پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: افزون بر سه درصد از جمعیت این شهرستان را بیماران خاص تشکیل می‌دهند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- جلیل کوهپایه‌زاده در همایش بیماران خاص شهرستان ساوه با اشاره به اینکه 943 نفر از جمعیت تحت پوشش خدمات این دانشکده مبتلا به بیماری خاص هستند، افزود: از این تعداد 307 نفر مبتلا به بیماری ام‌اس هستند.

وی ادامه داد: 200 بیمار مبتلا به سرطان، 150 نفر بیمار پیوندی، 135 نفر تحت درمان نارسایی کلیوی، 95 بیمار دیالیزی، 29 بیمار تالاسمی و 27 بیمار هموفیلی جمعیت تشکیل‌دهنده بیماران خاص در این منطقه است.

وی با اشاره به تشکیل سازمان‌های مردم نهاد در حوزه بیماری‌های خاص، اظهار کرد: فعالیت سمن‌ها در این حوزه خلل‌ها و کمبودهای ناشی از درمان بیماران خاص را برطرف می‌کند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به فعالیت انجمن‌های خیریه حمایت از بیماران کلیوی، ام اس و سرطانی در ساوه و زرندیه تصریح کرد: با اجرای طرح تحول سلامت بارقه امیدی در دل بیماران خاص تابیده شده و خدمات بهتری را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به احداث کلینیک پیشگیری از بیماری سرطان در بیمارستان شهید مدرس ساوه افزود: علاوه بر احداث این کلینیک بخش شیمی درمانی نیز در حال احداث است و تا پایان سال خدمات بهتری ارائه خواهد شد.

کوهپایه‌زاده از پیشگیری به عنوان نخستین گام در مقابله با بیماری‌ها یاد کرد و لازمه تحقق آن را تقویت امکانات بین بخشی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی دانست.

به گزارش ایسنا؛ یک متخصص کلیه و مجاری ادراری نیز بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی برای مراقبت از کلیه‌ها تاکید کرد.

سیدسعید مدرسی کار کلیه‌ها را پالایش خون و تصفیه دانست و افزود: دیابت شایع‌ترین و مهم‌ترین دلیل نارسایی کلیه است.

وی بیان کرد: بعد از دیابت بیمارانی که مبتلا به فشار خون هستند یا افرادی که به صورت ارثی و مادرزادی یا با پیدایش سنگ کلیه اخلال در عملکرد کلیه آنها بوجود می‌آید در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

این متخصص کلیه در ادامه با بیان راهکارهای حفظ سلامت کلیه ها گفت: نوشیدن روزانه آب به مقدار لازم مخصوصا در هوای گرم، ورزش و پیاده روی، کاهش وزن، کاهش مصرف نمک، عدم مصرف سیگار و الکل، پرهیز خودسرانه مصرف دارو و پرهیز از خوردن فست فودها توام با کاهش استرس از راهکارهای حفظ سلامت کلیه‌هاست.

وی خواستار مراجعه منظم مردم به پزشک و کنترل فشار خون و دیابت شد و برای بیماران دیالیزی توصیه کرد برنامه منظم دیالیز را در دستور کار داشته باشند.

مدرسی در ادامه سنگ کلیه، پروستات، واریکوسل، سرطان کلیه، مثانه و بیضه را بیماری‌های شایع در حوزه ارولوژی دانست که نیاز به غربالگری جهت تشخیص زودرس دارند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group