چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: برای تاسیس ۱۰ خانه سلامت مجوز لازم گرفته شده که در سطح استان تاسیس خواهد شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، فتح الله حقیقی در جلسه اعضای هیئت مدیره موسسه خیریه امام حسین(ع) مرکز حمایت از بیماران مبتلا به سرطان شهرستان ساوه، اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در راستای کنترل بیماری‌های واگیردار در منطقه و جهان رتبه برتر دارد اما در حال حاضر دغدغه اصلی کشور، بیماری‌های غیر واگیر است که عادت بد غذایی و اضافه وزن علت و منشا اصلی آن است.

وی با تاکید بر پرهیز از مصرف زیادتر از سهم روزانه شکر و نمک که آسیب های جدی را به همراه دارد، عنوان کرد: در حوزه بهداشت و درمان نقش متولیان سلامت برای سالم ماندن مردم ۲۰ درصد و و نقش سایر نهادها و مردم 80 درصد است.

حقیقی بر خودمراقبتی و فرهنگ سازی برای ارتقای سطح سلامت مردم تاکید کرد و گفت: برای مشخص شدن سهم دستگاه‌ها و عموم مردم با تشکیل 6 کمیته و کارگروه، سند امنیت غذایی در شش ماه اول سال جاری ارائه خواهد شد و در این راستا مجمع سلامت در شهرستانهای استان با رویکرد اجتماعی کردن سلامت برگزار شده است. برای تاسیس ۱۰ خانه سلامت مجوز لازم گرفته شده که در سطح استان تاسیس خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات بیماران خاص نظیر بیماران سرطانی گفت: فرمانداری با تشکیل جلسه کمیته بیماران خاص در بررسی مسایل بیماران اهتمام ویژه‌ای داشته باشد و دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز در راستای تامین داروهای بیماران مبتلا به سرطان تمام تلاش خود را بکار بگیرد و کوتاهی در این زمینه پذیرفتنی نیست.

معاون استاندار تصریح کرد: ایجاد کلینیک درمانی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان در ساوه بسیار ضروری است و این موضوع در جلسه‌ای با حضور دکتر رییسی معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه موسسه‌های خیریه برای جلب مشارکت خیرین بصورت سیستمی و با ابزارهای نوین اقدام کنند، گفت: کمیته بیماران خاص از ظرفیت مدیران صنعتی، شهرداران و شوراها بعنوان سفیران سلامت در این راستا می‌توانند استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه پروفسور ناصر پارسا سرطان شناس گفت: بیمار سرطانی باید هیچ دغدغه‌ای جز درمان نداشته باشد.

وی گفت: اگر خیرین و سمن‌ها نباشند قطعا بیماران سرطانی از لحاظ تامین هزینه درمان با مشکل مواجه هستند و این موسسات خیریه هستند که بخش اعظمی از مشکلات بیماران مبتلا به سرطان را مدیریت می کنند.

وی بیان کرد: 80 درصد بیماران سرطانی تنگنای مالی داشته و در مضیقه هستند و اگر حمایت موسسات خیریه و خیرین نباشند درمان آنها دشوار است .

این سرطان شناس کشورمان در ادامه عدم اشتباه در مسیر درمان و دقت لازم برای پیشگیری از اشتباهات پزشکی را از مواردی دانست که در حوزه پیشگیری و درمان سرطان درخصوص آنها دچار عقب ماندگی های هستیم و افزود: بر اثر این عقب ماندگی ها سالانه ۱۱۰ هزار بیمار سرطانی به آمار بیماران سرطانی افزوده می شود.

وی با تاکید بر اینکه 75 موسسه خیریه در کشور از بیماران سرطانی حمایت می کنند ، تصریح کرد: باید بر روی سیاست پیشگیرانه حرکت کرد.

دکتر پارسا تصریح کرد: 11 میلیون معتاد در ایران وجود دارد و بخش اعظمی از جمعیت ایران سیگار و قلیان استعمال می کنند که ۱۲ نوع سرطان تولید می‌کند و ۲۵ درصد سرطان کشور ناشی از استعمال دخانیات است.

وی بیان کرد: شایع ترین سرطان مردان سرطان معده و گوارشی و در زنان سرطان پستان است و 80 درصد بیماران مبتلا به سرطان، بالای ۶۰ سال هستند و هرچقدر سن افراد بالا رود میزان ابتلا به سرطان بیشتر است.

در ادامه سید سبحان حبیبی مدیرعامل موسسه خیریه امام حسین (ع) مرکز حمایت از بیماران مبتلا به سرطان ساوه نیز مشکل در تامین دارو به لحاظ فقر مالی و تنگنای اقتصادی را از مهمترین مشکل بیماران مبتلا به سرطان بیان کرد.

وی بیان کرد: هم اکنون 40 کودک سرطانی زیر ۱۴ سال تحت پوشش این موسسه هستند که به دلیل مشکلات مالی با پرداخت هزینه آزمایش و تامین وسیله نقلیه برای تردد به تهران یا قم به منظور تهیه دارو و نیز پرداخت حدود ۵۰ درصد هزینه دارو از آنان حمایت می شود.

در این جلسه مهدی فرقانی پور مدیرعامل موسسه حافظان و دوستداران طبیعت ساوه به پیامدهای آلودگی طبیعت و بروز بیماری های متعدد نظیر سرطان اشاره کرد و در ادامه گزارش خدماتی و مالی موسسه قرائت شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group