پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

جزئیات مصوبات سفر رئیس جمهور به استان مرکزی

استاندار مرکزی جزئیات مصوبات سفر هیات دولت به استان مرکزی را تشریح کرد.

 

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی 

در گفت و گوی ویژه خبری شبکه آفتاب جزئیات مصوبات سفر رئیس جمهور و هیات دولت در ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱

به استان مرکزی را به صورت زیر تشریح کرد.

نقشه جی ای اس استان مرکزی


بالغ بر ۲۲۰ مصوبه حاصل این سفر بود که پیش از آن جلسات کارشناسی متعددی در سطح استان، ادارات کل و استانداری برگزار و پیشنهادات استان جمع بندی شد، همچنین جلساتی در تهران، سازمان برنامه و بودجه و جلساتی با معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد و پیش نویس مصوبات سفر مورد بررسی، کارشناسی و بازدید قرار گرفت.

پس از بررسی‌های انجام شده، در نهایت ۲۲۲ مصوبه نهایی شد که احتمالا در روز‌های اخیر به ۲۲۵ مصوبه افزایش می‌یابد برای اینکه چکش کاری نهایی در حال انجام است و هر مصوبه باید به امضای معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر مربوطه یا رییس سازمان و دستگاه ذیربط و استانداری مرکزی برسد.

در این سفر، ۲۶ مصوبه در حوزه راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی متشکل از ۲۲ مصوبه ناظر به پروژه‌های عمرانی و ۴ پروژه غیر بودجه‌ای با رقم ۳ هزارو ۷۵۰ میلیارد تومان، ۵۲ مصوبه (۲۸ مصوبه بودجه‌ای و ۲۴ مصوبه غیر بودجه ای) در حوزه سلامت و رفاه اجتماعی با رقم بالغ بر هزارو ۶۵۰ میلیارد تومان تومان نهایی شد.

همچنین ۱۵ مصوبه در حوزه آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای با ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار، ۲۳ مصوبه در فرهنگی، گردشگری و ورزش با ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار، ۱۴ مصوبه (۶ مصوبه بودجه‌ای و ۸ مصوبه غیربودجه ای) در حوزه انرژی، صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات با رقم ۳۳۸ میلیارد تومان تومان نهایی شد.

در نهایت ۵۶ مصوبه (۵۱ مصوبه بودجه‌ای و ۵ مصوبه غیربودجه ای) در حوزه آب، کشاورزی و محیط زیست با رقم ۳۶۵۰ میلیارد تومان نهایی شد و در حوزه عمومی، قضایی و دفاعی و ... نیز مصوبات و ارقام خوبی اختصاص یافت.

در حوزه راه و شهرسازی اعتبارات قابل توجهی در این سفر مصوب شد و در این زمینه تعداد زیادی از راه‌های نیمه تمام استان، کمربندی‌ها و نقاط حادثه خیز متعدد نیز هدفگذاری شدند، به عنوان مثال برای تقاطع غیرهمسطح غرب اراک (پل سنجان)، ۳۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد و شتاب قابل توجهی پیدا کرده اند.

متاسفانه در ماه‌های گذشته، روند پیشرفت طرح پل سنجان مورد نقد و اعتراض مردم بود، اما در حال حاضر طرح تقریبا شبانه روزی شده است و در مراحل پایانی کار هستیم و امروز اهالی منطقه از روند کار رضایت دارند و امیدواریم به سرعت بهره برداری شود.

در تقاطع آشتیان-راهجرد- فرمهین رقم ۱۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافته، برای کمربندی ساوه ۱۳۰ میلیارد تومان و خمین ۵۰ میلیارد تومان، برای بهسازی اراک-فرمهین و اراک- فرمهین-خنجین-کمیجان ۳۰۰ میلیارد تومان، برای باند دوم مامونیه به اتوبان ساوه- تهران و باند دوم محور خمین گلپایگان هم اعتبار خوبی تخصیص داده شده است، همچنین برای ایمن سازی راه شریانی و غیرشریانی و روستایی نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

برای آزادراه شمال به جنوب که فقط بخش داخل استان مرکزی باقی مانده است، ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته که امیدواریم به سرعت کار تمام شود؛ یکی از مهمترین پروژه‌های استان آبرسانی به ساوه است که تاکنون بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشته است، اما در این سفر موفق شدیم که ۵۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب به ساوه مصوبه اخذ کنیم، همچنین مجتمع‌های آبرسانی در نقاط مختلف استان نیز اعتبارات خوبی از این سفر جذب کردند.

در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت استان، تکمیل پست‌های برق شهرک‌های صنعتی، تکمیل تصفیه خانه‌های شهرک‌ها از جمله شهرک‌های صنعتی مامونیه، ساوه و پرندک، انتقال پساب فاضلاب به شهرک‌ها با حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی با رقم ۱۲۰ میلیارد تومان در این سفر به تصویب رسید.

در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان در حوزه بهداشت و سلامت بالغ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان جذب شد؛ برای بیمارستان ولیعصر (عج) اراک ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و امیدواریم که به سرعت خاتمه یابد.

همچنین تکمیل بیمارستان آیت الله خوانساری، تکمیل اورژانس سوانح و سوختگی، تکمیل بیمارستان ۹۶ تخته زنان و زایمان، تکمیل و تجهیز ساختمان آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ساوه، تکمیل بیمارستان جایگزین امام خمینی (ره) خمین، احداث و تکمیل بیمارستان مدرس ساوه، احداث سردخانه و تجهیز پایگاه‌های انتقال خون استان و تکمیل دانشکده پیراپزشکی محلات جزو مصوبات ۱۸ گانه حوزه بهداشت و سلامت استان به شمار می‌رود.

در حوزه آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای مصوباتی، چون تکمیل پروژه‌های آموزشی مشارکتی با کمک خیرین با مبلغ ۴۸ میلیارد تومان، تکمیل پروژه‌های محرومیت زدایی در حوزه آموزش و پرورش با اعتبار ۴۱ میلیارد تومان، تخریب و بازسازی و مقاوم سازی مدارس استان با رقم ۲۰۰ میلیارد تومان
به تصویب رسید.

تکمیل سیستم سرمایش و گرمایش مدارس با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان، توسعه و بهسازی سرویس‌های بهداشتی مدارس با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان، تجهیز هنرستان‌های استان با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان، تکمیل خوابگاه‌های دانش آموزی در کمیجان، تکمیل و تجهیز سالن‌های ورزشی مدارس با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار و تکمیل پروژه دانشگاه فرهنگیان با ۲۹ میلیارد تومان اعتبار اخذ شد، همچنین جایگزین شدن مدارس کانکسی در استان به کمک ستاد اجرایی فرمان امام مصوب شد.

در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تکمیل دانشکده کشاورزی، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های آموزشی دانشکده‌های صنعتی، دانشگاه تفرش، دانشگاه اراک، آموزش عالی محلات، توسعه زیرساخت‌های پارک علم و فناوری استان و احداث زیرگذر و مسیر دسترسی به پارک، مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و ... نیز اعتباراتی جذب شد.

در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه اندازی هفت خانه خلاق و نوآوری با رقم ۵۰ میلیارد تومان، حمایت از طرح‌های کلان توسعه فناوری و مرز دانش با ۴۰ میلیارد تومان و پرداخت یارانه به شرکت‌های فعال دانش بنیان در شهرک‌های علم و فناوری به میزان ۴۰ میلیارد تومان، احداث دیتا سنتر مرکز آموزشی و نوآوری دانشگاه اراک با مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به تصویب رسید.

یکی از مهمترین مصوبات در زمینه وزارت جهاد کشاورزی است که برای احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری ۱۸۰ میلیارد تومان، برای توسعه آبیاری تحت فشار ۱۷۰ میلیارد تومان، برای لایروبی و مرمت قنوات ۲۵۰ میلیارد تومان، برای تجهیز و نوسازی اراضی سنتی ۲۰ میلیارد تومان، برای مرمت و نگهداری سد‌های خاکی ۵۰ میلیارد تومان، برای توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی ۸۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

برای احیا و اصلاح باغات ۱۰۰ میلیارد تومان، برای ایجاد زیرساخت مجتمع‌های گلخانه‌ای ۵۰ میلیارد تومان، برای حفاظت از خاک و آبخیزداری ۳۰۰ میلیارد تومان، برای جنگل کاری و احیای جنگل‌ها ۹۰ میلیارد تومان، برای تثبیت شن‌های روان و مدیریت بیابانزدایی ۵۰ میلیارد تومان، احداث و مرمت و بازسازی و نگهداری ایل راه‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان، برای تامین آب شرب انسان و دام و عشایر ۸۰ میلیارد تومان و ... اعتبار دیده شده است.

در کل در حوزه تسهیلات در بحث تولید، رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان در سفر دیده شد که شامل سرمایه در گردش و سرمایه ثابت می‌شود و تعدادی از بانک‌ها همچون ملی، تجارت، ملت، صادرات، سپه، توسعه تعاون، صنعت و معدن، کشاورزی رفاه کارگران به عنوان بانک عامل انتخاب شد تا کار به سرعت انجام گیرد.

در خصوص مصوبات سفر درحوزه وزارت کشور برای رصدخانه نجوم شهرستان تفرش ۵ میلیارد تومان، برای بهسازی ساحلی رودخانه‌های شهری و تکمیل پارک‌های محله‌ای شهر‌های استان ۳۵ میلیارد تومان و ویژه تکمیل پروژه‌های ناجا ۵۰ میلیارد تومان مصوب شد و برای تکمیل استخر قهرمانی استان و ایجاد هزار هکتار درختکاری ذیل طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک نیز ارقامی به تصویب رسید.

در حوزه فرهنگی هم ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی استان به عنوان بزرگترین کتابخانه مرکزی کشور، ۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل تالار مرکزی اراک، ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل مساجد استان، اختصاص یافت و برای تکمیل بقعه امامزاده ۷۲ تن ساروق، تکمیل مجتمع‌های فرهنگی تفرش، آشتیان، فراهان و کمیجان ارقامی در نظر گرفته شد.

در حوزه میراث فرهنگی به جهت مرمت و احیای بافت‌های تاریخی ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که با رعایت اولویت‌ها و توازن مناسب در استان توزیع می‌شود.

تکمیل زمین چمن مجموعه ورزشی شهید چمران شهر ساوه و سالن ورزشی شهر مهاجران، تکمیل چهار زمین چمن در شهر‌های استان، تکمیل پیست دوچرخه سواری با رقم ۳۰ میلیارد تومان، تکمیل سالن‌های ورزشی و استخر‌های سرپوشیده استان، تکمیل سالن‌های ورزشی روستایی با رقم ۳۵ میلیارد تومان و تعمیر اماکن ورزشی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان از مصوبات سفر در حوزه ورزش و جوانان است.

استاندار مرکزی با اشاره به تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با ۱۰۰ میلیارد تومان، تکمیل ساختمان اداری و فنی شبکه آفتاب و تکمیل موزه دفاع مقدس استان و یادمان شهدا، بیان کرد: در حوزه محیط زیست و احیای تالاب میقان اراک، تجهیز و تزریق ایستگاه‌های پایش و سنجش الودگی هوا مدنظر قرار گرفت.

بدون استثنا در تمام جلسات، رییس جمهوری به بحث محیط زیست کشور، استان و اراک اشاره و تاکید داشت و مصوباتی در این حوزه داشتیم و موضوع بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک نیز مورد تاکید قرار گرفت که البته بخشی از کار، پیش از این آغاز شده بود.

در حوزه زنان و امور خانواده، نوسازی بیمارستان آیت الله طالقانی، طرح غربالگری سرطان‌های زنان، تسهیلات اشتغالزایی، مراکز جمع آوری و سازماندهی زنان متکدی، اجرای برنامه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان نیز مصوباتی شکل گرفت و در واقع در این سفر ۴۰ میلیارد تومان برای ۹ مصوبه در این حوزه اختصاص یافت.

برای سازمان‌های حمایتی نیز مصوباتی داشتیم از جمله اینکه برای کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ۱۰ مصوبه، ستاد اجرایی فرمان امام ۶ مصوبه، ۶ مصوبه برای بنیاد مستضعفان استان و ۳ مصوبه برای صندوق کارآفرینی امید نهایی شد.

در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در حوزه ارتباطات توسعه و اتصال شبکه تلفن همراه و اینترنت ۳ G برای ۱۵۰ نقطه روستایی استان مصوب شد.

با توجه به اولویت‌های مصوبات سفر رئیس جمهور به استان مرکزی، به صورت کلی سفر‌های دولت ناظر بر طرح‌های بالای ۵۰ درصد است و شامل طرح‌هایی می‌شود که باید خاتمه یابد چراکه سالهاست نیمه تمام باقی مانده اند.

رییس جمهوری به محض ورود به اراک بلافاصله از شرکت آذرآب و هپکو بازدید داشت، پس از آن، از کارخانه تولید تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی در خمین بازدید کرد که این امر نشان از توجه دولت به مسائل و مشکلات کارخانجات و توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

متاسفانه آذراب شرکتی با ظرفیت‌های بی نظیر است که امروز زمین گیر شده که در بازدید ریاست جمهوری، بر موضوع تعیین تکلیف مدیریت شرکت، مالکیت و سهامداری و برخی از قرارداد‌های شرکت تاکید شد و خوشبختانه در حال حاضر تیم مدیریتی جدید شرکت انتخاب و تعدادی مستقر شده اند، مسائل و مشکلات احصا و گره‌ها شناسایی و اولویت بندی انجام گرفته و مسئله مالکیت و سهامداری نیز در حال پیگیری است.

با متقاضیان مشتاق جهت اخذ مالکیت شرکت در حال رایزنی هستیم و البته بزرگترین قرارداد تاریخ آذراب با شرکت روس اتم نیز منعقد شده است و باید با تلاش پرسنل و مدیریت و سهامدار شرکت قرارداد‌ها اجرایی شود و تولید در شرکت شکل گیرد.

تکلیف قرارداد‌های بلاتکلیف گذشته نیز باید به سرعت روشن شود و آمادگی خود را به سهامدار و مدیریت شرکت آذراب جهت هرگونه کمک دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کنیم تا شرکت در مسیر شکوفایی قرار گیرد.

با توجه به تاکید رییس جمهور در خصوص شرکت هپکو و دیگر صنایع استان، دکتر رییسی تاکید قاطع داشت که وارکنندگان حق واردات تجهیزات تولیدی صنایع استان را ندارند و باید در گام نخست از ظرفیت داخل برای تامین نیاز‌ها استفاده شود.

قطعا دولت اجازه نمی‌دهد که علیرغم وجود ظرفیت‌های بی نظیر و کم نظیر به لحاظ فنی، مهندسی، زیرساختی و تجهیزاتی در کشور، واردات کالا به ویژه کالا‌های دست دوم انجام گیرد البته مقابله با مافیای واردات تلاش بیشتری نیاز دارد که قطعا انجام می‌گیرد تا مانع آسیب به شرکت‌ها و صنایع کشور و استان شویم.

دولت از تولید داخلی و صنایع کشور در همه زمینه‌ها حمایت می‌کند و این اقدام و نگاه را در عمل به منصه ظهور می‌رساند؛ شرکت هپکو در حال حاضر وضعیت مناسبی دارد، اما شرکت آذراب به شدت نیازمند کمک و حمایت است و قطعا با رونق تولید آن، صنایع کوچک نیز به حرکت در می‌آیند.

امیدواریم با تلاش مدیران و سهامداران شرکت ها، مسیر پیشرفت را با شتاب بیشتری طی کنیم. البته موانع شرکت‌های استان در این سفر و طی بازدید وزرا از کارخانجات مختلف بررسی شده است و امیدواریم به زودی رفع شوند.

در خصوص فعالیت میز‌های خدمت در زمان سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی کار پیگیری درخواست‌های مردم از روز پس از سفر آغاز شد و موفق شدیم ظرف روز‌های گذشته بخشی از اعتبارات سفر را جذب کنیم و پروژه‌ها نیز سرعت گرفته است.

قطعا مدیران استان به شکل جهادی باید پیگیر این مصوبات سفر باشند چراکه باید تا پایان دولت منابع جذب و پروژه‌های نیمه تمام به عنوان اولویت دولت، تعیین تکلیف شوند تا مردم از آن منتفع شوند.

مردم در سفر‌های دولت سیزدهم از طریق سامانه، درخواست‌های خود را مطرح می‌کنند، براساس نظر مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در سفر به استان مرکزی یکی از مجهزترین مراکز (سامانه سامد) با ظرفیت ۵۰۰ نفر به صورت دوشیفته فعال بود و ۵۵ هزار درخواست و نامه دریافت شد.

۲۹ میز خدمت مرتبط با دستگاه‌های اجرایی نیز فعال بود و ۱۳۲۰۰ درخواست از طریق این میز‌ها مطرح و دریافت شد و ۱۰ هزار درخواست نیز پس از سفر دریافت شد.

در واقع ۷۸ هزار و ۲۰۰ درخواست ثبت شد و همه این موارد در سامانه‌ها طبقه بندی و کدگذاری می‌شود تا موضوع اصلی درخواست استخراج و ارجاع شود، در این سفر ۱۵ هزار تسهیلات قرض الحسنه جدا از تسهیلات مرتبط با تولید درخواست شد که در جریان بررسی قرار دارد.

استاندار مرکزی تاکید کرد: هنوز ثبت درخواست‌ها در حال انجام است و اگر احیانا زمان گذشت و تکلیف درخواست مشخص نشد، مردم می‌توانند مجددا با شماره ۱۱۱ تماس بگیرند و درخواست را مجددا ثبت کنند، اگر کد رهگیری ارسال شده باشد، روند پیشرفت درخواست از طریق پیامک ارسال می‌شود.

 
 

نیاز های زیر ساختی شهرستان ساوه
۱،- اجرای طرح آب آشامیدنی از سرچشمه دز به ساوه.

۲-پیشگیری وسازماندهی از ایجاد 22 منطقه حاشیه نشینی درساوه.
۳- اجرایی شده استان جنوبی تهران رباط کریم پرند زرند.. ساوه به مرکزیت استان ساوه
۴- حمایت ازصنعت گردشگری میراث فرهنگی دینی سلامت شهرستان ساوه وشهرسازی زرند اقتصاد مقاومتی
۵- اهمیت به محیط زیست شهرستان ساوه
۶-توجه به اهمیت بخش کشاورزی دامداری سنتی وصنعتی بومی در ایجاد اشتغال واقتصاد پایدار
۷- حمایت ازوزارت بهداشت  ودرمان درتکمیل بیمارستان ۲۵۰ تحت خوابی شهرستان ساوه

که از اهمیت خاصی شهرستانی واستان ها ... برخوردار می باشد

محمد شرافت : فعال اجتماعی 

 

مصاحبه مهندس محمد شرافت - آپارات

مجمع خیرین سلامت شهرستانهای ساوه - زرند

مجمع خیرین سلامت شهرستان ساوه -زرندیه

https://www.aparat.com/video/boost/new/videohash/kZ0MF 

برنامه زنده با زندگی  شبکه 2 سیما  با مجمع خیرین سلامت ساوه- زرندیه

 

انتخابات  مجمع خیرین سلامت  شهرستانهای  ساوه و زرندیه

صورت پذیرفت که نهایتا مهدی عسگریان، عزیزالله امینیان، محمد شرافت، حسام‌الدین شهیدی، محمد نادی، حسین ناصری و محمدتقی کشاورزی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و محسن مقدم و علی جراحی به عنوان عضو علی البدل هیئت مدیره با رای اکثریت انتخاب شدند.

همچنین ابوالفضل صبوحی  و محمد اقبال به عنوان بازرس اصلی  و عباس لشکری به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند. 

انتخابات هیئت رئیسه مجمع نیز برگزار شد و محمد نادی به عنوان رئیس هیئت مدیره، سیدجلال شاهرخ به عنوان مدیر عامل و حسین ناصری نیز به عنوان خزانه دار انتخاب شدند. 

تهیه کننده : محمد شرافت

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group