جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مدیرعامل موسسه خیریه پیروان امام حسین(ع) مرکز حمایت از بیماران سرطانی ساوه به تشریح پیامدهای روانی ناشی از بیماری سرطان پرداخت.

سید سبحان حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی با تاکید بر اینکه انسان موجودی است که از دو بعد جسم و روح تشکیل شده است، افزود: هر معضلی که در زندگی انسان حادث شود، طبیعتاً نتایج روحی خود را نیز به دنبال دارد، بنابراین درست نیست که ما به سرطان فقط به عنوان یک مشکل جسمی بنگریم و از پیامدهای روحی آن غافل شویم، حتی در برخی موارد چه بسا که جنبه روانی اهمیت بیشتری می‌یابد.

وی ادامه داد: با آگاهی از ابتلای یک فرد به سرطان، او از خود سوال می‌کند چرا من باید به این بیماری مبتلا می‌شدم؟ با این رویداد تمام زندگی فرد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و فرد از خود عکس‌العمل‌هایی مثل اضطراب، افسردگی، بیقراری و کم صبر شدن در برابر مشکلات بروز می‌دهد و شوکی به او وارد می‌شود که رفع آن نیاز به گذشت زمان دارد. استرس ناشی از بیماری و به دنبال آن افسردگی می‌تواند برای فرد تنش‌زا و ویران‌گر باشد.

به گفته حبیبی، در این زمینه استمداد از مشاورین مجرب می‌تواند کارساز و کارگشا باشد. کسانی که قبل از ورود به مرحله درمان از مشاور کمک می‌گیرند معمولا نتایج بهتری دریافت می‌کنند و مشکلات خود را بهتر مدیریت می‌کنند.

وی با تاکید براینکه از پا در آوردن هیولایی مانند سرطان اراده آهنین می‌طلبد، افزود: اما مواردی وجود داشته که فرد بیمار با حفظ روحیه خود و از دست ندادن امید و مثبت‌اندیشی بر سرطان غلبه کرده و آن را به بهترین رویداد زندگی خود و به تولدی دیگر مبدل کرده است.

حبیبی با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد اطرافیان بیمار در کمک کردن به وی برای طی مراحل بهبود نقش کلیدی و اساسی دارند، افزود: متاسفانه افسردگی بیمار به خانواده و اطرافیان نیز تحمیل می‌شود و برخی بیماران با بی‌مهری و برخورد منفعلانه نزدیکان(ترک همسر و فرزندان) رو‌برو می‌شوند، بنابراین تنهایی و بی‌کسی و از دست دادن تکیه‌گاه هم به دردهای جانکاه آنها افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: ایجاد فضای آرامش و درک متقابل در خانواده تاثیر مطلوبی در روحیه این بیماران دارد. برخورد ترحم‌آمیز اطرافیان یا دلسوزی بیجا روح اعتماد به نفس را در این بیماران نابود می‌کند. این بیماران از اینکه به دیده ترحم به آنها نگریسته شود بیزارند و خواستار برخوردی معقول و منطقی هستند که با کمک آن بتوانند پروسه درمان را سریع‌تر و با کیفیت بالاتری طی کنند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group