پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

یک پزشک فوق تخصص بیماریهای ریه و آلرژی گفت: واکسیناسیون عاملی برای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیست.

دکتر مهدی توانا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به درگیری افراد زیادی با بیماری کووید ۱۹ در پیک پنجم اظهار کرد: کرونای نوع دلتا قدرت بالاتری نسبت به کرونای انگلیسی از نظر شدت سرایت و بیماری زایی دارد. در کرونای آلفا یا انگلیسی معمولا 10 روز طول می‌کشید تا فرد دریافت کننده ویروس با این بیماری درگیر شود، اما در سوش دلتا این مدت زمان به سه الی چهار روز کاهش یافته که نشانگر قدرت بالای سرایت سوش دلتاست و علائم در فرد به سرعت نمایان شده و بیشتر مبتلایان با علائمی نظیر تب، بدن درد، آبریزش بینی و علائم سرماخوردگی بستری شده یا تحت درمان سرپایی قرار می گیرند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه واکسیناسیون به هیچوجه موجب ابتلای فرد به بیماری کووید ۱۹ نخواهد شد، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود با واکسیناسیون علائم کروناویروس در بین افراد بروز پیدا می‌کند یک حرف غیرعلمی و غیرمنطقی است. و افرادی که بلافاصله پس از واکسن به کرونا مبتلا می‌شوند کسانی هستند که قبل از دریافت واکسن کرونا داشته اند و علائم آنها مخفی بوده و بروز علائم آشکار با زمان تزریق واکسن همزمان شده است.

این پزشک متخصص در ادامه با اشاره به درگیری همه اقشار با سوش دلتا افزود: در سوش انگلیسی بیشترین درگیری بیماری متوجه افراد سالمند یا دارای بیماری‌های زمینه ای بود، اما در سوش دلتا شاهد کاهش سن افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ هستیم و از نوزاد تا سالمند را در برگرفته است و متاسفانه مرگ و میر در تمامی سنین وجود دارد.

وی با اشاره به سرعت بالای پیشروی کووید 19 در بدن انسان، بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراجعه به موقع به پزشک و مراکز درمانی تاکید کرد و گفت: به مردم توصیه می‌شود هر چه سریعتر نسبت به دریافت واکسن با هر نوع برندی اقدام کنند و یقین بدانند تمامی واکسن هایی که برای مردم تزریق می شود اثربخشی نسبی را حتی در برابر سویه دلتا که بسیار مقاوم است، دارد و تفاوت چندانی بین تاثیرگذاری برندهای متفاوت نیست.

وی افزود: تزریق واکسن یک آنتی بادی خوب در بدن ایجاد کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد. در سالیان گذشته نیز واکسیناسیون از پاندمی کزار، آبله، فلج اطفال و ... جلوگیری کرد و بسیاری از بیماری ها با تزریق واکسن ریشه کن شدند.

دکتر توانا با اشاره به اینکه دُز اول واکسن حدود ۳۳ درصد و دُز دوم بالای ۷۵ درصد ایمنی در بدن فرد ایجاد می‌کند، گفت: ایجاد ایمنی در بدن با تزریق واکسن مانع از بروز بیماری شدیدتر خواهد شد و توصیه می‌شود با واکسیناسیون از شدت درگیری با بیماری کووید ۱۹ کاسته شود. چنانچه فردی پس از دریافت دُز اول واکسن به بیماری کرونا مبتلا شد باید تقریبا ۶ هفته از بروز علائم او بگذرد تا بتواند دُز دوم واکسن را تزریق کند.

وی در ادامه در خصوص درمان بیماری کووید ۱۹ نیز بیان کرد: تاکنون درمان خاصی برای این بیماری مطرح نشده است و صرفا داروهای ضدویروسی نظیر رمدسیویر، فاویپیراویر و ... مورد استفاده قرار می گیرد و تنها درمانی که در تمام مقالات روز دنیا و از سوی سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌شود استفاده از داروهای ضدالتهاب نظیر دگزامتازون، بتامتازون، متیل پردنیزلون و ... است که بیماران در مرحله التهابی به صورت بستری و یا سرپایی مصرف می‌کنند.

وی بر شروع به موقع درمان و دریافت داروی ضد التهاب و ضدویروس تاکید کرد و افزود: برخی داروهای بیولوژیکی نظیر اکتمرا و ... نیز در درمان بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه بیماری کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی است اما تاثیرات آن التهابی بوده و از نظر پزشکان رفتاری متفاوت دارد و منجر به درگیری ریه با عفونت شده و تمامی سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کند.

دکتر توانا خواستار پرهیز از خوددرمانی در درمان کروناویروس شد و افزود: از مصرف خودسرانه دارو و تجویز دارو توسط افراد غیرپزشک جدا خودداری کنید و به محض بروز علائم بیماری در سریعترین زمان ممکن به پزشک یا مراکز درمان مراجعه شود.

وی بیان کرد: تجربه نشان داده است که استفاده از درمان‌های استاندارد و تجربی در کنترل این بیماری بسیار موثرتر بوده است و طب نوین نیز درمان بیماری را با داروهای ضدالتهاب توصیه می‌کند که اساس درمان کووید ۱۹ به شمار می رود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group