جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

رییس گروه تغذیه واحد مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اجرای بسیج ملی تغذیه در کشور و استان گفت: ۶۰ درصد مردم استان مرکزی مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند.

نسرین یادگاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز بسیج ملی تغذیه در کشور از ۱۴ دیماه که تا ۳۰ دی ادامه خواهد داشت، افزود: پیروی از الگوی غذایی سالم شرط اصل سلامتی و مراقبت از سلامتی از مسئولیت‌های فردی است و توجه به تغذیه و الگوی غذایی مناسب از ارکان اصلی خودمراقبتی محسوب می‌شود.

وی الگوی غذایی مناسب را برنامه غذایی همراه با تعادل، تنوع و تناسب دانست و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و گرانی برخی از اقلام که مانع دسترسی کافی مردم به همه مواد غذایی شده است، بسیج تغذیه سالم و ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین های غذایی سالم در سراسر کشور راه‌اندازی شد.

یادگاری تصریح کرد: اهداف این بسیج ارتقای آگاهی، تغییر نگرش و عملکرد مردم در خصوص جایگزین های غذایی را مد نظر قرار داده است تا آگاهی مردم درخصوص همه گروه های غذایی افزایش پیدا کند و بدانند که اگر نمی توانند از گوشت استفاده کنند چه مواد غذایی را جایگزین آن کنند که در این مورد بهترین جایگزین گوشت، حبوبات و تخم مرغ است. یا اگر خواهان سلامتی و بیمار نشدن هستند روغن های مایع را جایگزین روغن جامد کنند.

وی با بیان اینکه سیاستمداران نیز باید برای افزایش دسترسی و ترویج الگوی غذایی سالم و جایگزین های مناسب تلاش کنند که این موضوع در برنامه ششم توسعه کشور و سند امنیت غذایی دیده شده است، گفت: همه سازمان ها و ادارات ملزم هستند که از این برنامه ها تبعیت کنند و کاری کنند که دسترسی و تامین مواد غذایی جایگزین برای جامعه فراهم باشد.

یادگاری تاکید کرد: اگر بیان می شود که در تلویزیون تبلیغات سالم نمایش داده شود، در راستای فرهنگ سازی است تا برای مثال به صورت مکرر نوشابه تبلیغ نشود و در کنار آن دوغ بدون گاز پیشنهاد شود و جایگزین های آن هم مدنظر قرار گیرد. رسانه ها باید کمک کنند که مردم جایگزین های مناسب غذایی را یاد بگیرند و با هر تمکن مالی به تمامی مواد غذایی مغذی دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه با معرفی جایگزین های مواد غذایی علاوه بر کمک به سلامت جامعه به اقتصاد خانواده نیز کمک می‌شود، افزود: اعتقاد داریم تمامی افراد باید بتوانند از جایگزین های مواد غذایی استفاده کنند.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان مرکزی ۶۰ درصد مردم استان مرکزی را مبتلا به چاقی و اضافه وزن دانست و گفت: این رقم نشان از وجود مشکل در تغذیه مردم دارد. در حال حاضر در استان مرکزی روزانه ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک توسط مردم مصرف می شود در حالی که استاندارد آن روزانه سه تا پنج گرم است و حتی ۴۰.۲ درصد مرد م هنوز نمکدان را از سفره های خود حذف نکرده اند.

وی افزود: طبق بررسی و ارزیابی سال ۹۶، روزانه ۶۵.۷ درصد مردم استان مرکزی قند و شکر مصرف می کنند در حالی که این دو ماده دو سم سفید هستند که نباید زیاد استفاده شوند، همچنین ۴۲ درصد میانسالان استان دچار اضافه وزن و ۲۴ درصد این جامعه نیز مبتلا به چاقی هستند.

یادگاری بیان کرد: ۲۰ درصد مردم استان از روغن جامد استفاده می کنند در حالی که باید روغن مایع جایگزین شود. مردم باید بدانند که روغن حیوانی هیچ تفاوتی با روغن جامد ندارد و اشباع هر دو روغن بسیار بالاست.

رییس گروه تغذیه واحد مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه انتظار می رود جایگزین های مناسب برای همه مواد غذایی مدنظر قرار گیرد گفت: برای مثال اگر به گوشت دسترسی نیست حتما حبوباب جایگزین شود. حتی اختلاط حبوبات با غلات مانند عدس پلو، ماش پلو و ... بهترین پروتئین با همه اسیدهای آمینه را فراهم می کند که جایگزین بسیار خوبی برای گوشت خواهد بود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group