سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

غارها به عنوان یک منبع ذخیره آب سرمایه‌ای برای آیندگان هستند

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: غارها به عنوان یک منبع ذخیره آب و میراث طبیعی، سرمایه‌ای برای آیندگان هستند و با توجه به کم‌آبی کره زمین و کشور ما، حفظ این سرمایه زیستی و جلوگیری از تخریب آنها بسیار حائز اهمیت است.

غارها به عنوان یک منبع ذخیره آب سرمایه‌ای برای آیندگان هستند

مهدی مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک به مناسبت فرارسیدن ۲ مهرماه روز غار پاک اظهار کرد: در کشور ما بیش از سه هزار غار تخمین زده شده است که بسیاری آنها پس از میلیون‌ها سال شکل گرفته و با جلوه‌های کم‌نظیر در شمار میراث‌های طبیعی ارزشمند محسوب می‌شوند.

وی افزود: غارهای کشور ارزش زیستی، زمین شناختی، باستان‌شناسی و فرهنگی و طبیعت‌گردی دارند و از جمله زیستگاه‌های منحصر به فردی هستند که زیستمندان آن با شرایط خاص زیستگاه سازگار شده و به تبع آن از ارزش اکولوژیکی بالایی برخوردارند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان گرد: غارها از جهات مختلفی در زندگی بشر و چرخه طبیعت اهمیت دارند و نقش آنها در منابع آب، منابع معدنی، باستان شناسی، دیرین‌شناسی، زیستگاه جانوران، شناخت اقلیم، گردشگری و... تنها تعدادی از کاربردهای غارهاست که مدیریت حفاظت و بهره‌برداری اصولی از آنها مستلزم شناسایی و آگاهی از ارزش‌های چندجانبه آن‌هاست.  

مصطفوی با اشاره به اینکه شعار امسال «غار، تنوع زیستی و منابع آبی»، نام‌گذاری شده است، افزود: غارها نقش بسزایی در تأمین منابع آب‌های زیرزمینی دارند، با مطالعه غارها می‌توانیم سطح منابع آب‌های زیرزمینی را بسنجیم و اینکه در چه وضعیتی قرار دارند و در آینده به چه صورت خواهند بود، در واقع غارها ارتباط بین محیط زیست بیرون و درون زمین که از چشم ما پنهان است را ایجاد می‌کنند.

وی افزود: منابع آب زیرزمینی در مناطق کارستی که غارها در آن قرار دارند بهترین و ایمن‌ترین منابع آب آشامیدنی هستند که حدود ۲۵ درصد آب آشامیدنی جهان را تأمین می‌کنند و همچنین غارها در کنترل سیلاب‌ها، طغیان رودها و تغییرات اقلیمی نقش اساسی دارند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با تأکید بر اینکه غار‌ها جزئی از سرمایه‌های ملی هر کشور محسوب می‌شوند بیان داشت: تعداد ۸۰ غار در استان مرکزی شناسایی شده که به منظور تعیین درجه حفاظتی مورد مطالعه قرار گرفته و برای تعدادی از آنها نیز نقشه تهیه شده است.

مصطفوی ادامه داد: عوامل متعددی مانند فعالیت‌های معدنی، بهره‌برداری‌های بی‌ضابطه، تغییرات اقلیم و... غارها و زیستمندان درون آنها را تهدید می‌کند و در همین راستا معرفی غارهای موجود و شناسایی غارهای جدید، ایجاد بانک اطلاعاتی، تهیه اطلس و تدوین نقشه‌های بزرگ‌مقیاس با استفاده از تکنولوژی‌های روز، تعیین و اولویت‌بندی غارهای

واجد شرایط حفاظتی و تعیین حریم حفاظتی غارها و نیز حفاظت از غارهای واجد ارزش از جمله اقداماتی بوده که در راستای حفاظت و بهره‌برداری از غارها در استان انجام گرفته است.

غار های موجود درشهرستان ساوه

معرفی 10 غار استان مرکزی به کمیته غارشناسی کشور ...

غار آقداش در شهرستان ساوه/عکس - دیده بان گردشگری

غار پیرپیکر ساوه روستای خرقان لیست همگردی

نمایش غار ساوه در لیست همگردی

غار های موجود درشهرستان ساوه

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۱۰ غار در استان مرکزی به منظور مطالعه و بررسی انتخاب و به منظور تعیین درجه حفاظتی از آن‌ها بر اساس مصوبات به کمیته غارشناسی کشور پیشنهاد شده است.

معرفی 10 غار استان مرکزی به  کمیته غارشناسی کشور به منظور تعیین  درجه حفاظتی

رضا میرزائی در آستانه دوم مهرماه روز ملی غار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  اظهار کرد: غارها اکوسیستم‌های‌حساسی هستند که ارزش زیستی، زمین شناختی، باستان شناسی و فرهنگی و طبیعت گردی دارند، زیست‌مندان غارها به شدت در محیط زیست نیمه‌بسته غار اندمیک شده‌اند و وابسته به شرایط محیطی خاص غارهستند.

وی اضافه کرد: غار‌ها در ارتباط تنگاتنگ با سایر عوامل محیطی نقش به سزایی در پایداری محیط ایفا می‌کنند و ارزش غار‌ها محدود به آثار تاریخی و ساختار‌های زمین شناختی نمی‌شود بلکه به عنوان زیستگاه‌های مهم وحساس نقش موثری در تنوع زیستی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه پدیده‌ها و زیبایی‌های طبیعی منجمله غار‌ها جزئی از سرمایه‌های ملی هر کشور محسوب می‌شوند بیان داشت: تعداد ۱۰ غار در استان مرکزی به منظور مطالعه و بررسی انتخاب وبه منظور تعیین  درجه حفاظتی از آن‌ها بر اساس مصوبات به کمیته غار شناسی کشور پیشنهاد شده است.

میرزائی ادامه  داد: بر اساس قوانین بالا دستی، حفاظت از تنوع زیستی و زیستگاه‌ها از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و در همین راستا معرفی غارهای موجود و شناسایی غارهای جدید، ایجاد بانک اطلاعاتی، تهیه اطلس و تدوین نقشه‌های بزرگ مقیاس با استفاده از تکنولوژی‌های روز، تعیین و اولویت ‌بندی غارهای واجد شرایط حفاظتی و تعیین حریم حفاظتی غارها و نیز حفاظت از غارهای واجد ارزش با کمک محیط‌بانان منطقه و استفاده از افراد بومی و محلی از جمله اهداف مدنظر در راستای آیین‌نامه اجرایی ماده ۶ مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری از غارها در استان است.

وی با بیان اینکه شعار روز ملی غار پاک امسال «اکتشاف، شناخت و حفاظت از غارها» است ادامه داد: این مناسبت روزی است برای فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی‌های عمومی در خصوص حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و روزی است نمادین که به لزوم حفاظت از غار‌ها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح آن‌ها تاکید دارد

قیز قلعه ساوه

.غار های موجود درشهرستان ساوه

1-غار ستق در نوبران

2-غار کوه ساوه (شاه پسند )در کنارارمگاه پیغمبر اشمائیل نبی (ع)بخش مرکزی

3-غار اقداش بخش  نوبران

4-غار بریه بخش خرقان

5- غار امجک ساوه غار امجک در ارتفاعات کوه امجک و در فاصله 63 کیلومتری شمال غربی تفرش قرار دارد.

6-غار امامزاده سیدباوقار (سید باباغار)

 

غار کوه ساوه (شاه پسند) - همگردی

این غار در شمال غربی شهرستان ساوه و بالاتر از مقبره اشموئیل پیغمبر واقع شده. این غار علاوه بر اینکه نزدیک اشموئیل پیغمبره و اقلیم مناسب و مکان مناسب گردشگاهیه، ولی دسترسی به آن کمی مشکله که امید داریم با ترمیم وضعیت راه به مجموعه ای مناسب تبدیل شه.

 

 

درباره غار کوه ساوه (شاه پسند)

غار آقداش ساوه - همگردی

آدرس: ایران مرکزی ساوه بخش نوبران، دهستان کوهپایه، روستای آقداش

ساوه-غار-آقداش-106123

ساوه-غار-آقداش-189030

ساوه-غار-آقداش-40295

غارتاریخی روستای آقداش ازشهرساوه - آپارات

غار باباگر گر در روستای ستق بخش نوبران شهرستان ساوه/غار ...

غار باباگرگر

آدرس: ایران مرکزی نوبران 38 کیلومتری جاده نوبران به فامنین ، بخش تجرک ، پس از روستای ستق

محمد شرافت

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group