پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

یک درمانگر طب ایرانی و دانش آموخته دانشگاه تهران گفت: افراد سودجو و فرصت طلب چالش بزرگ پیش روی طب سنتی است.

دکتر عبدالله سعیدی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با تاکید بر اینکه اقبال مردم به حوزه طب سنتی ایرانی و طب مکمل رو به افزایش است، تصریح کرد: باید از گرایش آنها به سوی افراد سودجو و فرصت‌طلبی که با افراطی‌گری و بزرگنمایی از خدمات این حوزه، به اعتماد و باورهای دینی مردم ضربه زده و جامعه پزشکی را نیز نسبت به این مکتب غنی طبی و میراث با ارزش بجا مانده از حکمای ایرانی بی‌اعتماد می‌کنند، جلوگیری کنیم.

وی افزود: طب ایرانی یا طب سنتی ایران گنجینه ارزشمندی از دانش بومی این سرزمین و آمیزه‌ای از قرنها تجربه پزشکی است که اکنون دوباره در بوته آزمایش و نقد و بررسی اثربخشی در دانشگاه ها قرار گرفته است و توسط پزشکان متخصص طب ایرانی و استادان دانشگاه در رشته‌های مختلف مورد اقبال و توجه علمی قرار گرفته است.

این درمانگر طب ایرانی، اظهار کرد: این دانش ریشه‌های مشخص و منابع علمی معینی دارد و عرضه کنندگان آن نیز به عنوان پزشک با مسائلی مانند شیوه‌های نوین تشخیص و درمان، داروهای جدید و عوارض و تداخلات دارویی آشنا هستند.

وی بیان کرد: اما به علت استقبال و علاقه مردم از فرهنگ و تمدن و سنت‌های خود، بازار ورود شیادان و مدعیان و غیر پزشکان به این عرصه داغ شده و سلامتی و جان و مال مردم را نشانه رفته است.

سعیدی تاکید کرد: در زمینه بیماری‌های صعب العلاج و سرطان، تبلیغات دروغین و ادعاهای واهی از کشف انواع روش‌ها و داروهای صددرصد تضمینی! باعث نگرانی شدید جامعه علمی شده است. این ادعاها در اغلب موارد یا منجر به تاخیر در شروع درمان بیماران، یا تداخلات درمانی و بروز عوارض و از دست رفتن زمان طلایی درمان و هدر رفتن مال بیماران و خانواده ایشان می‌شود.

وی گفت: متاسفانه آنچه که امروزه با سوءاستفاده از علایق و اعتقادات مذهبی مردم، با سوءبرداشت‌های غلط از متون دینی و روایات و به اشتباه با نام طب اسلامی ترویج می‌شود، یا کسانی که با کمترین دانش پزشکی با استفاده از القاب دینی سعی می‌کنند پشت هاله‌ای از نور و تقدس کاذب خود را دور از دلیل و برهان علمی نگه دارند، یا شیادانی که بر موج گرایش جامعه به مواد طبیعی و گیاهی سوار شده اند، سلامت نسل‌ها را نشانه رفته‌اند .

این دانش آموخته دانشگاه تهران تاکید کرد: جامعه دانشگاهی ضمن اعلام حمایت از رویکرد علمی و آکادمیک برای احیای طب ایرانی و اعلام آمادگی برای همکاری پژوهشی در همه زمینه‌ها، خصوصا کمک به افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان، تمامی فعالیت‌های غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای مدعیان دروغین طب سنتی و اسلامی را مستوجب تعقیب و بازخواست دانسته و خواستار برخورد جدی همه مسئولان نظارتی و دانشگاهی، مقامات مذهبی و دانشمندان روحانی و علمای حوزوی و همچنین نظام پزشکی هستند.

وی از مردم خواست که خدمات طب مکمل و طب ایرانی را فقط در مراکز دانشگاهی و مراکز مورد تایید رسمی سازمان نظام پزشکی دریافت کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group