شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: مصرف نمک یددار تصفیه شده قدیمی ‌ ترین، مناسب ‌ ترین و کم خرج ترین روش پیشگیری و مبارزه با کمبود ید است.

مینا اسدی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی به پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید اشاره کرد و گفت: ید یكی از ریز مغذی ‌ های اساسی است كه در تولید هورمون تیروئید نقش مهمی دارد، این هورمون ‌ ها برای تکامل و عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی و برای حفظ دمای بدن و انرژی ضروری ‌ اند.

وی ادامه داد: كمبود ید سبب بروز اختلالات وسیعی می شود كه مهمترین آنها اثر مخرب بر توانایی ‌ هایی ذهنی و جسمی افراد جامعه و بخصوص كودكان و نوجوانان است. كمبود ید مهمترین عامل عقب افتادگی رشد ذهنی کودکان است كه به راحتی قابل پیشگیری است .

وی افزود: بهترین منابع غذایی تأمین کننده ید غذاهای دریایی هستند، اما به علت مصرف محدود در رژیم غذایی معمول، سهم کمی در تأمین ید مورد نیاز دارند و بر این اساس قدیمی ترین، مناسب ترین و کم خرج ترین روش پیشگیری و مبارزه با کمبود ید مصرف نمک یددار تصفیه شده است

اسدی بیان کرد: نمک تصفیه شده یددار نمکی است کاملا بهداشتی که ناخالصی ‌ های آن حذف شده است. نمک خوراکی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد. نمک ‌ های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می ‌ کنند این نمک ها بدلیل خالص بودن شوری بیشتری دارند .

وی گفت: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه ‌ های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

این کارشناس تغذیه در ادامه گفت: نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری ‌ های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی ‌ های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن می ‌ شود.

وی افزود: در حال حاضر مصرف نمک دریا از سوی افراد غیرکارشناس به مردم توصیه می ‌ شود. نمک دریا به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می ‌ شود. این نمک تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی ‌ ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطانزایی آنها به اثبات رسیده است. علاوه بر ناخالصی، میزان ید آن کم یا حتی فاقد آن است که نیاز روزانه بدن به ید را تامین نمی ‌ کند.

وی بیان کرد: همچنین در کتاب مخزن الادویه حکیم عقیلی خراسانی ذکر شده است: " از میان نمک ‌ های مختلف بدترین همه، ملح مصنوع از ماء بحر است. " یعنی نمک دریا ، بدترین نوع نمک خوراکی است و این در مغایرت کامل با تبلیغات افراد سودجویی است که تحت عنوان فروش نمک دریا ( به ‌ عنوان نمک سالم تر) پولهای کلانی را به جیب می ‌ زنند .

این مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه به اجرای طرح بسیج ملی پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت عنصر ید در بدن و عوارض جبران ناپذیر کمبود ید در بدن انسان؛ بسیج آموزشی پیشگیری از کمبود ید از 17 آذر ماه در سطح شهرستانهای تبعه دانشکده علوم پزشکی ساوه آغاز شده است.

وی مکاتبه با صدا و سیمای استان جهت درج پیام های مرتبط به صورت زیرنویس، نصب بنر در مراکز بهداشتی درمانی ، اجرای جلسات آموزشی در مراکز بهداشتی درمانی، مدارس، مساجد، پایگاههای بسیج، بررسی ید نمک مصرفی خانوارها و مدارس، اجرای مسابقات و جشنواره های غذای سالم در مدارس و مهدهای کودک و اهدا جوایز به برندگان مسابقات از جمله برنامه های معاونت بهداشتی دانشکده در این خصوص است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group