پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

حال دل ایرانیان در سالهای اخیر به دلیل وقوع حوادث مختلف از قبیل سیل، زلزله و در یکسال اخیر با شیوع ویروس کرونا چندان خوش نیست؛ انگار تا اطلاع ثانوی قرار نیست بخندیم و با هم باشیم اما ایام غم پایدار نخواهد ماند چون باور داریم که «پایان شب سیه، سپید است».

به گزارش ایرنا،   ایران در زمره ۱۰ کشور بلاخیز جهان قرار دارد و هر سال رخدادهای طبیعی یا غیرطبیعی برای مدتی خنده را بر لب مردم این سرزمین خشک و حلقه های اشک را در چشمانشان جاری می کند؛ از آتش و ریزش پلاسکو و جان باختن ۲۷ آتش نشان قهرمان تا زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب و سیل ویرانگر فروردین ۹۸ جملگی حوادث تلخی بودند که جان شمار زیادی از هم میهنان را گرفت و رخت سیاه ماتم را بر تن داغداران پوشاند که ریتم سمفونی زندگی مان را به درامی غم انگیز تبدیل کرد.

اما در ورای این حوادث ناگوار و تلخ، قلبها و دستان مهربان و نوعدوست ایرانیان به جهان نمایان شد تا همه بدانند ما مردم روزهای سخت هستیم همانگونه که در یکسال اخیر مدافعان سلامت در برابر هیولای مهاجم کرونا کمر خم نکردند و هرچند خسته و دور از جگرگوشه و عزیزان خود، اما فداکارانه مبتلا شدند و جان ها دادند بلکه سایه شوم تنهایی و «من» شدن ها را از سر این سرزمین گربه ای شکل بردارند و دگربار «ما» شویم.

پزشکان و پرستاران همچنین می کوشند که کودکان را از شاد مجازی به شادی واقعی رهسپار کنند و طوری شود که دوباره آغوش های گرم را به روی همدیگر بگشاییم؛ حال به نظر می رسد با جدی انگاشتن خطر کرونا از سوی مردم و رعایت موازین بهداشتی و همچنین اجرای طرح شهید سلیمانی در کشور ترمز کرونا تا حد زیادی کشیده شده است و کم کم از وضعیت قرمز و نارنجی به سمت زرد و آبی می رویم باشد که همچون آسمان و دریای لاجوردی و نیلگون آرامش به حیات اجتماعی مان بازگردد.

در شهرستان ساوه نیز گروههای رهیگری، حمایتی و نظارتی در قالب طرح شهید سلیمانی با انجام مراقبت های خانگی و تست های سریع به خصوص در حوزه های صنفی و صنعتی موفقیت های چشمگیری کسب کرده اند که داده های آماری مهر تاییدی بر این مساله است.

پرستاران و پزشکان ساوجی روزهای سختی را گذراندند؛ وقتی «مریم بهرامی نیا» اهل روستای قره چای که از سالمندان مبتلا به کرونا بود و توانست با شکست کرونا از بیمارستان مدرس به خانه بازگردد، اولین جمله اش به خبرنگاران این بود: «شما را به خدا قسم می دهم به داد پرسنل و پرستاران بیمارستان مدرس برسید» و حالا خبر خوب این است که مردم با رفتار مسئولانه این قشر زحمتکش را همراهی می کنند و صد شُکر که تب کرونا در دیار سلمان ساوجی در حال فروکش کردن است.

در آغاز اسفند پارسال که نخستین نشانه های ویروس کرونا در ایران و شهر قم مشاهده شد، ساوه به دلیل همجواری با این استان از اولین سیبل های تیر کووید۱۹ بود که شمار زیادی از اهالی این شهرستان مهاجرپذیر، صنعتی و ۳۰۰ هزار نفری که فقط ۶۵ هزار کارگر از سراسر کشور در ۶۰۰ کارخانه و مرکز صنعتی آن مشغول هستند را مبتلا کرد و روزی نبود که ابتلا یا خبر جان باختن شماری از ساکنان در رسانه ها منتشر نشود.

بر اساس گزارشی که دانشکده علوم پزشکی ساوه در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار داد، در این شهرستان از ۱۶ ابان امسال همگام با سراسر کشور طرح شهید سلیمانی اجرا شد.  

قطعا مبارزه و مدیریت موج اپیدمی ویروسی چون کرونا در مناطقی چون ساوه با ۲۲ منطقه حاشیه نشین و صدها مرکز صنعتی و ده ها هزار نیروی کارگر که از جای جای ایران زمین به این شهر آمده اند به مراتب سخت تر از شهرهایی است که بافت و ترکیب جمعیتی یکنواختی دارند اما مدافعان عرصه سلامت در بیمارستان ها، مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت با همکاری سایر ارگان ها در قالب طرح شهید سلیمانی شناسایی مبتلایان و انجام مراقبت های بهداشتی، درمانی، حمایتی و مراقبتی با هدف قطع زنجیره انتقال را آغاز کردند که دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته و کاهش شمار مبتلایان، بستری شدگان و جانباحتگان حاصل این اقدامات است و حتی هفته گذشته بیمارستان شهید چمران این شهر روال عادی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را از سر گرفت.

تیم مراقبتی متشکل از بسیج، هلال احمر، بخش خصوصی، داوطلبان سفیر سلامت و همکاران حوزه بهداشتی هستند که اقدام به تهیه و توزیع بسته های معیشتی در مناطق کمتر برخوردار شهر مانند حاشیه نشین ها و حوزه روستایی می کنند.

تاکنون به ۳۰۱۰ خانوار شهرستان ساوه بسته معیشتی که هر یک ارزشی افزون بر چهار میلیون ریال دارد، تحویل شده است تا خانوارهایی که احیانا فردی مبتلا با علائم مثبت دارند همه  توجه خود را به بهبود بیمارشان معطوف کنند و دغدغه خورد و خوراک نداشته باشند.

در حوزه مراقبتی و رهگیری نیز مراقبین سلامت و بهورزان فعالیت می کنند که با مراجعه به درب منازل ساکنان شهر و روستاهای ساوه به خصوص افراد سالمند، بیماران مبتلا و بانوان باردار را رصد می کنند و از آغاز طرح تاکنون سه هزار و ۷۶۶ نفر در این راستا خدمات لازم را دریافت کرده اند.

در بخش مراقبت در منزل نیز با اعزام پزشک همراه با پرستار یا ماما به منزل گروههای شناسایی شده، افراد بدحال و سالمندی که قادر نیستند به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کنند در قالب طرح مراقبت خانگی (Home Care) ویزیت و خدمات درمانی و مراقبتی لازم به آنها ارائه می شود و در صورت لزوم آنها را به مراکز منتخب برای بستری و درمان ارجاع می دهند.

از ابتدای طرح شهید سلیمانی تاکنون با همکاری مراکز درمانی شهید چمران، کریمه اهل بیت و شهدای گمنام، ۷۵۰ مورد تست سریع کرونا از افراد انجام شده است که نقش تعیین کننده ای در شناسایی سریع افراد مبتلا و کنترل وضعیت اطرافیان او دارد و بدین ترتیب از شیوع ویروس در سطحی گسترده جلوگیری می شود.

بخش نظارتی طرح شهید سلیمانی ساوه نیز متشکل از ۲۶ تیم با ۲۵۰ عضو است که با بازدید از مغازه و فروشگاه های بزرگ، اماکن عمومی، ادارات و بانک ها نحوه و میزان اجرای پروتکل های بهداشتی را رصد می کنند.

در این زمینه تاکنون ۹۰۳ فقره بازدید مشترک با سایر گروهها، ۲ هزار و ۳۳۴ بازدید توسط بخش سلامت، ۹۶۴ بازدید از سوی همکاران بسیج و ۹۰۹ مورد بازدید از سوی بازرسان هلال احمر به عمل آمده است و این فعالیت ها در نهایت منجر به ۸۵۴ مورد اخطار و پلمب ۶۴ واحد شد ضمن اینکه ۳۸۹ باب از منازل شهروندان نیز توسط این گروهها ضدعفونی و گندزدایی شد.

در طرح شهید سلیمانی تمام ۴۴ خانه بهداشت روستایی،  ۱۱ مراکز خدمات جامع شهری و روستایی و ۶ مرکز صرفا روستایی پای کار هستند.

آنچه که تا حد زیادی فعالیت های مقابله با کرونا را در ساوه متمایز می کند، ارائه خدمات به جمعیتی افزون بر پنج هزار و ۵۰۰ تن از اتباع افغانستانی که در مهمانشهر شهید ناصری واقع در ۲۵ کیلومتری شرق شهرستان سکونت دارند است و در این زمینه درمانگاه این شهرک و نیروهای بهداشت و درمان دانشکده علوم پزشکی خدمات ارزنده ای ارائه نمودند تا این مهمانان کشورمان از گزند کرونا به دور باشند.

درمانگاه مهمانشهر شهید ناصری با کمک دانشکده علوم پزشکی و سایر ارکان طرح شهید سلیمانی علاوه بر انجام تست های سریع و خدمات مراقبتی و بهداشتی، نسبت به ضدعفونی و گندزدایی معابر عمومی و منازل اتباع ساکن اقدامات موثری انجام داده اند.

در اقدامی مبتکرانه، ناظران بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه پس از شناسایی کارگران و پرسنل فعال در حدود ۶۰۰ کارخانه شهرستان ضمن ارائه خدمات مراقبتی و قرنطینه برای فرد مبتلا با حضور در واحد تولیدی از افرادی که با شخص مبتلا تماس نزدیک داشته اند نیز تست سریع (Rapid Test) می گیرند تا از گسترش ویروس میان سایر کارگران ممانعت شود و بدین ترتیب اختلالی درروند تولید و اشتغال پیش نیاید.

تلاش ایثارگونه و فداکارانه کادر درمانی، پرستاری و پزشکان نه فقط در ساوه بلکه در سراسر کشور نقطه عطفی در تاریخ این سرزمین خواهد بود و قطعا این سیاهی شب به زودی جای خود را به سپیده روشن خواهد داد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group