کهن ترین دهکده اتریش + فیلم/ قدیمی ترین روستاهای ایران کدامند؟

مقصود آباد سرزمین زیباییها | تاریخی ترین روستا

مقصودآباد بر ایران واقع شده‌است

مقصودآباد

آپلود عکس

۳۵٫۱۴°شمالی ۴۹٫۳۰°شرقی

عکسهایی از مناظر و بناهای قدیمی مقصودآباد

قدمت روستای مقصودآباد و تاریخچه تشکیل آن

با تشکر از همه عزیزانی که با تلاش و همکاری آنها توانستیم پس از مدتها تاریخچه ای از تشکیل روستایمان بدست آوریم.

در حدود 350 سال پیش سه برادر به نامهای شاه بوداغ، بیات وخلج به همراه 2 پسر عموی خود که صغیر بوده اند به مناطق کوه پایه ساوه مهاجرت می کنند، از نوادگان شاهبداغ و بیات و خلج در روستایی به نام صفی آباد مشهور به چلولو (چُلّو)سکونت داشته اند، بعد از آنکه به علت حوادث طبیعی روستای یاد شده ویران می شود تعدادی از فرزندان شاهبوداغ و بیات زمینهای کنونی مقصود آباد را خریداری می نمایند و روستای مقصود آباد را بنیان می نهند.از فرزندان شاهبداغ حدود چهار طایفه در مقصود آباد سکونت دارند.

1- طایفه یادگار:شامل سهرابی ها،رستمی ها، غلامی ها، عیوضی ها، غفاری و نادری و بختیاری و نجفی ها و شیری ها

2- طایفه هاشم لو: شامل نوروزی ها و سعادتی و پناهی و کاظمی و شریفی

3-طایفه صفرلو: شامل یوسفی ها و صفرلوها و کرمی و زمانی و دنیایی و حیدری و ذوقی

4- طایفه نعمتی ها: شامل یادگاری، سیفی، نعمتی، محبتی، پیشکار، بعیدی

5- از فرزندان بیات : معروف و محمد میرزالو، طهماسبی و طاهری

بعدها نیز افرادی از جاهای دیگر به مقصودآباد مهاجرت کرده اند که از آنها طایفه قاسم لوها که جلالی ها از آن دسته هستند، فرمانلو که شامل غلامی ها و فارسی و مختاری ها و قهرمانی ها و رضایی ها و شجاع و عربی و رحیمی و طایفه سیدها و دیگران..

قدیمیترین محله معروف چاله محله که هم اکنون نیز به پایین تر از چهار راه معروف می باشد که در کنار نهر آب مقصود آباد بوده..

این روستا از تاریخی ترین و با قدمت ترین روستاهای کوهپایه ساوه محسوب می شود در این روستا به علت اهمیت آن شاهان ایران در روستاهای پر اهمیت و پر جمعیت قلعه ها و دژهای حکومتی تاسیس می کردند که از منافع آنها در این مناطق پاسداری کند و خراج سالیانه را از کشاورزان این منطقه اخذ نمایند، از قلعه های یاد شده هم اکنون نیز در روستای مقصود آباد موجود می باشد که به دلیل بی توجهی سازمان ملی حفظ آثار و بناهای تاریخی ایران این قلعه به ویرانه ای تبدیل شده است که هر از چندی افرادی در آن حفاری غیر مجاز انجام می دهند تا اشیاء تاریخی و گرانبها را پیدا کنند.

تاریخ روستاهای اطراف: فرزندان خلج با تعدادی از فرزندان شاهبوداغ روستای خان آباد را بنیان می نهند و چون این 3 برادر از خوانین بوده اند روستای جدید را خان آباد نام گذاری می کنند. پس از مدتی 2 پسر عموی صغیر یاد شده که همراه سه پسرعموی(بیات،خلج،شاهبوداغ) به این مناطق آمده بودند حدود 35 هکتار زمین از قسمت پایینی کنونی مقصودآباد را می خرند و بعد از چندی این دو برادر بر سر مسائلی به اختلاف می افتند سپس یکی از برادران به نام رشید سهم برادر دیگر را می خرد و رشید زمینهای کنونی روستای کوله بر را خریداری می نماید و روستای کره بر بنیان می نهد پس از مدتی مبادرت به حفر قنات می نماید، که هم اکنون نیز این قنات با نام ساری سفلا معروف است موجود می باشد. به علت زیادی آب این قنات بعداً نام این روستا را از کوله بر به روستای کره بر تغییر نام می دهند.

 

برچسب‌ها: قدمت روستای مقصودآباد و تاریخچه تشکیل آنتاریخ مقصودآبادتاریخی ترین روستابنیان گذار مقصودآباد

مقصودآباد (ساوه) - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

روستا كره بر و مقصود آباد #ساوه

عبداله مشیری ساوجی در روستای کره بر2 ومقصود آباد از توابع ...

یادواره شهدای روستاهای مقصود آباد و کُره بر بخش نوبران

ویلای۸۵۰ متری در روستای کره بر مقصود آباد. | ساوه - گنجه

کهن ترین دهکده اتریش + فیلم

کهن ترین دهکده اتریش + فیلم/ قدیمی ترین روستاهای ایران کدامند؟

http://ngo22tehran.blogfa.com/post/1785

سازمان مردم نهاد منطقه 22 تهران

جمع اوری : محمد شرافت