شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مشاور رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: اگر بتوانیم دندان کودکان سنین 6 تا 14 سال را سالم نگه داریم شانس کاهش پوسیدگی را در بعد از این سنین به میزان قابل توجهی افزایش خواهیم داد.

 

دکتر "احمد جعفری" متخصص دندانپزشکی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- در بخش ارتقاء سلامت دهان و دندان از اجرای موفق طرح ارتقاء سلامت دهان و دندان در دانش آموزان و مادران تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه خبر داد.

وی با اشاره به نحوه اجرای طرح ارتقاء سلامت دهان و دندان در ساوه گفت: این برنامه از ابتدای سال 1393 در دانشکده علوم پزشکی ساوه با هدف ارتقاء سطح سلامت دهان و دندان گروه هدف شامل مادران و کودکان 6 تا 14 سال آغاز شد.

وی گفت: بخش اول این برنامه از زمان قبل از بارداری مادران شروع می‌شود و مادران در مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی مورد آموزش‌هایی در این خصوص و مورد معاینه دندانپزشکی قرار گرفته و در صورت نیاز، درمان برای آنان انجام می‌شود.

به گفته وی اگر این درمان توسط دندانپزشکان تحت پوشش معاونت بهداشتی قابل انجام نباشد به دندانپزشکان مراکز خصوصی ارجاع می‌شوند و این درمان حتی الامکان تا قبل از بارداری انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین این طرح در دوران بارداری نیز با انجام آموزش‌ها در حین مراجعه به مراکز برای دریافت خدمات انجام می‌گیرد و در معاینات اگر نیازی به درمان از جمله جرم‌گیری بود برای آنان انجام خواهد شد.

وی در خصوص نحوه مراقبت بعد از زایمان گفت: بعد از زایمان در فواصل مراجعه مادران برای انجام واکسیناسیون نوزاد، مادر نیز مورد مراقبت و آموزش مجدد قرار می‌گیرد.

وی گفت: در آغاز 6 ماهگی کودک به مادر یک مسواک انگشتی داده می‌شود و نحوه استفاده از آن برای تمیزکردن دندان بچه‌ها و همینطور نحوه شیر دادن به کودک بویژه در هنگام خواب که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی باعث درصد بالایی از پوسیدگی‌های دندان خواهد شد، آموزش‌هایی ارائه می‌شود و این مراقبت‌ها تا 24 ماهگی تکرار ‌شده و کنترل دوره‌ای نیز صورت می‌گیرد.

این متخصص دندانپزشکی کودکان با اشاره به ادامه این طرح در دانش‌آموزان گفت: در این طرح برای دانش آموزان بدو ورود به مدرسه پرونده دندانپزشکی تهیه می‌شود و هر گونه مشکلات دندانی و انجام خدمات در مراقبت‌ها در آن ثبت می‌شود و در صورت نیاز به دندانپزشک ارجاع خواهند شد.

وی گفت: اهمیت طرح درمان در این سنین بسیار زیاد است و به همین دلیل جهت ارتقاء و توانمند‌سازی دندانپزشکان دوره‌های بازآموزی طرح درمان دهان و دندان برای آنان به اجرا گذاشته شد.

وی با بیان اینکه در نوبت اول معاینه دانش آموزان "وارنیش فلوراید" انجام خواهد شد، گفت: خوشبختانه همکاری آموزش و پرورش ساوه در اجرای این طرح بسیار خوب بوده و آموزگاران مدارس در اجرای این طرح مشارکت خوبی داشته‌اند.

جعفری با بیان اینکه دندان‌های 6 در این دوران در صورت نیاز تحت درمان بیمه‌ای قرار می‌گیرد، اظهار کرد: باید راهکارهای گسترش ارائه خدمات ترمیمی را برای کودکان تحت پوشش بیمه در شهر گسترش دهیم تا ارتقاء سلامت دندان محقق شود.

مشاور رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در خصوص طرح ارتقاء سلامت دهان و دندان گفت: در این طرح شاخص‌های زیادی از جمله آگاهی و نگرش والدین، آموزگاران، دانش آموزان، شاخص‌های لثه، خونریزی، تغذیه و غیره مورد بررسی قرار گرفته که اطلاعات آن در حال جمع آوری است.

دکتر پیروز هاشمی کارشناس مسئول بهداشت و دهان معاونت بهداشتی دانشکده نیز در اینباره به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر طی اجرای طرح تفاهم نامه وزارت متبوع با وزارت آموزش و پرورش از ابتدای فروردین ماه تا کنون 100درصد دانش آموزان مقاطع ابتدایی روستایی شهرستان ساوه مورد مراقبت، آموزش قرار گرفته‌اند و همه آنها وارنیش فلوراید را دریافت کرده‌اند.

وی گفت: در شهرهای ساوه و زرندیه نیز حدود چهار هزار دانش آموز مقطع اول ابتدایی مورد معاینه و مراقبت قرار گرفته و فلورایدتراپی برای آنان انجام شد.

به گفته وی در راستای ارتقا سلامت دهان و دندان جامعه برنامه‌های آموزشی لازم برای والدین، آموزگاران و دانش‌آموزان و همچنین دوره‌های بازآموزی ویژه دندانپزشکان خصوصی و غیر خصوصی در دانشکده علوم پزشکی ساوه طراحی شده است، که در حال برگزاری است.

وی از جمله مشکلات انجام این برنامه را نبود نیروهای حد واسط که کاردان‌های مراقبت از دهان و دندان هستند ذکر کرد و بر لزوم تربیت این افراد برای ارتقاء این حوزه در جامعه تاکید کرد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group