پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

نوع جدید ویروس جهش یافته کرونا که دلتا نام گرفته و کانون شیوع آن کشور هند است در رفتار جدید خود، کودکان و نوزادان را بسیار بیشتر از همنوعان چینی و انگلیسی خود هدف قرار داده و در واقع قدرت بالای سرایت او مرزهای ابتلا را جابجا کرده است.

در دو هفته اخیر شاهد خیز جدید کروناویروس هستیم و متاسفانه پیک پنجم با وجود توصیه های بهداشتی و اجرای واکسیناسیون با سویه دلتای هندی در حال اوج‌گیری در تمام نقاط کشور است و این روزها رنگ نقشه کشور برافروخته تر از گذشته شده چرا که موج قرمز روزبروز از نوار جنوبی کشور به‌ سمت شمال نقشه کرونایی پیشروی می‌کند و در کمتر از چند روز تعداد زیادی از شهرهای کشور در وضعیت رنگ بندی قرمز قرار گرفته اند.

موج جدید کرونا ویروس با نام دلتا در حالی با سرعت فزآینده از نوار جنوبی کشور خود را  به مرکز و شمال کشور رساند که بنا بر آمار اعلامی در اغلب بیمارستان‌های کشور، میزان درگیری نوزادان و کودکان با سویه دلتا افزایش یافته است.

طبق اعلام متخصصان، نوع ویروس دلتا در کودکان شایع‌تر است و این روزها بخش قابل توجهی از بستری شوندگان در مراکز درمانی را کودکان و نوزادان تشکیل می دهند، چرا که به دلیل شدت بالای درگیری این ویروس نسبت به پیک های قبلی، جامعه هدفی که سوش دلتا هدف قرار داده، گسترده تر شده است و بی توجهی به رعایت پروتکل ها علاوه بر اینکه خطر ابتلای تمامی سنین را افزایش می دهد، کودکان را به همبازی‌های بی دفاعی برای دلتا تبدیل می کند، موضوعی که سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز بدان تاکید دارد.

دکتر محمود کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: واریانت دلتا با قدرت سرایت ۱۲ برابر واریانت‌های قبلی و درگیری بیشتر کودکان، سرعت انتقال بالاتری دارد و نسبت به ویروس کرونای انگلیسی ۶۰ درصد قدرت سرایت پذیری بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو نوزاد به دلیل درگیری با این ویروس در این شهرستان بستری هستند، اظهار کرد: عملکرد واریانت دلتا به شکلی است که در برخی بیماران علیرغم درگیری بالای ریوی، نتیجه تست کرونا منفی نشان داده می شود، پس در این شرایط هرگونه علائم نظیر سردرد و گلودرد و گوارشی را جدی گرفته و حتی در صورت منفی شدن نتیجه آزمایش، باید اقدامات قرنطینه‌ای و حفاظتی را برای جلوگیری از ابتلای دیگران انجام دهیم.

معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه گفت: تعداد موارد مثبت سرپایی در ساوه و زرندیه در هفته سوم تیرماه ۴۱۴ مورد و در هفته چهارم تیر ۶۷۸ مورد بوده است که نشان دهنده افزایش موارد بیماری و خیز جدید این بیماری است. تعداد موارد مثبت بستری گزارش شده در هفته سوم تیرماه نیز ۲۴ مورد و در هفته چهارم تیرماه ۵۰ مورد بوده که نشان دهنده افزایش موارد بستری بیماری است.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه دانشکده علوم پزشکی ساوه واقعا نگران این سرعت گسترش بالای ویروس و این میزان رعایت پروتکل‌هاست، اظهار کرد: میزان رعایت پروتکل‌ها هنوز کمتر از ۵۰ درصد است و این فرصت خوبی برای جولان ویروس دلتا در ساوه است.

دکتر کریمی تصریح کرد: در ساوه و زرندیه از ۵۱ بستری در روز شنبه هفته گذشته به ۸۸ بستری در روز پنجشنبه رسیدیم. باید باور کنیم که ویروس دلتا به ما رحم نخواهد کرد و تا زمان واکسینه شدن حداقل ۷۰ درصد جمعیت، رعایت پروتکل‌ها توسط همگان اعم از واکسینه شده‌ها و واکسینه نشده ها الزامی‌ است.

وی بیان کرد: از مردم تقاضا داریم در فضاهای بسته تجمع نکنند و از اصناف و کسبه که ماهیت شغلی آنها باعث گسترش ویروس می‌شود همچون  رستوران‌ها، فست‌فودها و صنوف مشابه درخواست می شود که یا واحد صنفی را تعطیل کنند یا سو غذا فقط به صورت بیرون‌بر باشند.

او با تاکید بر اینکه یکدیگر را دوستانه دعوت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کنیم، تصریح کرد: از مردم  انتظار می‌رود در اعیاد پیش رو نذر ماسک کنند و به هموطنان خود ماسک هدیه دهند تا با افزایش میزان رعایت پروتکل ها بتوان پیک پنجم را مدیریت کرد.

سخنگوی علوم پزشکی ساوه در ادامه با اشاره به اینکه برای دریافت واکسن باید افراد ۶۰ سال به بالا در سامانه ثبت نام کنند، گفت: همه افرادی که واکسن می‌زنند در صورت بروز عوارض، موضوع را در سامانه salamat.gov.ir ثبت کنند تا کارشناسان مربوطه آنها را راهنمایی کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه پیرو مصوبات ستاد ملی کرونا فعالیت تالارهای پذیرایی در شهرهای قرمز ممنوع است، گفت: پیرو اعلام ممنوعیت فعالیت و برگزاری هر گونه مراسم در تالارهای پذیرایی در شرایط قرمز کرونایی شهرستان ساوه، روز گذشته ۶ واحد تالار پذیرایی توسط کارشناسان بهداشت محیط پلمب شدند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group