جوشقان تاریخ چند هزار ساله و آثار تاریخی

شامل تپه  دوره ساسانیان وقلعه تاریخی....و تپه  به شماره ۱۲۱۳ دارای ثبت ملی می باشد

 پیشنهاد میشود

با همکاری صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور - استان - شهرستان ساوه وظیفه حفظ شأنیت اماکن تاریخی، اولویت صندوق احیا در واگذاری‌هاست

  و با مشار کت  ستارگان جوشقان وخیرین کانون توسعه پایدار شهروندان جوشقان

دراحیا وباز سازی ومقاومت سازی آثار باستانی  اقدام شایسته ای در صنعت گردشگری واقصاد مقاومی برداشته شود

 

 

 

صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی

http://chre.ir/

 

 به جوشقان ساوه خوش آمدید

http://setaregan.joshghan.ir/

 

دست نوشته محمد محمودی فر

نام خدا  
جوشقان یا کشکان روستایی است از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه این روستا در دهستان کوهپایه واقع شده جوشقان تاریخ کهن ودیرینه دارد از این رو تاریخ این روستا را در سه دوره تقسیم می کنند.
دوره اول: جوشقان علیا وسفلی که تاریخ چند هزار ساله دارد و با تاربخ نوبران وساوه پیوسته است و با اسناد و مدارک محلی باید تحقیق وکنکاش شود.
دوره دوم: این دوره تاریخ جوشقان از ماه جمادی الاول سال ۱۱۶۲ هجری قمری آغاز    میشود .در آن تاریخ فردی بنام قلیج خان روستای جوشقان  علیا وسفلی را با تمام مزارع و باغات وچشمه سارها و جبال و دامنه و قنوات و رودخانه و جنگل و مشاعات و غیره را به مبلغ شصت و هشت تومان تبریزی از محمد شریف بیک فرزند رضا قلی بیک اسلاکی شاملو شاهسون خریداری نمود. لذا وقایع و تاریخ  این دوره به طور مستقل باید بررسی شود زیرا این دوره جوشقان یک پارچه و مستقل می شود.
دوره سوم : همگام با پیروزی انقلاب اسلامی و رهسپاری جوانان این روستا برای دفاع از میهن اسلامی و پشتیبانی اهالی فداکار جوشقان به جبهه های جنگ و عمران وآبادانی این روستا است.
این روستا از آثار تاربخی بی بهره نیست ، قلعه تاریخی جوشقان ، تاریخ بس طولانی دارد اما تپه جوشقان مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان دوره ساسانیان است واین اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۲۱۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده .  اما متاسفانه بدلبل بی توجهی مسئولین محترم میراث فرهنگی ومتولیان امر  قلعه تاریخی و تپه جوشقان در حال نابودی می باشد.

دست نوشته

ارسال مطلب :محمد محمودی فر

ستارگان درخشان جوشقان ساوه 

تهیه کننده : محمد شرافت