دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 | Monday 20 May 2024

مقاله:
آسیب شناسی محتوای پویانمایی های غربی در تربیت دینی کودکان

سید علی اصغر موسوی
(پژوهشگر رسانه، هنر، ادبیات دینی)

چکیده مقاله:

نظریه مکتب شعر دینی در ایران

امروزه، پویانمایی ها به عنوان مهم ترین ابزار برای جهت دهی تفریح ها، ارزش ها، باورهای دینی و غیردینی کودکان به کار گرفته می شوند. صرف نظر از دستاوردهای این رسانه در تربیت کودکان، می توان آن را ابزاری در خدمت ناتوی فرهنگی جهان غرب علیه فرهنگ های بومی و اسلامی دانست که می کوشد با القای مفاهیم ضد دینی خود از طریق محتوای لذت بخش و جذاب، کودکان را برای پذیرش ضد ارزش های دهکده جهانی آماده سازد. موضوع مهم در اینجا، ساده انگاری خانواده ها و متولیان رسانه های گروهی است؛ آنهایی که هرگونه پویانمایی را بدون آگاهی از محتوای فکری و قالب بندی سنی در اختیار کودکان قرار می دهند. بنا بر اهمیت رسانه ها در شکل گیری شخصیت، اعتقاد و باورهای کودکان، می باید مبانی شناختی و آسیب شناسی پویانمایی ها در اولویت باشد؛ زیرا امروز، بذر آینده کاشته می شود و باید مبانی نظری در جهت بازشناسی پویانمایی های دینی و ضد دینی تبیین و تعریف شوند. ازاین رو، در این مقاله به شیوه تحلیلی توصیفی به رمزگشایی تفکر و آسیب های موجود در پویانمایی های مشهور بر اساس مبانی تربیت اسلامی پرداخته می شود. تحلیل یافته ها نشان می دهد که اکثریت پویانمایی های غربی، به صورت نهان در پی «تخریب، تحریف، تغییر و تصرف» در اصول ادیان ابراهیمی، به خصوص اسلام و نهادینه سازی باورهای جایگزین از ادیان غیرتوحیدی هستند.

https://civilica.com/doc/1562896/

گفتگو با استاد سید علی اصغر موسوی /الیاس امیرحسنی

من یک معلم ساده ام نه می خواهم ادیب ونویسنده مشهور شوم و نه ادعایی دارم اما این کلمات در سرم وول می خورند و آرامم نمی گذارند و تنها راه فرار نوشتن است .

استادسید علی اصغر موسوی چهارحد خرقان ساوه (زرند..)" شاعر .

وبگاه ادبی و سیاسی- مذهبی در چهارچوب مکتب تشیع امامیه ومکتب ادبیات دینی

زندگی نامه ی شاعر ونویسنده ی چهارحدی جناب آقای سید علی اصغر ...

سید علی اصغر موسوی فرزند سیدعلی اکبر،تخلص: سعا ، شماره شناسنامه:841 صادره از ساوه، متولد دوم خرداد 1345 در روستای چهارحد خرقان ساوه، در خانواده ای روحانی از سلسله ی جلیله ی سادات موسوی بزرگ شدم و تحصیلات خود را تا متوسطه ادامه دادم و بعد از آن در سال 1362 به نیروی هوایی ارتش پیوستم و سال 1373 از خدمت نظام کناره گیری کردم .
فعالیت های ادبی را از سال 1364 با سرودن شعر آغاز کردم و تا سال 1381 در زمینه ی آثار منظوم و از آن تاریخ به بعد، به نویسندگی و تحقیق در زمینه ی فعالیت های پژوهشی – ادبی، با مراکز پژوهشی همکاری می کنم.
تخصص:
1. شعر: سرودن – نقد و بررسی - تصحیح و ویرایش محتوایی اشعار معاصرین و متون کهن منظوم.
2. نویسندگی: همکاری با مراکز پژوهشی، جراید و رسانه ها در زمینه ی مناسبت های ملّی و مذهبی به شکل: مقاله و متون ادبی.
3. سبک: در شعر – غزل – سبک اصفهانی (هندی)؛ در نویسندگی، سمبلیک تلفیقی از شکسته با مسجّع.
4. پژوهش: در زمینه ی ادبیات پارسی – آسیب شناسی ادبیات آیینی: عاشورایی، مهدوی – متون دینی و ادبی به شکل کتاب.
فعالیت ها:
1. آغاز فعالیت های ادبی همزمان با جریان دفاع مقدس از جزیره ی خارک، شهریور1364 و ادامه آن با مطالعات مستمر شخصی در زمینه های مرتبط تا کنون؛ به شکل شناخت صناعات لفظی و معنوی اشعار و شناسایی سبک ها و مکاتب ادبی نثر و نظم فارسی و همچنین آسیب شناسی اشعار آیینی و متعهد.
2. همکاری ادبی در سطح اجرا و نظارت در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی گروه پدافند هوایی تهران ( نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی) از 1369 تا تیر ماه 1373.
3. عضویت وهمکاری مستمر با انجمن هنرهای ادبی( شعر و قصه استان قم) از سال 1374 تاکنون در سطوح شعرخوانی، اجرا، و شرکت در جلسات نقد و حضور در جشنواره ها و مناسبت های برگزار شده.
4. همکاری محدود با واحد ادبیات حوزه ی هنری استان قم از سال 1374 تاکنون در سطح شرکت در برنامه های نقد و بررسی ادبیات معاصر.
5. عضویت و همکاری مستمر با انجمن ادبی محیط قمی به مدیریت استاد فرزانه جناب آقای محمد علی مجاهدی (فرزانه) از سال 1374 تاکنون.
6. عضو انجمن قلم (انجم تخصصی ادبیات) حوزه ی علمیه ی قم
7. عضو کانون شاعران و مداحان استان قم
8. همکاری محدود با انجمن مداحان استان قم از سال 1374 تاکنون در سطح شرکت در جلسات آن.
9. عضویت و همکاری با انجمن شعر کوثر آستانه ی مقدسه ی حضرت معصومه (س)، به عنوان مستمع، منتقد و مدیر برگزاری جلسات از سال 1376 تا 1380.
10. همکاری با روزنامه ی (ماهنامه) قم امروز به مدت یک سال و نیم، از سال 1376 تا 1377 به عنوان طنز پرداز (ستون تلنگر).
11. همکاری مقطعی با مطبوعات دانشگاهی، مثل ماهنامه ی دانشجویی طفیلی و برخی برنامه های ادبی فوق برنامه در دانشگاه آزاد و مجتمع آموزش عالی قم برای شعر خوانی و نقد و نظر ادبی.
12. همکاری اجرایی(مقطعی) به عنوان مدیر هماهنگ کننده سپاه و شاعران دعوت شده در کنگره شعر سراسری دفاع مقدس سال 1379.
13. همکاری(مقطعی) با ماهنامه ی خیمه به عنوان نویسنده مناسبت های آیینی به مدت دو سال و همکاری ادبی با ویژه نامه تخصصی زمزمه.
14. همکاری با ماهنامه ادبی اشارات، مرکز پژوهش های صدا و سیما از تیر ماه سال 1381 تا خرداد ماه سال 1385، به عنوان نویسنده ی متون ادبی مناسبت های ملی و مذهبی و مقالات نیایشی؛ که مورد استقبال شایان شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی تا کنون قرار گرفته است.
15. همکاری با مدیریت اطلاع رسانی مرکز پژوهش های صدا و سیما، از سال 1382 تا پایان سال 1385، در دو مرحله ، نخست : به عنوان مدیر و پژوهشگر پروژه شعر، که وظیفه مدیریت، نظارت، گزینش و موضوع بندی اشعار حاوی معارف و اخلاق اسلامی را؛ برای ثبت و انتشار در سایت مرکز، به عهده داشتم. که مشتمل بر آثار بزرگانی همچون: سخنان منظوم عارف ابو سعید ابوالخیر. دیوان حکیم ناصر خسرو قبادیانی. دیوان عارف عبدالرحمن جامی. دیوان حکیم اقبال لاهوری. کلیات دیوان استاد شهریار. دیوان خانم پروین اعتصامی. مرحله دوم: مسئول گردآوری اشعار نبوی موجود در متون کهن و معاصرین، به مناسبت سال پیامبر اعظم (ص) مشتمل بر گزینش قصاید و غزلیات دویست شاعر و انتشار آن در ویژه نامه پیامبر اعظم.
16. حضور در 50 (پنجاه) برنامه ی زنده و ضبط شده؛ از تولیدات رادیو- تلویزیونی صدا و سیمای استان قم؛ شامل: برنامه های مناسبتی شعر خوانی و کارشناسی به عنوان مهمان و همچنین برنامه های تخصصی رادیوی نیستان، برای نقد و نظر درباره ی قالب های شعر معاصر و ویژه برنامه های ماه محرم و نقد و بررسی –آسیب شناسی - اشعار آیینی؛ همچنین بررسی آثار شاعران فارسی گوی از قبیل: ابوسعید ابوالخیر، عبدالرحمان جامی، صائب تبریزی، بیدل دهلوی و شعرای معاصری همچون نیما یوشیج، سهراب سپهری و.... ، از سال1381 تا کنون.
17. همکاری محدود با تحریریه ی رادیوی معارف، صدای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کارشناس ادبی.
18. همکاری با معاونت روابط عمومی سپاه منطقه قم به عنوان بسیجی اهل قلم در سطوح افتتاح نخستین انجمن اهل قلم بسیجیان در کشور و مدیریت انجمن به مدت سه سال و همچنین ارزیابی و بررسی آثار اعضا، و سازماندهی مجموعه ی انجمن از سال 1381تا 1386.
19. همکاری مستمر با روزنامه ی جام جم (سرپرستی استان قم) از تابستان سال 1383 تا 30/شهریور/87 وبه دلیل تعویض سرپرست، از 1/مهر/87 تاکنون، با بخش ویژه نامه های استانی روزنامه جام جم، به عنوان نویسنده مقالات ادبی و اشعار متناسب با مناسبت های آیینی؛ جهت انتشار در استان های مختلف کشور.
20. همکاری جاری با فصلنامه ادبی هنری عصر آدینه ، به عنوان نویسنده، کارشناس ادبی و منتقد آثار منظوم مهدوی از سال 1385 تاکنون و نقد مجموعه های : هرم حضور گردآورنده سید مهدی موسوی – موسسه آینده روشن- چاپ اول1385 ومجموعه دوبیتی :بگو تا صبح چند آدینه مانده است ؟ شاعر سیدحبیب نظاری –چاپ حوزه هنری قم- بهار 1386
21. همکاری جاری با نشر ظهور شفق قم، به عنوان ویراستار، جهت ویرایش محتوایی آثار منظوم از سال1385 تا کنون.
22. تصحیح و ویرایش محتوایی کتاب نی نوا، تالیف محمد شجاعی، نشر ظهور شفق قم 1385.
23. تصحیح و ویرایش محتوایی کتاب بوستان محمدی ، تالیف مرحوم محمد افتخاری ساوجی، ناشر حق بین قم 1387.
آثار:
1. کتاب: آرایه های اخلاقی در متون دینی و ادب پارسی، به تهیه ی مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، ناشر دفتر عقل، چاپ اول، تابستان 1387.
2. کتاب: نیایش های ادبی، در حال آماده سازی برای مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما.
3. کتاب: 2جلد شعر ، غزل و شعر سپید ، در حال آماده شدن برای گزینش و چاپ احتمالی.
مقام های کسب شده:
1. دریافت لوح سپاس، به پاس فعالیت های چشمگیر ادبی، از ریاست عقیدتی و سیاسی گروه پدافند هوایی تهران(1370).
2. تقدیر شده در جشنواره ی شعر مهدوی استان قم (1380).
3. دیپلم افتخار و لوح سپاس؛ به خاطر شرکت در سه دوره جشنواره ی سراسری شعر و قصه غدیر در استان قم و شبکه سوم سیما(1379-1381).
4. شرکت در جشنواره خورشید ولایت و احراز مقام برتر متن ادبی (مسجد بلال سازمان صدا و سیما دی ماه 1384) .
5. دریافت یادمان کنگره ی فاطمه شناسی و تقدیر توسط فرماندهی منطقه ی مقاومت بسیج سپاه قم(1384).
6. دریافت تقدیر نامه از معاونت فرهنگی منطقه مقاومت بسیج سپاه قم ، به پاس داوری اشعار جشنواره شعر بسیج در سال1384.
7. دریافت تقدیر نامه از ارشد نمایندگی ولی فقیه در مراکز سپاه منطقه مقاومت بسیج قم ، به پاس سه سال مدیریت انجمن بسیجیان اهل قلم استان قم.
8. کاندیدای آثار برتر، در زمینه ی قطعه ی ادبی، نخستین جشنواره ی بین المللی آخرین منجی سال 1387و دریافت لوح تقدیر.
9. تقدیر شده در جشنواره استانی شعر فجر ، به خاطر فعالیت های ادبی برای انقلاب اسلامی، سال جاری بهمن 1387

صفحه رسمی شاعر استاد سیدعلی اصغر موسوی


استاد سیدعلی اصغر موسوی

استاد سیدعلی اصغر موسوی

استاد فریخنه حضرت حاج آقای آقا سید علی اصغر موسوی خرقانی ...

فرهیختگان و پیشکسوت گذشته حال آینده ساوه

دانشگاه ها وانستیو ها /اجتماعی واقتصادی - هنری - پزشکی - تربیتی -کشاورزی - صنعتی

استاد فریخنه حضرت حاج آقای آقا سید علی اصغر موسوی خرقانی شاعر ومحقق ارجمند

استاد سید علی اصغر موسوی

http://yamazloom.blogfa.com/

سید آقا موسوی ورچندی - چهارحد زادگاه استاد سیدعلی اصغرموسوی

چهارحد زادگاه استاد سیدعلی اصغرموسوی | خرقان -

آسیب شناسی محتوای پویانمایی های غربی در تربیت کودکان : سید علی اصغر موسوی

http://sherafatsaveh.blogfa.com/post/348

نویسندگان کتاب ساوه ساوجیان همه علوم

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group