پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

این روزها همچون ۹ ماه قبل، دغدغه اصلی سیستم بهداشت و درمان کشور، همچنان کنترل و مهار ویروس کروناست، تیتر اصلی اخبار هنوز به این ویروس اختصاص دارد و همه تلاش ها بر این است که حداقل، جان افراد کمتری بواسطه این بیماری گرفته شود.

بیش از یک سال از شیوع این ویروس در جهان و حدود ۱۰ ماه از شیوع آن در ایران گذشته و هنوز رفتارهای کرونا ناشناخته است. به ضرس قاطع نمی توان برای این بیماری نسخه پیچید، هنوز دارو و درمان و واکسن قطعی با اثربخشی ۱۰۰ درصدی برای آن شناخته نشده و هنوز باید برای مبتلا نشدن به شدت مراقب خودمان باشیم.

اصلی ترین عامل شیوع این ویروس حضور در  اجتماعات است، برای همین است که مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور تاکید فراوانی بر جلوگیری از تجمعات و دورهمی ها دارند چراکه بخش اعظمی از مبتلایان حداقل یک بار تجربه حضور در اماکن و فضاهای شلوغ و پرتراکم را داشته اند.

به گزارش ایسنا، شب یلدا در فرهنگ ایرانی نماد دورهمی است، ولی امسال این دورهمی می تواند قاتل جان و عامل از دست رفتن عزیزان مان باشد و همین مسئله باعث شده است که روزهایی که پیش رو داریم روزهای خطرناکی به نظر برسد و هر روز نگرانی ها برای دورهمی های این شب طولانی که ممکن است، خوابی طولانی و ابدی برایمان رقم بزند را بیشتر و بیشتر کند.

طی یک ماه اخیر محدودیت های بسیاری در سراسر کشور اعمال شد تا بلکه بتوان قدری از بار بیماری، فشار موجود بر کادر درمان و موارد ابتلا و مرگ را کاهش داد و اتفاقا همین محدودیت ها و ممنوعیت ها موثر افتاده است.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و خارج شدن ۱۲۶ شهر از مجموع ۱۶۰ شهر دارای وضعیت قرمز و تبدیل وضعیت آنها به نارنجی، حاصل اعمال همین محدودیت ها و ممنوعیت ها بود و اتفاقا همین تصمیمات محدود کننده باعث شده که استان مرکزی کاملا از وضعیت قرمز خارج شود و در حال حاضر سه شهرستان زرد شوند و ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار بگیرند.

کاهش ۵۴ درصدی موارد فوت در استان مرکزی

به گفته دکتر علی علیمحمدی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، در حال حاضر موارد ابتلا در استان مرکزی نسبت به هفته دوم آذرماه ۲۹ درصد و نسبت به هفته چهارم آبانماه ۵۴ درصد کاهش یافته است. همچنین موارد ابتلا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی نسبت به قبل از اعمال محدودیت ها ۴۶ درصد، در دانشگاه علوم پزشکی ساوه ۶۶ درصد و در دانشکده علوم پزشکی خمین ۳۹ درصد کاهش داشته است.

علیمحمدی افزود: در هفته چهارم آبانماه موارد فوتی استان ۸۳ مورد بوده است که در هفته دوم آذرماه به ۶۴ مورد و در هفته سوم آذرماه به ۳۹ مورد رسید و در مجموع شاهد کاهش ۵۳ درصدی موارد فوت در استان مرکزی هستیم.

به گزارش ایسنا، با تلاش های فراوان موارد ابتلا و فوت، در استان مرکزی به ترتیب ۵۳ و ۵۴ درصد کاهش یافته است، اما یک غفلت و سهل انگاری این شرایط ناپایدار را در هم می شکند و اتفاقا این سهل انگاری می تواند در شب یلدا رقم بخورد.

متاسفانه کادر درمان و مسئولان سلامت کشور و استان به شدت نگران دورهمی شب اول زمستان ۹۹ هستند، نگرانی که در کنار فشار کاری، بار مضاعفی بر دوش کادر درمان خواهد شد و همین امر باعث شده است که پرستاران و پزشکان به هر زبانی که شده از مردم خواهش کنند که برای شب یلدا دورهمی نداشته باشند.

یلدا را مجازی برگزار کنید

یکی از پرستاران بیمارستان ولیعصر اراک از مردم درخواست می کند که شب یلدا کنار هم جمع نشوند و این شب را به شکل تلفنی و مجازی در کنار هم باشند تا فشار کار از روی کادر درمان برداشته شود.

وی با بیان اینکه کادر درمان و فشار کاری آنها را درک کنید، می گوید: اکثر همکاران ما یا خودشان یا خانواده هایشان درگیر بیماری شده اند، فشار کار روی کادر درمان بسیار زیاد است، پس بهتر است که امسال برای شب یلدا مراسمی نداشته باشیم تا سال دیگر بتوانیم این شب را در کنار هم باشیم.

یک شب را تحمل کنید

پرستار دیگری با تاکید بر اینکه کمک کنیم که این بیماری زودتر از بین برود، می گوید: یک شب هزار شب نمی شود، امسال شب یلدا را دور هم جمع نشوید، یک شب را تحمل کنید تا این بیماری زودتر ریشه کن شود.

به گزارش ایسنا، شب یلدا که هر سال جشنی بزرگ برای ایرانیان بوده است، امسال به کابوسی برای کادر درمان و مسئولان تبدیل شده است، درست است که اکثریت جامعه نسبت به سلامت خود و همنوعانشان دغدغه مند هستند، اما همواره عده قلیلی هستند که فارغ از همه زنگ خطرها، به رفتارهای عادی خود ادامه می دهند و قطعا همین عادی انگاری هاست که باعث ادامه یافته این بیماری پس از ۱۰ ماه شده است و مسلما اگر همه اقشار و ارکان جامعه نگران بودند، امروز همه مسئولان و رسانه ها برای اقناع افکار عمومی و برگزار نکردن دورهمی ها بسیج نمی شدند.

صرف انرژی ستاد ملی و استانی برای برگزار نشدن یک دورهمی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی، می گوید: جای تاسف دارد که ما این روزها دغدغه شب یلدا داشته باشیم. در حالی‌که بیماری کووید ۱۹ همه مراسم‌های مذهبی و ملی دنیا مانند مراسم حج و نوروز را تعطیل کرده است، سوال این است که با وجود این شرایط چرا باید دورهمی خانوادگی در یک شب به این میزان انرژی ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا را به خود صرف کند.

نگرانیم

دکتر جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز از روزهای گذشته به کرات درخصوص برگزاری دورهمی شب یلدا ابراز نگرانی کرد و به ایسنا گفت: نمی توان امید داشت که مراسم یلدا مطلقا برگزار نشود ولی از مردم انتظار می رود که دورهمی در فاصله زمانی حداکثر یک ساعت و با تعداد مدعوین حداقلی به تناسب مساحت منزل مسکونی و با رعایت فاصله دو متری افراد از یکدیگر انجام شود. مردم حتما از ماسک استفاده کنند و سالمندان و نیز افرادی که بیماری زمینه ای دارند از شرکت در این دورهمی ها به شدت پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: رخ دادن هرگونه پیک جدید کرونا بستگی به رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی از سوی آحاد مختلف جامعه بویژه در ادارات، صنایع، اصناف و مراکز تجمعی دارد. نباید دلخوش کاهش نسبی آمار باشیم. بدیهی است که هرگونه کوتاهی در این زمینه منجر به افزایش شیب آمار مبتلایان در فصل زمستان خواهد شد و در صورت رعایت مردم و آمدن واکسن، شرایط پایدار و ثابتی حاکم خواهد شد و به وضعیتی نظیر بیماری آنفلوآنزا خواهیم رسید.

به پویش "نه به دورهمی یلدا" بپیوندید

به گزارش ایسنا، میزان نگرانی حوزه بهداشت و سلامت در کشور و استان مرکزی به قدری است که پویش "نه به دورهمی یلدا " راه اندازی شده است.

یاسر قربانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک در این خصوص گفت: پیش بینی می شود با آغاز فصل زمستان آمار ابتلا به کرونا افزایش یابد، بر اساس مطالعات منتشر شده بزرگ‌ترین سهم در انتقال بیماری را دورهمی های کوچک خانوادگی داشته است، به همین علت باید به خانواده های ایرانی با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا هشدار داد.

وی افزود: این بار باید بخاطر شیوع بالای کرونا، شب یلدا دور هم جمع نشویم حتی در قالب جمع خانوادگی کوچک چراکه هر لحظه امکان ابتلا به کرونا وجود دارد، البته که دیگر نباید خبری از دورهمی های بزرگ با بزرگان فامیل باشد و یلدای امسال هم مانند نوروز باید همه چیز حتی دورهمی کوچک تعطیل شود و به دلیل بسته بودن محیط های خانه و افزایش جمعیت که عاملی برای انتقال ویروس است نباید دورهمی یلدای ۹۹ را به آخرین یلدای عزیزانمان تبدیل کنیم.

به گزارش ایسنا، تمام این نگرانی ها زمانی پایان می یابد که که مردم بتوانند با درک کاملی از شرایط به رعایت ۱۰۰ درصدی الزامات بهداشتی برسند. شب یلدا در واقع آزمونی برای نمایش رسیدن به سطح بالایی از دغدغه مندی اجتماعی است و مسلما با رعایت پروتکل ها و برگزاری نکردن دورهمی، علاوه بر انجام وظایف اجتماعی می توان کمر این بیماری را شکست و جشن طولانی ترین شب سال را به روز از بین رفتن این ویروس و دورهمی های طولانی و درآغوش کشیدن یکدیگر موکول کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group