دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 | Monday 6 May 2024

متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان تامین اجتماعی شهید چمران ساوه از درمان بیماری هپاتیت C با کمک داروی ایرانی در این مرکز درمانی خبر داد.

دکتر عادل فلاح در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: مرحله سوم کارآزمایی درمان هپاتیت C با کمک داروی ایرانی "سواداک" توسط تیمی از مراکز تحقیقاتی کشور شامل 46 مرکز و60 پزشک محقق از جمله بیمارستان شهید چمران ساوه صورت گرفت و نتایج به دست آمده نشان دهنده درمان موفق این بیماری با داروی ایرانی است و در بیماران شهرستان ساوه و زرندیه پاسخ بالینی مناسبی از درمان دیده شده است.

وی به تعهد دولت ها به سازمان بهداشت جهانی WHO درخصوص ریشه کنی این بیماری تا سال 2030 اشاره کرد و افزود: ایران از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که متعهد به ریشه کنی این بیماری در پروسه تعیین شده است و خوشبختانه با داروی ایرانی تولید شده، بیماری هپاتیت C قابل درمان و ریشه کنی است.

دکتر فلاح افزود: پروسه درمان بیماری هپاتیت C در ساوه و زرندیه در مرحله سوم کارآزمایی بالینی داروی ایرانی از شهریورماه سال 1395 آغاز شد و 18 ماه طول کشید تا نتایج بدست آمده نشان دهد که درمان با موفقیت صورت گرفته است و افزون بر 95 درصد بیماران بهبودی کامل یافتند.

وی به ارزان بودن قیمت داروی ایرانی تولید شده برای درمان بیماری هپاتیت C نسبت به نمونه مشابه خارجی اشاره کرد و افزود: هزینه این دارو 100 دلار معادل یک میلیون و 200 هزار تومان است که در یک پروسه سه ماهه باید آنرا مصرف کرد تا بیماری درمان شود. در حالیکه در سالهای گذشته هزینه درمان این بیماری معادل 84 هزار دلار با استفاده داروی مشابه خارجی بود.

وی با اشاره به درمان این بیماری در سه مرحله گفت: این دارو مرحله کارآزمایی بالینی 3 را تحت نظر مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش دانشگاه علوم پزشکی تهران با موفقیت به انجام رسانده است و نتایج این تحقیقات، امسال در مجله معتبر بین المللی CID به چاپ رسیده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه قریب به سه دهم درصد جمعیت کشور مبتلا به بیماری هپاتیت C هستند، اظهار کرد: بخش اعظم مبتلایان از بیماری خود مطلع نیستند و یا با توجه به ذهنیت قبلی درخصوص عدم دریافت پاسخ درمانی کامل از داروهای گران قیمت قدیمی به پزشک مراجعه نمی‌کنند. انتظار می‌رود با توجه به تعهد ایران برای ریشه کنی این بیماری بتوان با کمک این داروی جدید ایرانی که با قیمتی مناسب به بازار عرضه شده شاهد ریشه کنی این بیماری با مشارکت خیرین حوزه سلامت باشیم.در بعضی استانها خیرین وارد گود شده‌اند تا این بیماری که در نهایت به سرطان کبد منجر می‌شود، ریشه کن شود.

وی با اشاره به جمعیت 350 هزار نفری شهرستان‌های ساوه و زرندیه اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که جمعیت نسبتا زیادی در این دو شهرستان به بیماری هپاتیت C مبتلا باشند و در صورت تشکیل سازمان‌های مردم نهاد با محوریت حمایت از بیماری‌های عفونی بتوان با هزینه اندک، درمان کامل را انجام داد.

دکتر فلاح در ادامه گفت: بیماری هپاتیت C بیماری است که معمولا از طریق تزریق با سرنگ مشترک در معتادان تزریقی و تماس جنسی نامطمئن انتقال پیدا می‌کند. به مردم توصیه می‌شود با مراجعه به مراکز بهداشتی، کلینیک‌های تخصصی یا اهدای خون نسبت به شناسایی بیماری خود اقدام کنند، تا با شناسایی بیماران بیشتر در این زمینه بتوانیم به ریشه کنی این بیماری و کاهش آلام خانواده های گرفتار کمک کنیم.

گفتنی است، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان مرکزی و ریاست بیمارستان شهید چمران ساوه طی مراسمی از زحمات دکتر فلاح در درمان این بیماران قدردانی کردند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group