جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نوشیدنیهای الکلی خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد.



دکتر فریبا کوهدانی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، دلایل افزایش خطر ابتلا به سرطان در اثر نوشیدن الکل را اثرات پیش سرطانزایی استالوئید، تشکیل رادیکال های آزاد، آسیب کبدی، افزایش سطح هورمون های جنسی و کمبود فولات دانست.



وی سیگار را به تنهایی عامل مهم سرطان دانست که اگر با الکل ترکیب شود خطر آن خیلی بیشتر خواهد بود و از مصرف نمک زیاد به عنوان عامل دیگر بروز سرطان یاد کرد و گفت: نمک و غذاهای شور سبب تسهیل در تشکیل کلنیهای هلیکوباکترپیلوری، تغییر در ویسکوزیته موکوز معده، افزایش پاسخهای التهابی، افزایش تکثیر سلولهای اپی تلیال معده خواهد شد.



دکتر کوهدانی وجود آرسنیک در آب آشامیدنی بویژه در مناطق صنعتی که آبها غنی از آرسنیک هستند را یکی از دیگر عواملها بیان کرد و در رابطه با استفاده میوه گفت: هر چه رنگدانههای میوهها بیشتر باشد، اثر ضدسرطان بودن آنها بیشتر است، مانند انگور قرمز که بهتر از انگور سبز است یا سیب قرمز که تاثیر آن بسیار است.



وی با اشاره به اینکه فیبر بالا قند خون را به خوبی کنترل میکند، گفت: سبوس و نانهای سبوسدار و حبوبات که منبع سبوس هستند در این حوزه بسیار مفید هستند. شیردهی در مادران خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش میدهد.



وی در ادامه به چاقی به عنوان عاملی برای ابتلای زودهنگام به سرطان اشاره کرد و گفت: پیاده‌روی نیم ساعته روزانه برای افرادی که وزن نرمالی دارند، لازم است و در افرادی که وزن بالایی دارند باید مدت زمان پیادهروی را افزایش داد تا از خطر چاقی و سرطان در امان باشند.



این استاد دانشگاه در ادامه با  تاکید بر خود مراقبتی که مهمترین روش پیشگیری است به عوامل افزایش دهنده خطر سرطان و عوامل کاهش دهنده خطر سرطان اشاره کرد و گفت: اصولا یک سوم از موارد کاهش ابتلا به سرطان میتواند ناشی از انتخاب یک الگوی صحیح زندگی باشد که یکی از مهمترین عوامل در این الگوی صحیح زندگی، تغذیه است.



وی گفت: اضافه وزن و چاقی می‌تواند خطر انواع سرطان را افزایش دهد. اگر انسان وزن متعادل داشته باشد، نه تنها خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش داده بلکه خطر بسیاری از بیماریهای دیگر را میتواند کاهش دهد.



دکتر کوهدانی با اشاره به اینکه بانوان بالای 50 سال اولین افراد مستعد ابتلا به سرطان سینه هستند و خطر سرطان رحم در دوران قبل و بعد یائسگی خانمهایی که اضافه وزن دارند افزایش پیدا میکند، افزود: افراد چاق اکثرا گرفتار به پرفشاری خون هستند و این فشار خون به تنهایی یک فاکتور ابتلا به سرطان کلیه محسوب میشود. افزایش کلسترول و افزایش LDL خون مواردی هستند که می توانند با سرطان کیسه صفرا در ارتباط باشند.



وی گفت:  آقایان چاق در آمار سرطان پروستات سهم بالایی دارند، چراکه چاقی یک بیماری التهابی مزمن محسوب می‌شود. باید وزن‌مان را نرمال کنیم تا خطر ابتلا به بیماریها را کاهش دهیم. البته برخی افراد ممکن است لاغر باشند ولی چربیهای دور شکم آنها را به چاقی شکمی مبتلا می‌کند.



وی به  مکانیسمهای اثر چاقی شکمی اشاره کرد و گفت: افزایش انسولین خون مزمن، تولید استروژن، تولید التهاب مزمن و افزایش عوامل التهابی، افزایش استرس اکسیدایتو از جمله این مکانیسمهاست.



وی اجتناب از خوردن غذاها و نوشیدنیهای شیرین و غنی از چربی را از عوامل کاهش ابتلا به چاقی دانست  و با اشاره به موضوع تاثیر تغذیه در سرطان گفت : تغذیه صحیح میتواند در کنار بیماران سرطانی قرار گرفته و در دوران سختی درمان به آنان کمک کند.



دکتر کوهدانی اظهار کرد: با توجه به سنگینی این بیماری و هزینههای بالایی که به خانوادهها تحمیل میکند باید توجه داشت که از این بیماری پیشگیری شود و تغذیه یکی از عوامل مهم پیشگیری از سرطان است.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group