر گل توهم زاست و به عنوان یک ماده مخدر صنعتی جایگزین ماده مخدر سنتی شده است.

مریم سطوتی با اشاره به شیوع مصرف این ماده مخدر در جامعه اظهار کرد: علاوه بر برگزاری کمپین پیشگیری و مبارزه با این ماده مخدر در این شهرستان ظرف یک ماه آینده کارگاه های آموزشی پیشگیری از مصرف این ماده مخدر نیز برای آحاد مختلف جامعه برگزار می شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group