جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مردم لبنیات و گوشت را از دامداری‌های سنتی نخرند.

به گزارش ایسنا، شهروند نوشت: شاپور شجاعی، رئیس جامعه دامپزشکان اعلام کرد برخلاف تصور مردم که خرید گوشت از دامداری‌های سنتی روستایی و لبنیات از فروشگاه‌های عرضه لبنیات سنتی مزیت است، این شیوه خرید نه‌تنها مزیت نیست که ممکن است خطراتی برای سلامتی مصرف‌کنندگان به دنبال داشته باشد.
او توضیح داد: دیده شده است که در دامداری‌های سنتی گاهی به دام نان خشک کپک‌زده به‌عنوان غذا خورانده می‌شود و نان‌خشک، میوه یا غذای کپک‌زده دارای سم آفلاتوکسین است که بسیار مضر و سرطان‌زاست. این سموم از طریق خوراک دام به گوشت و شیر حیوان نفوذ کرده و موجب آلودگی گوشت و شیر حیوان می‌شود.
شجاعی تاکید کرد: در دامداری‌های صنعتی این اتفاق کمتر رخ می‌دهد، زیرا این دامداری‌ها و نهاده‌ای که به‌ عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحت نظارت ارگان‌های نظارتی هستند.
شجاعی همچنین در واکنش به استفاده از گوشت سایر حیوانات در کبابی‌ها و غذاخوری‌ها توضیح داد: تشخیص اینکه گوشت مورد استفاده متعلق به سایر حیوانات غیر از حیوانات مرسوم و حلال گوشت باشد، برای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر نیست، اما این اتفاق معمولا در غذاخوری‌های خارج از شهر و رستوران‌های دورافتاده رخ می‌دهد که خارج از پوشش نظارتی است.
او ادامه داد: مردم هرگونه ذبح مشکوک را به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند، زیرا در سال‌های اخیر قوه قضائیه با شدت بیشتری با این دسته از تخلفات برخورد می‌کند و گزارش‌های مردمی می‌تواند در بهبود کیفیت غذاهای غیرخانگی موثر باشد.
شجاعی همچنین  با اشاره به غیربهداشتی بودن لبنیات سنتی خاطرنشان کرد: جامعه دامپزشکی طرفدار عرضه لبنیات سنتی نیست و نظر مساعدی روی آن نداریم. ما طرفدار عرضه لبنیات پاستوریزه هستیم، اما در این زمینه اختلاف نظر بین دامپزشکی و وزارت بهداشت وجود دارد.
رئیس جامعه دامپزشکان تاکید کرد: نمی‌توان به صورت عام شیرهای سنتی را، شیرهای برگشتی از کارخانجات دانست، اما به همین دلیل است که دامپزشکی طرفدار شیر سنتی نیست و نگران سلامتی مردم است. باید آزمایشات بسیاری مانند کشورهای دیگر بر روی این شیرها انجام شود، اما هنوز توسعه‌ای در این زمینه واقع نشده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group