جمعه 21 ارديبهشت 1403 | Friday 10 May 2024

 

▫️نقاش: منسوب به حبیب‌الله مشهدی (حبیب‌الله ساوجی)

▫️محل نگه‌داری اثر: مجموعهٔ داوود، کپنهاگ، دانمارک

 آپلود عکس


تو را ناخدا بُرد و ما را خدای...
.
.

حکایت سعدی از پیر فاریاب، نام اثری است که به حکایتی از بوستان سعدی پرداخته‌ است. ماجرای این حکایت که در «باب سوم در عشق و مستی و شور» ذکر شده، به کرامتِ درویشی فاریابی که از دوستان سعدی شیرازی است اشاره می‌کند که در موقعیتی که از کشتی جامانده، با پهن‌کردن سجاده و بدون این‌ که تَر شود، از رودخانه عبور کرده و خطاب به سعدی که از این واقعه متحیر گشته به کنایه‌ می‌گوید «تو را ناخدا بُرد و ما را خدای»
.
.

▫️نقاش: منسوب به حبیب‌الله مشهدی (حبیب‌الله ساوجی)
▫️تاریخ: حوالی ۱۶۰۰ تا ۱۶۰۸ میلادی
▫️ابعاد: ۴۷٫۶ × ۳۲٫۱ سانتی‌متر
▫️محل نگه‌داری اثر: مجموعهٔ داوود، کپنهاگ، دانمارک

معرفی کشور دانمارک

 

 
Davids Samling.JPG

این مجموعه‌ی غنی توسط وکیل، بازرگان و هنرمند دانمارکی «سی.ال.دیوید» گرد آوری شده است. در میان آثار جمع آوری شده هنر اسلامی در قرن‌های هشتم تا نوزدهم، بیشتر از همه خودنمایی می‌کنند. کاشی‌های اسلیمی، تابلوهای نقاشی، تذهیب و... از نمونه آثار گران‌بهای این مجموعه است. آثار اروپایی و عصر طلایی نیز در این موزه‌ی هنری نگهداری می‌شوند. «مجموعه‌‌ی دیوید» را منحصر به‌فرد‌ترین موزه‌ی دانمارک می‌دانند.در این ساختمان حراجی‌ها و نمایشگاه‌های هنری بزرگ و مهمی برگزار می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که بخش‌های مختلف موزه قیمت‌های متفاوتی دارد.

حبیب الله ساوجی

از نگارگران دوره شاه عباس صفوی (حک : 996ـ1038)
متن
حبیب‌اللّه ساوجی، از نگارگران دوره شاه عباس صفوی (حک : 996ـ1038). از زندگی وی اطلاع چندانی در دست نیست. رقم وی در نقاشیهایش، حبیب، حبیب‌اللّه، حبیب‌اللّه نقاش و مشهدی حبیب‌اللّه است (رجوع کنید به سیمز و همکاران، ص 234، تصویر 148، ص 329، تصویر 250؛ اشوینتوخوفسکی، ص 293ـ296، تصاویر 2ـ5). برخی رقم اخیر را حبیب‌اللّه مشهدی خوانده و او را نقاش دیگری فرض کرده‌اند (رجوع کنید به کریم‌زاده تبریزی، ج 1، ص 145ـ146؛ پاکباز، ص 199 که تنها حبیب‌اللّه مشهدی را ذکر نموده است)، اما سودآور (ص 227) با توجه به طرز نوشتن رقم در نگاره شکارچی و تفنگ (رجوع کنید به سیمز و همکاران، ص 234) ــکه واژه مشهدی در پایین، حبیب در وسط و اللّه در بالا قرار گرفته ــ آن را مشهدی حبیب‌اللّه دانسته، که اشاره‌ای است به مسافرت هنرمند به مشهد و زیارت بارگاه امام رضا علیه‌السلام. در نگاره مجمع پرندگان (رجوع کنید به همان، ص330)، رقم وی روی سنگی کوچک و تیره رنگ در وسط نقاشی، به برخی رقمهای رضا عباسی در این دوره شباهت دارد.حبیب‌اللّه اهل ساوه بود (منشی قمی، ص 151) و احتمالا به دلیل استعدادی که در نگارگری داشت، برای یافتن حامیانی در دربار صفوی، راهی قزوین شد. در این دوره، بی‌توجهی سلطان محمد خدابنده* به نقاشی و هنرهای تصویری به دلیل ضعف بینایی‌اش، به تعطیل شدن کارگاه سلطنتی انجامید و هنرمندان دربار قزوین در جستجوی حامی دیگری برآمدند. به نوشته کنبی (1997، ص 91ـ92)، ظاهرآ برخی از آنان به هند و عثمانی و شماری همانند حبیب‌اللّه، محمدی، شیخ محمد و صادق بیک افشار* به مشهد یا هرات رفتند؛ اما به نوشته منشی قمی (ص 151ـ152)، حبیب‌اللّه از ساوه به قم رفت و در آنجا به خدمت حسین‌خان شاملو (متوفی 1027)، حاکم قم، درآمد. ولش (ص 173) وی را با سلطان حسین‌خان شاملو (متوفی 988)، اشتباه گرفته و در به تصویر کشیدن محیط فرهنگی و هنری زندگی حبیب‌اللّه نیز به خطا رفته است.اسکندر منشی (ج 2، ص 433) نخستین‌بار در سال 999 از حسین‌خان (حاکم قم) نام برده و از آنجا که حبیب‌اللّه در آن سالها نقاش صاحب‌نامی بوده است، احتمالاً حمایت حسین‌خان از وی چندان به پیش از این تاریخ بازنمی‌گردد. حسین‌خان حامی هنرمندان بود و کتابهایی از جمله شاهنامه و نزهت‌نامه علایی اثر شهمردان‌بن ابی‌الخیر به دستور وی نسخه‌پردازی و مصور شد (اشوینتوخوفسکی، ص 299، یادداشتها، ش 1). وقتی حسین‌خان شاملو حاکم هرات شد، حبیب‌اللّه را نیز با خود به آنجا برد. در حدود سالهای 1007 تا 1009، حبیب‌اللّه با شاه دیدار کرد و شاه او را به کارگاه سلطنتی خود در اصفهان برد (منشی قمی، ص 152؛ اشوینتوخوفسکی، ص 291؛ کنبی، 2002، ص 105). از آن پس، اطلاعی از زندگی حبیب‌اللّه در دست نیست، جز آنکه به درویش‌صفتی و قریحه شعری او اشاره شده است (رجوع کنید به کریم‌زاده تبریزی، ج 1، ص 144ـ145).حبیب‌اللّه هنرمندی بااستعداد و سنّت‌گرا بود و در طراحی، پرداز (ضربات ریز قلم مو) و رنگ‌پردازی مهارت داشت. وی از نظر سبک‌شناسی، به دوره انتقالی سبک دربار قزوین ــکه دنباله مکتب تبریز (رجوع کنید به تبریز*، مکتب) بودــ و سبک جدید که در اصفهان تحت تأثیر رضا عباسی* به وجود آمد، تعلق داشت. به نظر می‌رسد، سبک حبیب‌اللّه از سبک هنرمندان جوان‌تر دوره شاه طهماسب، به‌ویژه میرزاعلی (از نقاشان مشهور مکتب تبریز، متوفی 984)، تأثیر پذیرفته و بعدها احتمالاً در هرات، تحت ثأثیر آثار محمدی و رضا عباسی قرار گرفته است (اشوینتوخوفسکی، همانجا). سیمز و همکاران (ص 330) حبیب‌اللّه را براساس نگاره مجمع پرندگان، از نسخه‌ای از منطق‌الطیر، احیاگر سبک تیموری در دوره شاه عباس دانسته‌اند، اما با توجه به سه‌نگاره دیگری که با این نگاره، در حدود سال 1009، به این نسخه اضافه شده‌اند و ترکیب عناصرِ به ظاهرْ تیموری با برخی تصاویرِ سبک اصفهانی، می‌توان چنین استنباط نمود که هنرمند یا هنرمندان بعدی ناگزیر به کار در چهارچوب سبک تیموریان بوده‌اند که قبلاً در نسخه‌های ناتمامی از این دست به کار گرفته می‌شد. همچنین در نگاره مجمع پرندگان، رنگ‌آمیزی صخره‌ها و چهره‌های گرم و پر شور، به سبک دربار صفوی نزدیک است که در بسیاری از نقاشیهای شاهنامه طهماسبی نیز دیده می‌شود (اشوینتوخوفسکی، ص 290).ظرافتی که حبیب‌اللّه در کشیدن طرحهای ظریف روی پوشاک دارد، نشان‌دهنده آشنایی وی با هنر تذهیب* است. روشی که در آثار دیگر هنرمندان همعصرش دیده نمی‌شود (د. ایرانیکا، ذیل مادّه).هیچ‌یک از نگاره‌های رقم‌دار حبیب‌اللّه تاریخ ندارد. با این حال، او را از روی برخی آثارش از جمله نگاره اسب نر که شباهت زیادی به یکی از نگاره‌های میرزاعلی در شاهنامه طهماسبی دارد، شاگرد میرزاعلی دانسته‌اند (اشوینتوخوفسکی، ص 289ـ290). همچنین وی را با توجه به نگاره مردجوان با کمان (در مجموعه سودآور)، تحت تأثیر محمدی، از نگارگران واقع‌گرای قرن دهم، و نیز باتوجه به نگاره‌هایی که احتمالا در اصفهان کشیده است، همچون شکارچی در حال پر کردن تفنگ و زنی با لباس نارنجی (هر دو در موزه طوپقاپی‌سرای)، متأثر از رضاعباسی دانسته‌اند (همان، ص 285ـ286).برخی از کارهای رقم‌دار حبیب‌اللّه عبارت‌اند از نگاره مردی در حال وزن کردن خربزه و دو گاو نر، در نسخه‌ای از تیمورنامه یا ظفرنامه عبداللّه هاتفی؛ تصویر یک شتر و مردی با دوک نخ‌ریسی و تصویر شتری یک کوهانه، هر دو در موزه مدیترانه‌در استکهلم؛ جوانی با تفنگ، در موزه دولتی برلین؛ زنی نشسته با یک گلابی در دست، در مجموعه‌ای در لندن (همان، ص 284ـ289).با توجه به سبک حبیب‌اللّه در کشیدن حالت صورت، چشم و ظرافت خطوط، نگاره‌های دیگری نیز به او نسبت داده‌اند، از جمله سه نگاره دیگر منطق‌الطیر (د. ایرانیکا، همانجا؛ قس اشوینتوخوفسکی، ص 290 که نگاره شیخ صنعان و دختر ترسا را از کارهای حبیب‌اللّه ندانسته است)؛ نگاره‌هایی از شاهنامه و دو نگاره از نزهت‌نامه علایی و نگاره درباری نشسته با باز اهلی در نیویورک و سرانجام چند اثر در آلبومی در لندن، از جمله تصویر جوانی با ردای راه راه و عمامه خراسانی، و تصویر قزلباشی که فنجانی کوچک را در کنار لبانش نگه داشته است (د. ایرانیکا، همانجا).منابع : اسکندر منشی؛ روئین پاکباز، دایرةالمعارف هنر: نقاشی، پیکره‌سازی، گرافیک، تهران 1378ش؛ ابوالعلاء سودآور، هنر دربارهای ایران، ترجمه ناهید محمد شمیرانی، تهران 1380ش؛ محمدعلی کریم‌زاده تبریزی، احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، لندن 1363ـ1370ش؛ احمدبن حسین منشی قمی، گلستان هنر، چاپ احمد سهیلی خوانساری، تهران 1359ش؛Sheila R. Canby, The golden age of Persian art: 1501-1722, London 2002; idem, Persian painting, London 1997; EIr.s.v. "Habib-Allah Saveji" (by Barbara Schmitz); Eleanor Sims, Boris Marshak, and Ernst J. Grube, Peerless images: Persian painting and its sources, New Haven 2002; Marie L. Swietochowski, "Habib Allah", in Persian painting from the Mongols to the Qajars, ed. Robert Hillenbrand, London: I.B. Tauris Publishers, 2000; Anthony Welch, Artists for the Shah: late sixteenth- century painting at the Imperial Court of Iran, New Haven 1976.

حبیب الله ساوجی از نقاشان ومصوران در شبیه سازی معروف قرن ...

مجموعه داوود - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جاذبه های گردشگری دانمارک

تلألؤ شعارهای شیعی بر آثار چوبی دوره سلجوقی تا آغاز ...

 

خانه قدیمی و تاریخی مرحوم حاج محمد تقی مقدس زاده در ساوه

 http://savehkhabar.ir/?p=7272

ساوه خبر 

پایگاه خبری ساوه خبر

 
خانه تاریخی مقدس زاده ساوه| حاج تقی مقدس زاده

خانه تاریخی مقدس زاده ساوه| حاج تقی مقدس زاده

منزل مرحوم حاج محمد تقی مقدس زاده ساوه -ایران

بسمه تعالی

نگارنده - دکتر ابوالقاسم فخاریان ساوجی

فروردین 1384 شمسی

 

حجته الاسلام والمسلین آقا شیخ اسداله (مجتهدی ) ساوه ای ازعلما ودانشمندان ساوه میباشد.

آقا شیخ اسدالله فرزند حاج محمد ابراهیم بن علی اکبر ساوه ای (متولد 1303 ه ق متوفی 1399 ه ق -بهمن ماه 1357 ه ش در قبل انقلاب در ساوه فوت به علی الملکوتی پیوست.. ادامه مطب در

آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای

نگرشی به زندگی پربارآقای شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای

حضرت حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای درسال متولد {1303 ه -ق 1264 شمسی}پابه عرصه وجود گذاشت وی فرزند جناب آقای محمد ابراهیم فرزند علی اکبر .. که در زهد تقوا وحید عصر خود بوده است می باشد

اقای شیخ اسدالله مجمهدی ساوه ای غفران شباب در بلده طیبه قم به کسب علوم معقول ومنقول پرداخت واز فیوضات اساتید وآیات عظام دوران خویش بهره ای وافر وکامل برد وهمچنان در آن شهر ستان ( قم ) به کسب علوم وفنون وتدریس به طلاب وجویندگان علم ودانش با جدیت هرچه تمامتر اشتغال داشت ودر زهد ورع وعدالت وتهجد مشهور بود

تااینکه بنا به خواهش ودرخواست  عده ای از ثقات ومتدینین مردم شهرستان مذهبی ساوه به ساوه که مرکز نشو ونمای دودمان خویش می باشد رحل اقامت افکند ودریکی از شبستانهای مسجد انقلاب ساوه { مسجد حاجی فرج } که در آن زمان به مسجد میدان ملی مشهور بود در سه نوبت ( صبح وظهر وشب ) اقامه ء نمازجماعت می تمود وعده ای از ثقات ومردم فهیم ومتدینین ساوه که عده ای از آنان عقاید خاصی به عدالت وایمان معظم له داشتند به وی اقتدامی نمودند همواره پس از اقامه نماز جماعت از کتاب عروه الوثقای حضرت آیت الله العظمی مرحوم سید محمد کاظم طباطباِئی یزدی برای مامومین به مسائل شرعیه بیان می فرمود.

در بهمن ماه سال 1357 درشهرستان ساوه به رحمت ایزدی واصل شد دربقعه مبارکه امام زاده سید علی اصغر (ع) حجره صالحی شرق مزار شهدا به خاک سپرده شد اللهم اغفرله

از دودمان وشجره طیبه آن مرحوم 3 فرزند دکور به نامهای حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاجی شیخ محمود مجتهدی ساوه ای که تحصیلات فقه واصول خودرا درمرکز نجف اشرف به پایان رسانده بود پس از پایان تحصیلات در شهرستان کرج وتهران زیست می نمود فرزند دوم ذکور ایشان به آقای میرزا عباس مجتهدی ساوه ای در شهرستان قم به زندگی پربار خویش ادامه داد فرزند ذکور سوم مشارالیه یکی از فرهنگیان بسیار خوشنام به نام محمد حسین مجتهدی ساوه ای در اداره آموزش وپرورش شهرستان ساوه انجام وظیفه میکرد که هرسه دعوت حق رالبیک گفته اند

فرزندان اناث آقاشیخ اسداله مجتهدی ساوه ای { همسرش ربابه خانم نوه حاجی غفار خیر آب اتبارساز وحام ساز وگذر آهنگران می باشند } فرزندان اناث مرحومه علیا خانم همسر میرزا عباس وفائی -حورا خانم  مجنهدی همسر محمود شرافت - فاطمه خانم همسر یدالله امین توکی ونواده گان ..در خانواده های اصیل شریف ونجیب ساوه می باشند که هریک یادگار ارزنده ای در از آن مرحوم بود وهمواره مورده اعزاز واحترام مردم حقیقت جو شهرستان ساوه می باشند

منابع
۱- کتاب گنجینه دانشمندان محمد شریف رازی
جلد ۵ صفحه ۲۹۳ (۱-) صفحه ۳۰۰ و۳۰۱
۲- کتاب فرهیختگان ساوه مولف دکتر ابوالقاسم فخاریان شماره ۵۷ صفحه ۱۱۹
۳-کتاب نامداران ساوجی مولف محمد حسین اکبری ساوجی صفحه ۲۲۹ تا ۲۴۸
۴- آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای از شاگران حضرت آیت الله

آقا شیخ مرتضی حائری یزدی بنیان گذاران حوزه علمیه قم
پژوهشگر عبدالحسین جواهر کلام
۵- آقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای هم درس ودوستان مرحوم آیت‌الله بهجت بودند نقل مستقم
توسط آقای حاج محمد علی مجتهدی داماد آیت الله نوری همدانی
محل زندگی ساوه محله حسینخانه کوچه بطرف خیابان پیروزی

6- اقا شیخ اسدالله مجتهدی ساوه ای  فرزند محمد ابراهیم ساویی

 آیه الله  مرحوم آقاشیخ محمد ابراهیم بن علی اکبر ساویی عالمی جلیل وفقیهی  متقی از شاگران علامه میرزا محمد حسن آشتیانی  درتهران بوده ودرساوه بوظائف روحی ودینی اشتغال داشته تادر سال 1326قمری وفات وحمل بقم شده ودرقبرستان  شیخان مدفون گردیده است 

گنجینه دانشمندان  تالیف محمد شریف رازی جلد 5 صفحه 293

میرزا حسن آشتیانی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 جماعت از علمای بزرگ کشور وساوه به مناسبت می باشند

استخدام نیرو درکتابخانه عمومی شهرستان ساوه

آپلود عکس

 

نزول تمام کتب آسمانی در ماه مبارک رمضان

ماه رمضان ماه پربرکتی است که تمامی کتب آسمانی در این ماه نازل شده است. از صحیفه‌هایی که بر حضرت آدم نازل شده است تا نزول قرآن در شب‌های قدر.

نزول تمام کتب آسمانی در ماه مبارک رمضان

مجله فارس‌پلاس: ماه رمضان نهمین ماه از ماه‌های سال قمری و عربی است و در قرآن کریم از ماه‌های دوازده‌گانه، غیر از ماه رمضان، نام هیچ ماه دیگری نیامده است.

ماه رمضان به خاطر نزول قرآن در آن، برتری یافته است. خداوند متعال در آیه 185 سوره بقره می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ» ماه رمضان ماهى است که قرآن در آن فرو فرستاده شده که راهنماى مردم و دلایلى روشن از هدایت و جدایى (بین حق و باطل) است. پس کسى که در این ماه حاضر باشد (در وطن باشد) باید آن را روزه بدارد.

اغلب مفسرین بر اساس آیات ابتدایی سوره قدر و آیه 185 سوره بقره معتقدند که قرآن در یکی از شب‌های قدر نازل شده است، اما نکته جالب اینجاست که دیگر کتب آسمانی نیز در این ماه نازل شده است و در احادیث ائمه به این موضوع اشاره شده است.

در ششم ماه رمضان کتاب مقدس تورات بر موسی (ع) و در روز دوازدهم کتاب آسمانی انجیل بر عیسی (ع) و در هیجدهمین روز از ماه رمضان زبور بر داوود نازل شده است. علاوه بر این، از واثله بن اسقع روایت شده است، که پیامبر اکرم (ص) فرمود: صحف حضرت ابراهیم (ع) در نخستین شب ماه رمضان نازل گردید. در بیست و ششم ماه رمضان نیز نزول صحف بر حضرت ادریس (ع) را ذکر کرده‌اند.[1]

 

نزول کتاب‌های چهارگانه آسمانی در ماه رمضان

تعداد کتب و صحیفه‌هایی که بر پیامبران نازل شده‌اند، زیاد است؛ اما نام چهار کتاب به صراحت در قرآن کریم ذکر شده و نیز مشخص شده است که هر کدام از این چهار کتاب به کدام یک از پیامبران الهی نازل شده است. این چهارکتاب عبارت‌اند از:

1. زبور

حضرت داوود (ع) از پیامبران بزرگ بنی اسرائیل است و در نبرد میان طالوت و جالوت، با اینکه خردسالی بیش نبود، به میدان رفت و جالوت ستمگر را به هلاکت رسانید و سال‌های بعد به پیامبری بنی اسرائیل رسید.

زبور، نام کتابی است که خداوند متعال بر حضرت داود (ع) نازل کرد. «زبور» در لغت به معنای «کتاب»، است که جمع آن «زُبُر» می‌باشد. قرآن فرموده است: «وَآتَینَا دَاوُودَ زَبُورًا»[2] «و به داوود زبور بخشیدیم»

بنا به نقل ابن کثیر، کتاب «زبور» در دوازدهم ماه مبارک رمضان بر «داوود نبی (ع)» نازل شد.

2. تورات

تورات، نام کتابی است که بر حضرت موسی (ع) نازل شد. تورات، لفظ عبرانی به معنای تعلیم و شریعت است. قرآن مجید می‌فرماید: «نَزَّلَ عَلَیک الْکتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَینَ یدَیهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ»[3] «این کتاب را در حالی که مؤید آن چه [از کتاب‌های آسمانی] پیش از خود می‌باشد، به حق [و به تدریج] بر تو نازل کرد و تورات و انجیل را پیش از آن فرستاد.

«تورات» در ششم ماه مبارک رمضان بر حضرت موسی (ع) نازل شد.

3. انجیل

انجیل، لغت یونانی است به معنای «بشارت»، نام کتابی است که خداوند متعال آن را بر حضرت عیسی(ع) نازل کرد. در آیه 46 سوره مائده آمده است: «وَقَفَّینَا عَلَی آثَارِهِم بِعَیسَی ابْنِ مَرْیمَ مُصَدِّقًا لِّمَا بَینَ یدَیهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَینَاهُ الإِنجِیلَ فِیهِ هُدًی وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَینَ یدَیهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًی وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِینَ» «و عیسی پسر مریم را به دنبال آنان (پیامبران دیگر) درآوردیم، در حالی که تورات را که پیش از او بود تصدیق داشت و به او انجیل را عطا کردیم که در آن هدایت و نوری است و تصدیق کننده تورات قبل از آن است و برای پرهیزگاران رهنمود و اندرزی است».

نزول انجیل مقدس بر حضرت عیسی(ع) در ماه رمضان بوده است و بنا به نقلی از نویسنده «وقایع الایام»، نزول کتاب آسمانی «انجیل» بر حضرت عیسی بن مریم(ع) در روز سوم ماه رمضان واقع گردید. ولی ابن کثیر در یک روایت، نزولش را سیزدهم و در روایتی دیگر در روز هیجدهم ماه رمضان دانسته است.

گفتنی است که از تورات و انجیل و دیگر کتاب‌های آسمانی پیامبران، جز قرآن کریم، چیزی بر جای نمانده است و تمامی آن‌ها به دست طاغوت‌ها و ستمگران عصر نابود شده‌اند و آن چه که هم اکنون به نام انجیل و تورات، در میان پیروان مسیح و یهود وجود دارد، کتاب‌های اصلی آنان نیست؛ بلکه برداشت‌هایی از آن کتاب‌های شریف است که از سوی پیشوایان مذهبی و مقدس این دو کیش، تدوین و منتشر گردیده است و دچار تحریف و زیادتی و کاستی‌های فراوانی است.

4. قرآن

قرآن، نام کتابی است که خداوند متعال آن را بر آخرین پیامبرش حضرت محمدبن عبدالله(ص) نازل کرد. «کذَلِک أَوْحَینَا إِلَیک قُرْآنًا عَرَبِیا لِّتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَی وَمَنْ حول‌ها وَتُنذِرَ یوْمَ الْجَمْعِ لاَ رَیبَ فِیهِ فَرِیقٌ فِی الْجَنَّةِ وَفَرِیقٌ فِی السَّعِیرِ»[4] «و بدین گونه قرآن عربی را به سوی تو وحی کردیم تا [مردم] مکه و کسانی را که پیرامون آن‌اند، هشدار دهی و از روز گردآمدن [خلق] که تردیدی در آن نیست، بیم دهی، گروهی در بهشتند و گروهی در آتش.»

قرآن کریم نیز در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است. [5]

صحیفه‌هایی که بر دیگر پیامبران نازل شد

در قرآن از صحیفه‌هایی نام برده شده است که بر حضرت ابراهیم و موسی نازل شده است[6] و در احادیث نیز به این موضوع پرداخته شده است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و ذیل آخرین آیه سوره اعلی در این باره می‌نویسد: «در مجمع البیان است که از ابوذر روایت شده که گفت: به رسول خدا(ص) عرضه داشتم: یا رسول اللَّه خداى تعالى چند کتاب نازل کرده؟ فرمود: صد و چهار کتاب، که ده صحیفه از آن بر آدم، و پنجاه صحیفه بر شیث، و سى صحیفه بر اخنوخ، که همان ادریس است، و او اولین کسى است که با قلم خط نوشت، و ده صحیفه بر ابراهیم، و چهار صحیفه باقى تورات و انجیل و زبور و فرقان است.

علامه در ادامه می‌گوید: این معنا را سیوطى هم در الدر المنثور از عبد بن حمید و ابن مردویه و ابن عساکر، از ابوذر نقل کرده، با این تفاوت که در نقل آنان صحف آدم را نشمرده، و به جایش قبل از ذکر تورات ده صحیفه براى موسى شمرده است. [7]

علامه مجلسی نیز از سید بن طاوس روایت می‌کند که در صحف حضرت ادریس دیدم که ثلث آخر شب جمعه ۲۷ ماه رمضان حق تعالی کتابی به لغت سریانی در بیست و یک ورق بر حضرت آدم نازل گردانید و آن اول کتابی است که خداوند از آسمان به زمین فرو فرستاد تا بندگان خود را بدین وسیله هدایت و ارشاد فرماید.[8]

آیت‌الله رسولی محلاتی درباره حضرت شیث و صحیفه‌های مربوط به ایشان می‌نویسد: خدای تعالی پنجاه صحیفه به شیث داده بود که با آن‌ها مردم زمان خود را که همگی از نوه‌ها و نواده‌های آدم بودند، به خدای یگانه دعوت کند. مسعودی گفته است که بیست و نه صحیفه بر شیث نازل شد که در آن‌ها تهلیل و تسبیح بود.[9]

پس می‌توان نتیجه گرفت که صحیفه‌هایی بر برخی از پیامبران نازل شده است، اما آمار دقیق این صحیفه‌ها مشخص نیست، اما نکته جالب اینجاست که در برخی روایات آمده که نزول «صُحف» بر حضرت ابراهیم نیز در نخستین شب ماه مبارک رمضان بوده است.

 

 علامه سید محمدحسین طباطبائی

-  7 هفتم قبل از میلاد  Saweh {  سوه } saveh ساوه یکی از دژهای ومراکز مهم مادها سلسله پارت ها :Savakineh: (ساواکینه )

ساوه-دوره اسلامی ( دیلمیان    - سلجوقیان )

ساوه - سده 13 سیزدهم میلادی  حمله مغول به ساوه به شدت آسیب دیده

ساوه- بازسازی   ساوه  دوره ایلخانیان 

ساوه- دوره تیموریان  ساوه  ویران گردید

ساوه- زمان صفویان ساوه بازسازی  محله قدیم ساوه با ایجاد زیرساخت وکمربند باغ های انار انجیر 

 ساوه- در سده نوزده 19 میلادی  زمانیکه  تهران بعنوان پایتخت کشور  انتخاب شد

  مهاجرت ساوه ای ها به تهران  صورت گرفت ساوه باعث افت شهری واجتماعی واقتصادی..  شکل گرفت

 

«ساوه » شهری تاریخی با چاشنی صنعت

«ساوه » شهری تاریخی با چاشنی صنعت

ساوه از شهرهای استان مرکزی و از مناطق باستانی بازمانده از دوره ساسانی است که در اواخر آن دوره و در اوایل دوره اسلامی یعنی سال ۲۲ هجری، جزو ایالت جبال یا عراق عجم بوده‌است.

به گزارش برنا از مرکزی ، ساوه از شمال به شهرستان زرندیه و استان قزوین، از جنوب به شهرستان تفرش و استان قم، از شرق به استان تهران و قم و از غرب و جنوب غربی به استان همدان و شهرستان کمیجان محدود می‌گردد.

نامگذاری

ساوه بر وزن کاوه، از نام پهلوانی تورانی به نام «ساوه‌شاه» گرفته شده‌است.‌‌‌‌‌‌‌

ساوه تغییریافته واژه سه‌آبه به معنای مکانی با سه رودخانه خوانده شده‌است.

ساوه در زبان فارسی به معنای خرده‌طلا است، نام بخش‌هایی مانند زرند، گواه کاربرد این معنی برای منطقه ساوه‌است.

نام شهری است نامدار در عراق عجم، گویند دریاچه‌ای در آنجا بود که هر سال یک شخص را در آن غرق می‌کردند تا از سیلاب ایمن بمانند و در شب ولادت پیامبر اسلام آن دریاچه خشک شد.

گروهی نام آن را مأخوذ از واژه اوستایی "سَوا Sava" یا واژه پهلوی " سَوَکا Savaka" دانسته‌اند.

در منازل وحسینه ها ومساجد ساوه با شکوه برگزار شد
 
تاريخ : چهارشنبه شانزدهم فروردین ۱۴۰۲
ای عاشقان اهل بیت

مهمانسرای سلطان صبر حلیم  ورضا نوردیده حضرت زهرا امام حسن مجتبی خوش آمدید

نبوی زاده

 آقا سید محمد نمازی ( نبوی زاده )

آپلود عکس 

 

مراسم جشن تولد امام حسن مجتبی علیه السلام  در

طفلان ساوهآپلود عکس

https://www.aparat.com/v/3osOS

آپارات جشن امام حسن مجتبی علیه السلام در طفلان زیبب ساوه

مسجد جامع ساوه، دانشکده معماری ایران


انا لله و انا الیه راجعون

آپلود عکس

درگذشت سرهنگ مهدی امین تقوی ساوه ای  نماینده موقوفه پاساژ اول بازار  

و چهارباب مغازه در گذر آخر به طرف میدان انقلاب ساوه
پس طی بیماری در کشور ترکیه به لقاء الله پیوست ودر قبرستان ترکیه به خاک سپرده شد
آپلود عکس
 
مصاحبه با سرهنگ مهدی امین تقوی ساوجی از خیرین آب انبار ساز ساوه

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group