سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ساوه نسبت به گازگرفتگی در اثر بی احتیاطی با آغاز فصل سرما در این شهرستان هشدار دارد.

دکتر نعمت الله عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، رعایت نکردن نکات ایمنی در راه اندازی و استفاده از وسایل گازسوز در فصل سرما را مهمترین عامل وقوع حوادث مرتبط با گاز بیان کرد و گفت: بر پایه اعلام شرکت ملی گاز، نقص‌های مرتبط با دودکش ها، عامل وقوع ۸۰ درصد حوادث منجر به فوت و مسمومیت با منوکسیدکربن به شمار می‌روند.

وی با اشاره به وقوع 6 مورد گازگرفتگی در سال جاری در شهرستان ساوه اظهار کرد: خوشبختانه با حضور به موقع اورژانس و انجام اقدامات لازم و اعزام به مراکز درمانی بهبودی کامل حاصل شده است.

وی در ادامه به آمار قربانیان گازگرفتگی در این شهرستان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 1396 تعداد 88 مورد گازگرفتگی به اورژانس گزارش شد که متاسفانه پنج نفر جان خود را از دست دادند.

عزیزی به رشد 23 درصدی آمار گازگرفتگی در این شهرستان طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 95 خبر داد و افزود: در سال 1395 نیز 71 نفر بر اثر مسمومیت با گاز دی اکسید کربن به مراکز درمانی اعزام شدند که از این تعداد یک نفر جان خود را از دست داد.

وی بیشترین علت گاز گرفتگی را استفاده از بخاری های ناایمن دانست و گفت: مسمومیت با استنشاق گاز دی اکسید کربن به ترتیب از طریق بخاری، پیک نیک و آبگرمکن از دلایل بروز گازگرفتگی در این شهرستان است.

وی تصریح کرد: به شهروندان توصیه می شود ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند .

رئیس اورژانس ساوه با تاکید بر اینکه گاز مونوکسیدکربن گازی است بی‌رنگ، بی بو و بی طعم و به عنوان قاتل پنهان (خاموش) شناخته می‌شود، افزود: به یاد داشته باشیم که دلیل گاز گرفتگی استنشاق گاز مونواکسید کربن است که در اثر مکش ناقص و نامناسب لوله‌های بخاری و سوخت ناقص چوب و ذغال و ... ایجاد می‌شود و لازم است بخاری‌ها کلاهک دودکش به شکل H داشته باشند. هر گاه رنگ شعله آبی نباشد دلیل بر سوخت ناقص و ایجاد CO و گرم بودن لوله بخاری نشانه خروج دود است.

وی گفت: کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران با سابقه قلبی و تنفسی جزو گروه آسیب پذیرتر در مسمومیت با مونواکسیدکربن هستند و علائم مسمومیت در آنها با سرعت و شدت بیشتر رخ می‌دهد.

وی نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را سردرد، احساس سنگینی، گیجی، تهوع، استفراغ، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه تشنج، آشفتگی، تحریک پذیری، ناتوانی در تشخیص موقعیت، کاهش هوشیاری، اغماء و مرگ عنوان کرد.

عزیزی از شهروندان خواست به محض اینکه علائم گازگرفتگی را در محل حضور خود مشاهده کردند بلافاصله با اورژانس 115 تماس حاصل کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط خودداری از ورود به محل حادثه در صورتی که انتشار گاز مونوکسید کربن زیاد باشد، خارج کردن فرد از محیط آلوده به گاز مونوکسید کربن و نیز خارج کردن لباس‌های تنگ، تماس با اورژانس ۱۱۵، بررسی علایم بیمار و در صورت نیاز شروع عملیات احیا پایه (در صورتی که آموزش دیده هستید)، توجه به راهنمایی و توصیه‌های کارشناس مرکز پیام ۱۱۵ تا رسیدن آمبولانس از مهمترین اقدامات در کمک رسانی به مصدوم دچار گاز گرفتگی است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group