پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

همه ساله روز 18 فروردین (7 آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

 

 

تاریخچه این روز به سال 1948 میلادی برمی‌گردد که در آن سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از 61 کشور جهان تشکیل شد.

 

از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف گرامی داشته شده و با توجه به اولویت‌ها و نگرانی‌های بهداشت عمومی جهان، هر سال یک موضوع خاص به عنوان شعار سال انتخاب می‌شود.

 

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در این‌باره به ایسنا گفت: باتوجه به این که سالانه بیش از دو میلیون نفر در جهان به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم جان خود را از دست می‌دهند، این موضوع بعنوان اولویت بهداشت عمومی جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

 

"رضا نظری" با بیان اینکه پیام روز جهانی بهداشت امسال "بهبود ایمنی مواد غذایی، از مزرعه تا بشقاب" است، افزود: سازمان جهانی بهداشت « WHO » به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی بهداشت در هفتم آپریل 2015 مصادف با 18 فروردین 94 در پایگاه اطلاع‌رسانی خود می‌پرسد که آیا از ایمنی غذایی که می‌خورید مطمئن هستید؟

 

وی ادامه داد: این سازمان با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی ناسالم موجب مرگ و میر سالانه بیش از دو میلیون نفر در جهان می‌شود، تاکید می‌کند عرضه مواد غذایی حاوی باکتری‌های زیانبار، انگل یا مواد شیمیایی موجب ابتلای آدمی به بیش از 200 بیماری می‌شود که می‌تواند از یک اسهال ساده تا سرطان پیشرفته فرد را گرفتار کند.

 

وی تصریح کرد: از سوی دیگر تغییر در روش‌های تولید مواد غذایی، نگهداری، توزیع و مصرف آنها، تغییرات محیط زیست، عوامل بیماری‌زای در حال ظهور جدید و مقاومت ضد میکروبی چالش‌های ایمنی مواد غذایی کشورها به شمار می‌آیند.

 

به گفته وی، افزایش سفر و تجارت ممکن است احتمال آلودگی و بیماری‌های مسری را در سطح بین‌المللی گسترش دهد.

 

نظری خاطرنشان کرد: به گفته WHO ایمنی مواد غذایی یک مسئولیت مشترک است. این یک اصل مهم است که باید در تمام طول زنجیره تولید مواد غذایی رعایت شود.

 

وی با بیان اینکه به عقیده سازمان جهانی بهداشت پنج کلید برای دستیابی به ایمنی بیشتر مواد غذایی باید رعایت شود، تصریح کرد: تمیز و پاک نگه داشتن مواد غذایی، جدا نگه داشتن مواد غذایی خام و پخته، پختن کامل مواد و محصولات غذایی و پختن غذا با درجه حرارت مناسب از جمله این راهکارهاست.

 

نظری با بیان اینکه باید در تهیه و طبخ غذا از آب سالم و مواد اولیه سالم بهره برد، افزود: امسال سازمان بهداشت جهانی می‌پرسد" آیا غذایی که داخل بشقاب شماست و در حال خوردنش هستید سالم و عاری از میکروب های بیماری‌زاست؟"

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group