پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

یک فعال حوزه گردشگری گفت: گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی، سودده‌ترین صنعت جهان است.

علیرضا جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین زمینه‌های ایجاد شادی و نشاط در جامعه، صنعت گردشگری است که از طریق آن می‌توان به امر تبادل فرهنگی و غنا بخشیدن به فرهنگ مردم نیز یاری رساند.

وی ادامه داد: گردشگری بجز اینکه یک پدیده فرهنگی است، در قرن بیستم و با پیشرفت وسایل حمل و نقل و امکانات اقامتی تبدیل به یکی از سودده‌ترین صنایع جهان نیز شده است. ایران با دارا بودن امکانات طبیعی و فرهنگی فراوان تنها احتیاج به مدیریت مناسب ظرفیت‌ها و اندکی سرمایه‌گذاری دارد تا بتواند تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری جهان شود.

وی اضافه کرد: تنها کافی است به بخشی از سخنرانی دکتر ماهاتیر محمد نخست‌وزیر اسبق مالزی- در یکی از سفرهایش به ایران توجه کنیم که گفته بود "اگر مدیریت جاذبه‌های توریستی استان اصفهان در اختیار مالزی قرار ‌گیرد، سالانه برابر با ارزآوری نفت برای ایران سودآور خواهد بود".

این فعال صنعت گردشگری با بیان اینکه ایران در زمینه پتانسیل‌های بالقوه گردشگری در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد، اظهار کرد: این در حالی است که ایران تنها نیم درصد از سهم گردش مالی گردشگری را به خود اختصاص داده است. توسعه گردشگری در ایران جای کار بسیار دارد و امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت در این صنعت هر روز بیشتر از روز گذشته به ما خاطرنشان می‌شود.

وی تاکید کرد: عنوان گردشگر به هر فردی که برای گذران اوقات فراغت از محیط روزمره زندگی خود خارج شود اطلاق می‌شود و عوامل جذب گردشگران می‌تواند طبیعی همچون جنگل و دریا و کویر یا فرهنگی همچون آثار باستانی و مقبره‌ها یا مصنوعی همچون شهربازی و موزه‌ها باشد.

جوادی با بیان اینکه گردشگران داخلی و خارجی با استفاده از وسایل نقلیه گوناگون خودشان را به مقاصد جذاب دلخواه‌شان می رسانند، افزود: پس از مسئله حمل و نقل گردشگران، مهم‌ترین مسئله اقامت و خدمات‌رسانی به آنهاست که هر کدام احتیاج به زیرساخت و فضاهای مشخصی دارد.

وی ادامه داد: تسهیلات و خدمات گردشگری به عنوان یکی از بنیادی‌ترین اشکال عرضه در صنعت گردشگری، بیشترین حجم درآمدزایی را برای جوامع میزبان به ارمغان می‌آورد. در تمام فرآیند طراحی تا ساخت و بهره‌برداری از این تسهیلات، امکان اشتغال و درآمدزایی گسترده برای ساکنین محلی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه سیاحان که مجری ساخت شهر جدید آیلند در زرندیه است، یکی از جذاب‌ترین نکات گردشگری را گستردگی و تنوع آن دانست و گفت: انواع مختلفی از این پدیده همچون گردشگری شهری، روستایی، درمانی، فرهنگی، آموزشی، زیارتی، سیاسی، اکوتوریسم و ... وجود دارد که هر کدام از آنها احتیاج به امکانات و زیرساخت‌های متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: نزدیکی به پایتخت سیاسی و شریان‌های اصلی حمل‌ونقل یکی از بنیادی‌ترین نیازهای یک منطقه برای پذیرایی از گردشگران مختلف با اهداف گردشگری گوناگون است، البته درباره مواردی همچون گردشگری ورزشی و تفریحی، زیرساخت‌های اختصاصی و مدرن برای جذب گردشگران داخلی و خارجی نیاز است.

جوادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز در این روزها علیرغم اینکه می‌تواند تهدیدی برای بسیاری از صنایع باشد، از طرفی می‌تواند به فرصتی برای ارزآوری به ایران تبدیل شود، افزود: ایران از نظر هزینه ارزی برای گردشگران خارجی، یکی از ارزان‌ترین کشورها محسوب می‌شود. جاذبه‌های گردشگری و ارزان بودن سفر به ایران می تواند باعث جذب توریست شود که در دوران تحریم، یکی از بهترین راه‌های ورود ارز به کشور است.

وی بیان کرد: درآمد صنعت گردشگری می‌تواند یکی از بزرگترین درآمدهای ارزی کشورها باشد، به طورمثال به گزارش سایت The world bank، درآمد فرانسه از صنعت توریسم در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۰ میلیارد دلار، آلمان حدود ۵۶ میلیارد دلار، ترکیه حدود ۳۲ میلیارد دلار و درآمد امارات حدود ۲۱ میلیارد دلار بوده است. امارات به دلیل محدود بودن منابع طبیعی، در سال های اخیر به ساخت شهرک‌هایی مانند مینا زاید، نخیل و یاس مارینا روی آورده و از این طریق درآمدهای صنعت گردشگری خود را افزایش داده است.

جوادی ادامه داد: یکی دیگر از روش‌های افزایش درآمدهای ارزی امارات جذب گردشگر ورزشی است. بر اساس آمار فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی، برگزاری هر مسابقه موتوراسپرت در سطح بین‌المللی به طور میانگین باعث ورود حدود ۲۲۹ میلیون دلار ارز به کشورهای برگزارکننده می‌شود.

وی بیان کرد: به گزارش دنیای اقتصاد تعداد مسافران ایرانی که در سال ۹۵ از کشور خارج شده‌اند ۹ میلیون نفر بوده است. اگر تنها چهار درصد از این مسافران، ورزش‌های موتوری را تجربه کنند و هر یک حدود ۲۰۰۰ دلار هزینه کنند، حدود ۷۲۰ میلیون دلار ارز از ایران خارج خواهد شد. با توجه به نبود زیرساخت و امکانات استاندارد در این ورزش، متاسفانه شاهد خروج ورزشکاران حرفه‌ای برای استفاده از امکانات دیگر کشورها هستیم و به طور متوسط حدود ۲۰۰۰ سفر ورزشی برای حضور در پیست‌های حرفه‌ای خارج از کشور انجام می‌شود. هزینه هر سفر آنها به طور متوسط ۳۰ هزار دلار است که در مجموع باعث خروج حدود ۶۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود.

 وی گفت: اعطای تسهیلات لازم برای برگزاری این مسابقات در ایران از طرفی باعث کاهش خروج ارز و از طرف دیگر منجر به ورود ارز به کشور و افزایش درآمدهای ارزی خواهد شد.

جوادی در ادامه به ظرفیت های مطلوب گردشگری استان مرکزی اشاره کرد: استان مرکزی زادگاه مردان تاریخ‌سازی چون حضرت امام خمینی(ره)، میرزا تقی‌خان امیرکبیر و دانشمندانی مانند دکتر قریب و دکتر حسابی و دیگر مردان و زنان صاحب‌نام و برجسته‌ای است که می‌تواند به عنوان جاذبه گردشگری در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: استان مرکزی و شهرستان‌های آن با توجه به دارا بودن چنین شرایطی از پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری ایران برخوردار هستند. این استان علاوه بر برخورداری از ظرفیت بزرگان، از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی خاصی همچون بازار تاریخی اراک، کاروانسرای شاه عباسی ورده، مسجد جامع ساوه، آرامگاه پرفسور حسابی و ده‌ها اثر تاریخی و طبیعی و فرهنگی برخوردار است.

جوادی ادامه داد: در سال‌های اخیر با ساخت شهرک‌های گردشگری همچون شهر آیلند در شهرستان زرندیه که با استفاده از توان متخصصان داخلی و حضور ۱۹ مشاور برجسته بین المللی به مرحله اجرایی درآمده، این جاذبه‌ها افزایش یافته است.

وی گفت: این مجموعه با مساحت ۱۴۰۰هکتار در فاصله ۳۵ کیلومتری بزرگراه تهران- ساوه قرار دارد. مجاورت با فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) و دارا بودن کاربری‌های گوناگون همچون زمین‌های گلف و پیست اسب‌دوانی و پیست‌های اتومبیل‌رانی، پارک علم و فناوری، دهکده ورزش، دهکده سلامت و همچنین طراحی بزرگترین پارک آبی و شهربازی خاورمیانه آن را به بزرگ ترین شهرک بین‌المللی ورزشی، تفریحی، تجارتی و اقامتی ایران تبدیل کرده است.

به گفته جوادی، شهر آیلند با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و جذب سرمایه های خارجی در حال اجرا و تکمیل است و در حال حاضر فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group